לאחר שהתנועה לחופש המידע הגישה עתירה בדרישה לקבל לידיה את החשבוניות של הוצאות מעון ראש הממשלה, מבהירה העמותה היום (ראשון) כי משרד ראש הממשלה העביר לה 295 חשבוניות מתוך 680. מדובר בחשבוניות שלטענת ראש הממשלה בנימין נתניהו אינן פוגעות בפרטיותו ובפרטיות משפחתו. הנתונים הועברו לאחר מחלוקות בין הצדדים בנוגע להיקף החשבוניות שיועברו לתנועה, בטענה כי חשיפתן תפגע בפרטיותה של משפחת נתניהו.



החשבוניות נמסרו במסגרת עתירה שהגישה התנועה לחופש המידע לחשוף את הוצאות מעון משפחת נתניהו לשנת 2014. כשהוצאות מעונות ראש הממשלה לשנת 2014 נאמדות בכשני מיליון שקלים. 1.7 על המעון הרשמי בירושלים ועוד כ-300 אלף על ביתו הפרטי בקיסריה.



העתירה נמחקה לאחר שהפרקליטות בשם משרד ראש הממשלה התחייבה להעביר חשבוניות מפורטות, אולם בהמשך נמסר כי נעשתה טעות שכן לא ניתן לחשוף חלק מהחשבוניות לאחר שבא כוחו של רה"מ, עו"ד דוד שמרון, טען כי הן פוגעות בפרטיותו.



 שרה ובנימין נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
שרה ובנימין נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם




אחזקת פרגולה בשווי של 17,818 אלף שקל



לבסוף בוצעה העברה חלקית של חלק מהחשבוניות. הקבלות שהועברו כוללות את הוצאות שני בתי ראש הממשלה ויש בהן פירוט של שורה ארוכה מאוד של דיווחים מפורטים על הוצאות רכישת מזון, רכישות מהסופר, קניית משקאות קלים, יין, קפה וכיבוד.



בחשבוניות מפורטות גם הוצאות של שירותי ניקיון, כביסה, אחזקת בית, רכישה ושימוש באמצעי תקשורת. עוד כוללות החשבוניות הוצאות חשמל ומים, רכישת שרותי גינון, רכישת כלים חד-פעמיים, רכישת מוצרי חשמל, וכן הדברה.



בפירוט הראשוני שהועבר לתנועה לחופש המידע נכללים: רכישת מזון ב-50 אלף שקל, אחזקת פרגולה בשווי 17,818 שקל, רכישת מנשא מזוודה מנירוסטה בסך 704 שקל, אספקה והתקנה של צנרת ודוד שעלתה 5,664 שקל והוצאות הקשורות בחוג התנ"ך המתקיים בבית ראש הממשלה בסך 26,054 שקל.



מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד נירית בלייר, אמרה היום כי "אחד היתרונות של חופש המידע היא היכולת לבחון את הגבול בין הגלוי לנסתר. כשמדברים על שימוש בכספי הציבור להוצאות פרטיות הגבול הוא ברור. מה שאישי, פרטי ולא רוצים להגיש בגינו חשבוניות, כנראה שלא צריך להיות משולם מכספי הציבור. מה שהציבור משלם, חייב תמיד להיות חשוף לביקורת ציבורית. ראש הממשלה מבקש מאתנו החזר הוצאות אז מן הראוי שיגיש לנו חשבוניות שנראה על מה אנו משלמים".





"התשלומים נעשו בהתאם לחוק"



ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אין פה שום חדש. הנתונים פורסמו כבר לפני שנה והתשלומים נעשו בהחלטת הדרג המקצועי ולפי החוקים שחלו על כל ראשי הממשלה. הניסיון לייצר סטנדרט מיוחד לרה"מ נתניהו הוא פסול מיסודו. כל ההוצאות המפורטת כאן אושרו על ידי הדרג המקצועי והן נובעות מהחלטות הכנסת והיועמ"ש. לפי הנוהל שאושר על ידי המשנה ליועמ"ש בהתבסס על החלטת ו' הכספים של הכנסת משנת 2001: 'אוצר המדינה ישתתף בהוצאות מעונו הפרטי של ראש הממשלה... ויישא בהוצאות השימוש בדירה כגון ניקיון, מים, חשמל, גז, הסקה, גינון, קווי טלפון וכיוצא בזה. אוצר המדינה ישתתף בשיפוצים ובתיקונים אחרים שיבוצעו אך ורק לשם שמירה על הקיים'. ההוצאות המפורטות כאן תואמות בדיוק הנחיות אלה".