הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

עם כניסת שנת 2024 נרשמה עליה של כ–10% בקצבת הנכות הכללית. נכון להיום, קצבה שכזאת תעניק לזכאים סכום חודשי של 4,291 שקל. עו"ד אימבר גולן פרטוש, מומחית לדיני נזיקין ולתביעות ביטוח לאומי, מסבירה מי זכאי לקבל קצבת נכות כללית וכיצד הוא יכול לקבל אותה.

מה זה נכות כללית?
עו"ד אימבר גולן פרטוש: "קצבת נכות כללית זכאי לקבל כל אדם שהוא תושב ישראל והוא מעל גיל 18. כל אדם שיש לו איזו מגבלה שגורמת לו לקושי לעבוד. ויש לו פגיעה של מעל 50% מהיכולת שלו להשתכר, הוא כבר עומד בקריטריון אחד. לאחר מכן בוחנים את ההכנסות. אם אדם משתכר עד כ-7,000 שקל ברוטו, זכאי להיבדק לקצבה. אבל, אנשים שכבר מקבלים קצבאות, יכולים להרוויח גם קצת יותר ולהתקרב לשכר הממוצע והקצבה כמעט ולא תיפגע וזה משמעותי מאוד".

לדברי גולן, - פרטוש מעבר לגובה הכנסות, צריך כמובן לסבול מבעיה רפואית או מגוון בעיות רפואיות. "זה יכול להיות כל מיני בעיות רפואיות", היא מוסיפה, "אבל צריך לצבור בין 40% לבין 60% נכות. אנשים יכולים לסבול מבעיות גב, ממחלות כרוניות, לוקים בשכלם או בנפשם, כאשר המכלול הכללי של אותן מגבלות מגביל אותם ביכולתם להשתכר".  

כיצד מקבלים את הקצבה?
עו"ד גולן פרטוש: "מגישים את התביעה למוסד לביטוח לאומי. ברגע שעומדים בגורמים המצטברים של הכנסה ומגבלות רפואיות יזומן התובע לוועדה רפואית, שם הוא נבדק לפי המוגבלות – למשל, פסיכיאטר לבעיות נפשיות, ואז מחליטים אם האדם זכאי לקבל את הקצבה". 

ההחלטה היא סופית או שניתן לערער עליה?
עו"ד גולן פרטוש: "אף פעם זה לא סוף פסוק. יש וועדות לעררים, יש תביעות להחמרת מצב וגם תביעות להגשת התביעה מחדש. לפעמים ניתן לערער גם לבית הדין לעבודה. אני סבורה שכל אדם שיש לו מגבלה והוא באמת מתקשה לעבוד בתחום העיסוק שלו או בכלל, יכול לקבל. לעיתים הדרך היא קצת יותר ארוכה אבל הצדק תמיד יוצא לאור".

הייצוג המשפטי הוא יקר ומרבית האנשים לא יכולים לממן אותו
עו"ד גולן פרטוש: "זו הטעות. במדינת ישראל יש חוק שקובע את שכר טרחת עורכי הדין בכל מה שקשור לביטוח לאומי ואנשים משלמים רק אם הם מקבלים גמול. עורך הדין מלווה אותם בכל ההליך, מגיש את התביעות, מכין מסמכים, מנחה, מייצג אותם בוועדות, מגיש ערר במקרה הצורך, והתשלום הוא באחוזים ורק לפי הצלחה". 

מה לגבי חברות למימוש זכויות?
עו"ד גולן פרטוש: "גם הן עובדות רק לפי אחוזים, אבל חברות למימוש זכויות רפואיות אינן רשאיות לייצג מבוטחים בוועדות הרפואיות אלא רק עורכי דין. תפקידן הוא בסיוע במילוי טפסים, ורק עורך הדין מגיע לוועדה, מייצג בוועדה ויכול להגיש עררים לבית הדין בגין עילות משפטיות כאלה ואחרות. לכן, אין הדבר דומה. היום אפשר לקנות כל חוות דעת או כל מסמך רפואי מהרופאים הטובים ביותר במשק ואין שום צורך במסמכים רפואיים והכל נגיש. לכן, לא הולכים לוועדה רפואית ללא ייצוג משפטי. עורך דין שלא יוכל לייצג בתיק, או יבין שאין לו שום סיכוי אז הוא פשוט לא ייצג אותו בהליך". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר