המשבר בבורסת היהלומים: כתבת ערוץ 2 חושפת עדויות של בעלי העסקים שנפגעו במעילת הענק שביצע לכאורה מתווך היהלומים חנן אברמוביץ'. העוקץ פעל כך שאברמוביץ' היה מקבל סחורה מבעל עסק אחד ומוכר אותה לאחר, כשבמקום להעביר תמורה ולקחת רק עמלה, שלשל את כל הכסף לכיסו וכך יצר חובות ענק בשווי של כ-225 מיליון שקלים. 



אברמוביץ' התנהל במשך שבעה חודשים כשהוא לא נותן מענה ללקוחותיו. אחד היהלומנים שנעקצו סיפר כי אברמוביץ' הבטיח לו "הכסף יגיע, תקבל אותו עד הגרוש האחרון. עובר זמן ואתה בא ואומר לעצמך, כנראה שהכל סיפורים". התנהלותו של החשוד נמשכה שבעה חודשים עד שללקוח אחר, י', נמאס והוא הגיש תלונה: "חשבתי שמשהו פה הזוי. הוא לקח (ממני) סחורה בשווי מיליון ו-200 אלף דולרים. אין לזה אח ורע, לא היה לנו מקרה דומה". 



בכתבה נאמר כי אברמוביץ' תכנן את המהלך במשך זמן רב עד שבפעם אחת העלים את כל הסכום. המשטרה פשטה על ביתו בזמן ששהו שם בני משפחתו. נבדק חשד שאיש העסקים הבריח באמצעותם נכסים. בינתיים, הוארך מעצרו ליום שישי, בחשד לביצוע עוקץ בשווי מיליוני דולרים. עם זאת, אברמוביץ' טוען לחפותו: "לא עשיתי שום דבר רע. אנשים התנהגו לא יפה, עברתי איומים. עשיתי הכל באופן תקין וזה מה שאגיד". עורך דינו גיבה אותו ומסר כי "העסק שלו קרס, החשדות נגדו לא מחזיקים מים".



"אפס סובלנות"


בעקבות המעילה התעורר חשש לגבי יציבותן של הפירמות ולא מן הנמנע שחלק מהן לפחות יכריזו על פשיטת רגל כאשר גם האחרות בסכנת קריסה.


אלי אבידר, מנכ"ל בורסת הילומים, תיאר את השלכות העוקץ: "אנחנו חוששים שזה ישפיע על חברות. יש חברות גדולות שנפגעו וגם קטנות ובינוניות שזה אנשים צעירים שזה כל החיים שלהם". 



בהודעה שפרסמה אמש כאשר נחשפה הפרשה הנהלת הבורסה ציינה כי החלה בבדיקת התלונה באופן מיידי, לאחר שזו הוגשה ביום שני. כאמור, התלונה הוגשה על ידי קבוצת יהלומנים חברי הבורסה הטוענים כי חברת אברמוביץ' יהלומים בע"מ, אשר הסתבכה בעבר ופשטה רגל בשנת 2008, חייבת להם עשרות מיליוני דולרים עבור סחורות שקנתה מהם ולא שילמה בגינן.



מנכ"ל בורסת היהלומים הישראלית, אלי אבידר אמר כי "מרגע קבלת הפניה התחלנו מיידית בבדיקת הנושא. הנהלת הבורסה בשנת 2016 תגלה אפס סובלנות כלפי גורמים הפוגעים בחברי בורסה אחרים. ענף היהלומים הישראלי חווה קשיים בשנים האחרונות ולצערנו אנו נחשפים גם למקרים מצערים כאלה בהם יש המנצלים את המצב. הנהלת הבורסה תפעל בתקיפות לבירור המקרה כולל פנייה לרשויות החוק".