שישים וחמישה חברי כנסת הגישו בקשה לחון את יונתן היילו, כך פורסם הערב (שני) בחדשות 2. לפני שש שנים רוצץ היילו את פניו של עבריין מין מוכר לאחר שאנס אותו. בית המשפט הרשיע אותו בתחילה ברצח והטיל עליו עונש של 20 שנות מאסר, אך בהמשך התקבל ערעורו והעבירה הפכה להריגה והעונש קוצר בהתאם. סיפורו של היילו יצר הד ציבורי יוצא דופן, וכאמור יותר ממחצית חברי הכנסת הגישו לנשיא ריבלין בקשת חנינה. מחלקת החנינות במשרד המשפטים הודיעה שהיא סבורה כי אין להיענות לבקשת החנינה מפני שרק לפני מספר חודשים דן בית המשפט בסוגיה ומאז הדיון לא נרשמו התפתחויות בפרשה. 


"המנוח עקר מהשורש את כל תכולת נשמתו"


כזכור, בחודש מאי האחרון התקבל ערעורו של יונתן היילו על גזר דינו, לאחר שהורשע בעבר ברצח ירון איילין, האדם שלטענתו אנס אותו. היילו נידון אז ל-20 שנות מאסר, ונכלא מאז שהסגיר את עצמו בשנת 2010. במאי קיבל בית המשפט החלטה דרמטית, והחליט להמיר את האישום של היילו מעבירה של רצח לעבירה של הריגה. כמו כן הוחלט כי עונשו יופחת מ-20 שנות מאסר ל-12 בלבד, ובהן תהיה כלולה תקופת מאסרו עד כה.



השופט חנן מלצר כתב בהכרעת הדין כי "המערער ביצע מעשה אכזרי של הריגה, אשר הוביל לנזק החמור של נטילת חייו של המנוח. יחד עם זאת, מעשיו של המערער בוצעו ללא תכנון מוקדם, וכפי שציין בית המשפט המחוזי הנכבד, ניתן להניח כי אלמלא היה המערער פוגש באקראי במנוח בליל האירוע - יתכן כי לא הייתה מתבצעת העבירה". עוד כתב השופט כי "נסיבה נוספת הינה ההיסטוריה שהתקיימה בין המערער לבין המנוח, שכללה מסכת של אלימות, איומים, סחיטה והתעללות מינית, אשר הובילו למצוקה נפשית של המערער, ובסופו של דבר - לביצוע העבירה".



חודש לאחר מכן היילו הגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה, ראובן ריבלין. "בכדי להגיע לתוצאה האנושית הנכונה, הגיע העת להורות על שחרורו ולהסתפק בחמש שנות המאסר אותם ריצה עד כה", נכתב בבקשה. עורכי דינו של היילו ציינו בבקשה כי בבית המשפט העליון "נקבע כי יונתן לא התכוון או תכנן מראש להרוג את המנוח, וכי הגיב כפי שהגיב משום שהיה נתון במצב של מצוקה נפשית קשה, עקב ההתעללות החמורה והמתמשכת בו, בידי המנוח. מסע הייסורים שהעביר המנוח את יונתן מטלטל את הרגש האנושי. המנוח עקר מהשורש את כל תכולת נשמתו של יונתן והוריד אותו אט אט לקרקעית הסבל האנושי".



הבקשה מגוללת גם את קורות חייו של היילו, אשר "בליל האירוע היה בן 23, אדם נורמטיבי אשר מעולם לא נהג באלימות כלפי אף אדם. אביו נפטר עוד כשהיה תינוק ואימו התקשתה בגידולו, לכן עבר להתגורר בבית אחותו... בהיותו טיפוס שקט ומופנם מאוד, התקשה לאורך השנים לשתף את אחותו ובעלה בקשייו וניסה ככל יכולתו שלא להכביד עליהם בצרותיו וכך לא שיתף אותם בהתעללויות שחווה מהמנוח. פחד אף לפנות למשטרה מחשש שהמנוח ישתחרר וינקום בו ו/או במשפחתו שכן שתי המשפחות מתגוררות באותה השכונה".