הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אחרי שמועד החורף של בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין נדחה בעקבות המלחמה מסוף דצמבר לחודש פברואר, התפרסמו לאחרונה אחוזי המעבר והציונים. בסך הכל ניגשו לבחינה 1,754 מתמחות ומתמחים, מהם עברו את הבחינה בהצלחה 959 איש - 54.7% מהנבחנים, בציון ממוצע של 60.7. מועד הבחינה הבא יהיה בחודש אפריל, מועד מיוחד שנוסף בעקבות המלחמה. 

עו"ד אורי קינן, סנגור פלילי בכיר ולשעבר מ"מ וראש לשכת עורכי הדין, על המכשולים הצפויים לעורכי הדין החדשים ועל הדרך הנכונה להצלחה.

"צריך לעשות סדר כי מדובר בנתון יבש", אומר עו"ד קינן, "אך ישנם הרבה עורכי דין שאינם פעילים וישנם עורכי דין שנספרים כאן שכבר אינם בין החיים, ויש עוד שכלל אינן עוסקים בתחום. יחד עם זאת, בהחלט יש הרבה עורכי דין בישראל". 

יש עבודה לכל כך הרבה עוה"ד?
עו"ד קינן: "יש עבודה, אבל צריך לדעת כיצד להתבלט ואיך לעבוד ולא להיכנס לתוך השיגעון של ניסיון לירות לכל הכיוונים בלי תוכן, בלי התכוונות וללא משמעות".

יש מודל של איך מקימים משרד עוה"ד? (רבים יהיו עצמאים)
לדברי עו"ד קינן יש לכך תכנית ברורה, ממש מתודה קבועה כיצד כדאי להקים משרד. "אני לא אומר שזו התורה היחידה והבלעדית אבל יש דרך נכונה, בהחלט, לעשות זאת. הרבה מתוך עורכי הדין שהוסמכו לאחרונה, גם אם הם עובדים כשכירים וגם אם הם מראש סיימו לימודים ומחליטים לצאת לעצמאות, צריכים לחשוב היטב איך הם מבצעים את המהלך כדי להצליח בו. החוכמה היא לא רק להיות עצמאי ולנסות לשרוד. שמעתי סיפורים לא טובים על עוה"ד שניסו ולכן ההמלצה שלי היא ללמוד את הדברים, להכין תכנית עסקית, כמו בכל דבר אחר. זה נכון גם אם מקימים קיוסק וזה נכון גם לגבי עוה"ד, זה קודם כל עסק. לצערי, יותר מדי עוה"ד לא פועלים בדרך הנכונה מהבחינה הזו".

עוה"ד קינן משיק בימים אלו הדרכה המסייעת לעוה"ד צעירים כיצד להפוך לפירמה עובדת ומצליחה. "אני והצוות המדהים שלי", הוא אומר, "עובדים כבר תקופה לא קצרה על תכנית מסודרת ומובנית שכוללת ארבעה מפגשים מרוכזים של מספר שעות ובאותה תכנית אנחנו פשוט נותנים את הכלים. אני מוביל את התכנית ואני נוכח, ביחד איתי יש אנשי מקצוע שמספקים כלים פרקטיים לעוה"ד ומלמדים איך פותחים משרד. בנוסף, גם איך משפרים משרד". 

התכנית מיועדת למתחילים?
עו"ד קינן: "עו"ד כן אבל לא רק. התכנית מיועדת לעוה"ד שרוצים להיות עצמאיים, בין אם הם הוסכמו אתמול ובין אם הם מעוניינים להפוך משכירים לעצמאים וגם לעצמאים שמבקשים לשפר ולשדרג את הביצועים".

ארבעה מפגשים זה מספיק?
עו"ד קינן: כשעוברים שלושה מפגשים של שלוש שעות מרוכזות בקבוצה קטנה מקבלים כלים מצוינים. לאחר שמסיימים את ההדרכה אנחנו מספקים ליווי המשך כמעין מנטורינג לעסק, מסייעים בבדיקת הביצועים ושיפור תוך כדי תנועה וזה דבר מדהים. אני תמיד שואל את עצמי, היית משקיע 3,000-4,000 שקל בעצמך, כדי להכין את עצמך לעצמאות? כדי לדעת שאתה יכול להניב מכך תשואה אדירה או שהיית יורה לכל הכיוונים ומשתפשף על העבר, אני אומר תלמד ממי שכבר עשה את הטעויות, זה שלמד על בשרו".

לצד המיזם החדש, עו"ד קינן מבהיר כי משרדו ממשיך וימשיך לעבוד כרגיל. "דווקא השילוב בין הדברים תורמים זה לזה. העבודה עם הלקוחות למשל, מאפשרת לי ללמד טוב יותר את החניכים בהדרכה. גם אני כל הזמן לומד ומשתפר". 

אתה לא מפחד שהם יהיו תחרות?
עו"ד קינן: "אני מאחל לכל מי שבא אלי שיעקוף אותי ושיצליחו ויהיו הכי מעולים שיש. למי שטוב יש עבודה".  

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר