בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (רביעי) את חאלד קוטינה, תושב מזרח ירושלים בן 37, ברצח שלום יוחאי שרקי ז"ל ובניסיון רצח חברתו, שירה קליין. קוטינה הורשע בכך שדרס את השניים על רקע לאומני, בערב יום השואה בשנה שעברה. "ממכלול הראיות עולה, כי מעשה הדריסה היה מתוכנן ומכוון", קבעו השופטים. סנגורו של קוטינה ביקש להמציא חוות דעת לעניין מצבו הנפשי של הנאשם, שלטענתו סבל מהפרעה נפשית חמורה בעת ביצוע המעשה והדיון בעונשו נקבע לשישה ביוני.

בהכרעת הדין, שכתב השופט יורם נועם ואליה הצטרפו שני השופטים הנוספים בהרכב, הוקדש חלק נכבד לעדותו של קוטינה על מה שהתרחש. "גרסאותיו של הנאשם אודות האירוע היו שונות, סותרות ומגוונות", נכתב."מהתשתית הראייתית הוכח, באופן ודאי וחד-משמעי, כי התאונה הייתה מכוונת". עוד נכתב כי "מכלול הנסיבות מוביל למסקנה ברורה וחד-משמעית, לפיה התקיים בעניינו של הנאשם רכיב 'ההחלטה להמית' שביסוד הנפשי של עבירת הרצח".

עוד כתבו השופטים כי "הדריסה בוצעה על-ידי הנאשם אגב הסטת רכבו במכוון לעבר המנוח והנפגעת, בנסיעה מהירה תוך האצת הרכב; ותוצאותיה הקשות, ובכללן העפת הנפגעים באוויר, גרימת הפגיעות האנושות למנוח והפגיעות הקשות לשירה, כמו-גם ריסוק הרכב והרס תחנת האוטובוס – מלמדות על עוצמתה הרבה". בכך דחו השופטים את טיעוני ההגנה, לפיהם כוונתו של קוטינה הייתה לפצוע הולכי רגל - ולא ליטול את חייהם.

זירת הדריסה. צילום ארכיון: משה שטיינמץ

"את הבן שלי זה לא יחזיר"


אביו של שרקי, הרב אורי שרקי, מסר בעקבות ההכרעה כי "בית המשפט קיבל היום את ההחלטה הבסיסית לקראת השגת הדין המקסימלי האפשרי שקיים היום במדינה – מאסר עולם. יש לפנינו עוד את השלב של גזר הדין וכמובן שאנחנו מצפים למלוא העונש שהחוק מאפשר. על מערכת המשפט והשלטון לדאוג גם לצדק וגם להרתעה. למרות שאת הבן שלי זה בכל מקרה לא יחזיר״.

עו״ד ג׳ני אבני מפרקליטות מחוז ירושלים מסרה: ״בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וקבע כי הנאשם רצח את שלום יוחאי שרקי ז"ל וניסה לרצוח צעירה שהייתה עמו. הנאשם דרס שני צעירים יהודים חפים מפשע, ממניע לאומני, בכוונה לגרום למותם. הפרקליטות תמשיך במאבקה למיגור הטרור ולמיצוי הדין עם כל הנוטל בו חלק".