הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

החודש ניתן פסק דין בתביעת "דייר סרבן", שבו נדחתה תביעתם של 243 דיירים נגד בני זוג בני 70, שסירבו לחתום על הסכם לפרויקט פינוי-בינוי שאמור היה לכלול 1,450 דירות חדשות ב-13 מגדלים.

בית המשפט המחוזי קבע באופן חריג כי הסירוב של בני הזוג הוא סביר. זאת בגלל מצבם הבריאותי, גילם, העובדה ששיפצו באופן מהותי את הדירה והוסיפו ממ"ד, וכן נוכח חוסר הנוחות שייגרם להם. עו"ד לילך כהן שמיר, מומחית לתהליכי התחדשות עירונית, מסבירה על החובות והזכויות של הדיירים, גם המבוגרים, בפרויקטים מסוג זה ומה על המדינה לעשות על מנת להבטיח את זכויותיהם. 

לפי עו"ד לילך כהן שמיר, כיום, החוק מאפשר למי שהיה בגיל 70 או 75, במועד שחתם ראשון הדיירים על ההסכם זכאי להטבות. "אך נוצר מצב", היא מסבירה, "כי מי שחתם בשנת 2014-2015 היית בן 67 ואתה לא זכאי. אנחנו יודעים שהפרויקטים הללו לוקחים שנים רבות ואנשים מוצאים עצמם נגררים עד לשנות ה-70 וה-80 לחייהם".

עו"ד כהן שמיר מוסיפה כי בפסק הדין החדש יש כמה מרכיבים שמשנים את התמונה. לדבריה, בני הזוג עברו את גיל ה-70 וזהו המרכיב הראשון. המרכיב הנוסף הוא שבשנת 2014 הם חידשו את הבית שלהם ובנו ממ"ד עם היתר כדין ושיפצו את הנכס. אותם דיירים מבוגרים טוענים שהם ביצעו שיפוץ וביתם שווה יותר, והעובדה שהם מבוגרים משמעה כי פרויקט פינוי בינוי יגרום להם נזק. 

"היזמים במקרה הזה", ממשיכה עו"ד כהן שמיר, "לא מיהרו לתת לאותם בני זוג את ההטבות המגיעות למי שמעל גיל 70, כי במצב זה היזמים צריכים לשאת במסים, כלומר יש לכך משמעות מיסויית. משכך, בני הזוג המבוגרים החליטו שלא לחתום ולהסכים לפרויקט. בסופו של דבר הסוגייה הזו הובאה בפני השופטת, שהבינה את המתרחש ופעלה בהתאם. לא יהיו במקרה זה ערעורים כי לאחר פסק הדין הגיעו הצדדים להסכמה שאותם בני הזוג יקבלו את ההטבות המוקנות לבני 70 ומעלה אף שלא היו בני 70 במועד החתימה והיזם יישא בעלויות. ביקשו לבטל את פסק הדין אך השופטת הודיעה כי אין זה בסמכותה אך יחד עם זאת היא הבהירה כי היא שמחה שהגיעו לפשרה". 

פסק הדין הזה הוא נקודתי, האם יש לכך השלכות לגבי יזמים אחרים שהחתימו דיירים לפני שנים?
עו"ד לילך כהן שמיר: "בית המשפט יצטרך למצוא את שביל הזהב. מצד אחד לא ניתן כיום לבוא ולהגיד שכל אחד זכאי. לפני מספר חודשים נדחתה תביעה של אישה בת 80 באותה הסוגייה ושם בית המשפט דחה את התביעה משום שאותה אישה כבר לא מתגוררת באותה הדירה".

לאחרונה נכנס לתוקף תיקון החוק שמאפשר לבעלי דירות לבטל פרויקטים של התחדשות עירונית במידה והיזמים לא מצליחים לאשר את המיזם בתקופה מסוימת. לדברי עו"ד כהן שמיר, "יזמים צריכים להבין שהם חייבים להזיז דברים אך מצד שני זה גם תלוי ברשויות. לא פעם יש יזמים שרצים ומנסים להאיץ ולא תמיד הרשויות עומדות בקצב ולפעמים הם תוקעות מקלות בגלגלים ולעכב פרויקטים".

"באשר לדיירים מבוגרים", מוסיפה עו"ד כהן שמיר, "יצטרכו לדעתי לתת פתרון בחוק בהמשך, אולי בחוק ההסדרים הבא. צריך פתרון שיענה על השאלה מה קורה לגבי אלו שחתמו על חוזה כשהיו בגיל 69 אבל הפרויקט נמשך שנים רבות והם כבר הולכים ומתבגרים. יש אוכלוסיות רבות שכשהתחילו עם כל נושא ההתחדשות העירונית לא טיפלו בהם ולא התייחסו לסוגיות בעניינם ויצטרכו לתת על כך את הדעת".  

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר