מותה של מרים איילתי בקיבוץ מחניים באפריל השנה הוא תוצאה של רצח שביצע בנה, כך עולה מכתב אישום שהוגש היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בנצרת. כתב האישום הוגש נגד הבן חן איילתי שמואשם כי רצח את אמו בביתה, לאחר שזו ביקשה ממנו לעזוב את את הדירה בבעלותה וסירבה לתת לו סיוע כספי. רעייתו של הנאשם שהפלילה אותו מואשמת בשיבוש חקירה.



מהחקירה של חוקרי ימ"ר המחוז הצפוני עולה כי הדיווח על הרצח הגיע למשטרת המחוז הצפוני ב-13 לאפריל. מיד כשהגיעו החוקרים לזירה הנטייה הייתה לקבוע כי מדובר במוות טבעי של אישה מבוגרת בת 75 העונה לשם מרים איילתי בביתה שבקיבוץ.



המשטרה בדקה את הזירה כפי שהיא נוהגת לעשות בכל אירוע מוות, שמתרחש בתוך דירה. מטרת החוקרים היתה למצוא סימני אלימות, כדי לקבוע אם יש צורך בנתיחה של הגופה. אם מדובר במוות טבעי מעל לכל ספק, המשטרה בדרך כלל משחררת את הגופה לקבורה מבלי צורך בנתיחה.



במקרה הזה בתה של מרים העלתה תהיות לגבי הסיבות שגרמו למותה של האם. קצין המשמרת שהיה במקום יצר קשר עם המפקדים שלו ויחד החליטו על שיגור הגופה לניתוח שלאחר המוות. באותו מעמד בנה, שהפך בהמשך לחשוד ברצח, סירב לנתיחה, דבר שהעלה את החשד ואת הצורך להיענות לבקשת האחות לחקור את נסיבות המוות.




נרצחה בחניקה וסבלה משברים



הגופה נשלחה לנתיחה ושם נקבע בוודאות כי האם נרצחה בחניקה וסבלה משברים שהיו כנראה כתוצאה של מאבק או נפילה. בעקבות הממצאים הללו החלה פעולה חקירתית סמויה בחלקה שכללה גם איסוף ראיות. רק לאחר שנאספו הראיות הנדרשות נעצרה ב-9 במאי פלישיה (34) אשתו של הנאשם. מעצרה הוארך מספר פעמים באישור היועמ"ש והיא נתונה במעצר כבר 45 ימים.



בתחילת החקירה הנאשמת לא שיתפה פעולה, אבל בהמשך היא גוללה בפני החוקרים את סיפורה. בין היתר חשפה כי היא ובעלה חן החשוד ברצח נקלעו למצב כלכלי קשה למרות שהתגוררו בקומה העליונה בדירה של האם בקיבוץ מחניים.



ניידת משטרה, ארכיון. פלאש 90
ניידת משטרה, ארכיון. פלאש 90



הבן חן איילתי (50) תושב מחניים ואב לשלושה ילדים, התגורר כל השנים עם אמו בקיבוץ. בחקירה התברר כי נהג לגנוב את כרטיס האשראי של אמו ועשה בהם שימוש. עוד התברר כי יום לפני הרצח חזר תשלום עבור הגן של בתו בגובה של 1,300 שקל. בשלב זה הבין הבן כי הוא נתון בבעיה וירד באותו יום, ה-12 לאפריל לדירת אמו. בסביבות השעה שש שוחח הבן עם האם על השכר דירה. האם הבהירה לו כי לא רק שאינה מתכוונת לעזור לו בשכר הדירה, היא רוצה שיעזוב את דירתה.



מכתב האישום עולה כי הבן נעצר רק ב-24 למאי אבל הרצח בוצע יום לפני שהוא דווח למשטרה. מהעדויות שנאספו התברר כי באותו יום הכה הבן את אמו שנפלה לרצפה. אז על פי החשד חנק אותה למוות. בשלב הזה ירדה רעייתו ששמעה את הצעקות לדירה וראתה את בעלה רוכן על אמו, מרים את ידה וזו נשמטת.



בשלב הזה סייעה האישה לבעלה להרים את אמו מהרצפה למיטה וביחד הם סידרו את הבית. הוא נטל את כרטיס האשראי שלה וניסה להוציא באמצעותו כסף אבל רק למחרת הגיע הדיווח על הרצח למשטרה.



הבן אינו מודה ברצח אמו, אבל מאשר שגנב ממנה כספים. אשתו שלמעשה הסגירה אותו הודתה כי ראתה את בעלה רוכן על אמו ומרים את ידה, כשזו נשמטה אל הרצפה. עוד הודתה האישה כי סידרו יחד את הבית ולמעשה הפלילה אותו. הבן מואשם ברצח אמו ובשימוש בכרטיסי אשראי ללא רשות. רעייתו מואשמת בבית משפט השלום בשימוש בכרטיסי אשראי ובשיבוש מהלכי חקירה.




"איש משפחה מסור"



עורכת סוהאד אגא מהסנגוריה הציבורית שמייצגת את חן איילתי אמרה כי "מר איילתי הנו אדריכל כבן 50 ללא עבר פלילי, ואיש משפחה מסור. הוא מכחיש את כל החשדות שהועלו נגדו ושיתף פעולה עם החוקרים ומסר גרסה מפורטת לגבי השתלשלות האירועים. אנו נמצאים בתחילת ההליך המשפטי, נלמד את חומרי החקירה ונגיב בביהמ"ש".



עורכת הדין לירון מלכה מייצגת את האישה מטעם הסנגוריה הציבורית אמרה בתגובה: "מרשתי עברה תקופה קשה של מעצר ממושך של למעלה מחודש ימים תוך שמטיחים בה שוב ושוב שהיא זו שרצחה את המנוחה. אנו טענו מלכתחילה שמרשתי לא ביצעה את הרצח ואם בוצע רצח, הרוצח מסתובב חופשי. בסופו של יום קיבלה הפרקליטות את עמדתנו וזנחה את האשמה כי היא זו שרצחה את המנוחה. לגבי האשמות החדשות שמועלות אנו נבחן את חומר החקירה ונגיב בהתאם".