הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בשנת 2023 שילמה המשטרה סך של 14,077,458 שקלים במסגרת תביעות נזיקין ודרישות פיצוי שהוגשו נגדה - כך עולה מדוח שפורסם היום (שני) בלשכת היועץ המשפטי במשטרה. העילה המובילה שבגינה שולם סכום הפיצוי הגבוה ביותר הינה עילת התקיפה/שימוש בכוח. בגין עילה זו שילמה המשטרה בשנה החולפת 3,179,103 מליון שקלים. עם זאת - מספר התביעות שהוגשו נגד המשטרה בשנת 2023 נמוך משנת 2022. 628 בשנת 2023 לעומת 643 בשנת 2022.

לדברי עו"ד רן תגר, אדם צריך להוכיח נזק לצמיתות ורק אז בית המשפט יקבע את הפיצוי. "הכל יחסי", הוא אומר, "והסכום נשמע על פניו גבוה, אבל צריך להסתכל על הדברים בצורה אחרת. נער שהוכה על ידי שוטרים לפני 13 שנים יקבל פיצוי של 900,000 שקל, אז צריך לשים את זה במסגרת הנכונה".

עו"ד תגר טען כי בחלק מהמקרים, בפרט כשמדובר על אוכלוסייה עבריינית אכן יש צורך, לא פעם, בהפעלת כוח. "כאשר מתמודדים מול עבריין שלא מציית לחוק או מסכן את השוטרים, למשל בריחה משוטר, ריב או תקיפה של שוטר, אז כמובן שיש להפעיל כוח. אך מה שאנו רואים בשנה האחרונה, מאז החלה המחאה הגדולה נגד ההפיכה המשטרית, המשטרה נטשה בצורה מסוימת את התפקיד הקלאסי שלה כמי שמגנה על אזרחים נורמטיביים ועוצרת את מי שמסכנים את האוכלוסייה, ולמעשה מפנה את כוח הזרוע כלפי אותם אזרחים נורמטיביים שיוצאים להפגין ולממש את זכותם". 

גם במחאת האתיופים לפני למעל עשור היה חיכוך שכזה בין שוטרים למפגינים?
תגר: "במקרה של המחאות מדובר על אלימות קשה. אני קיבלתי לייצג לקוחות, במסגרת הפעילות ההתנדבותית שלי במערך עוטף העצורים, אני ושאר הקולגות שלי מייצגים ומייעצים לעצורים שמגיעים מהמחאה, מההפגנות עצמן לתחנה. אנחנו הגענו למצבים שבהם מחצית מהעצורים היו צריכים קודם להגיע לבית החולים לקבלת טיפול במקום להיחקר. אני מדבר על אפים שבורים, הצלפות בראש, שפשופים בכל הגוף, רימוני הלם שנזרקו לתוך קהל המפגינים. אנחנו יודעים על מה מדובר, מי השוטרים שהיו מעורבים. אנחנו מדברים על הפעלת מכת"זית שלא לפי הנהלים שפוגעת וגורמת לנזקים לא מבוטלים כלל. אנחנו נמצאים כאן באירוע עדין ביותר, החל מה-7 באוקטובר, שבמסגרתו משפחות החטופים זועקות לשמיים ואין מענה מהצד המדיני, יש תחושה של הפקה, ולא תמיד בשטח רואים את השוטרים מכילים את האירוע. במקום לנהוג באירוע הזה בעדינות הנדרשת, באיזמל מנתחים, הם מעדיפים לקחת גרזן, סכין קצבים, ואתה רואה את התוצאות של זה בשטח וזה לא נעים כלל". 

אין הנחיות מסודרות לשוטרים?
תגר: "אני לא שוטר אך יודע שיש להם רמות מסוימות של הפעלת כוח. אך לאור מה שאני רואה מהלקוחות, וגם כמפגין בשנה החולפת, אני רואה עלייה ברף האלימות כלפי אזרחים ואני יכול לומר בצורה ברורה ונחרצת שהלקוחות שלי, רובם ככולם הם אנשים לא סתם נורמטיביים אלא חוד החנית של החברה הישראלית".

מהו באמת פרופיל הנעצרים?
עו"ד תגר: "בימי השיבוש הגדולים שהיו, במרץ ויולי אשתקד, יצא לנו, לעוה"ד של המערך לטפל בעשרות עצורים ביום. באחד הימים יצא לי לייצג 35 עצורים. אני יושב ומדבר איתם לפני כדי להכיר אותם ואני רואה שיש אצלי קצין במטכ"ל, קצין בשייטת, קצין ב-669, לוחם בסיירת גולני, נווט קרב, טייס, הייטקיסט, אלו לא אנשים שצריכים להגיע למצב שהם מדממים, חבולים עם חולצות קרועות וסימני חניקה – זו לא הסיטואציה שנכון להפעיל את האלימות הזו ואת הכוח המיותר שהופעל עליהם". 

יש להם תיקים פלילים לאותם עצורים?
תגר: "אני יכול לומר בשמחה גדולה שמרבית התיקים שנפתחו נסגרו, חלקם אף מחוסר אשמה, דבר שמשמעו שהמעצר היה מיותר ושהעבירה לא התבצעה. הדבר מדבר בעד עצמו, לדעתי. אפשר לראות, מעבר לכך, שאף שנסגרים תיקים רואים עלייה בכמות התלונות שמוגשות למח"ש. אנשים מפסיקים לפחד ואומרים 'אנחנו הולכים להתלונן על המקרה'. רואים תביעות נזיקיות שהמערך שלנו תומך בהם ומייצג בהליך המשפטי, תביעות נזיקיות שמוגשות נגד המשטרה וזה מאוד מלחיץ ומדאיג הסיטואציה הזו כי אנחנו בסך הכל רוצים לממש את חופש הביטוי ולשמור כאן על הדמוקרטיה. נוצר מצב שבו אזרח נורמטיבי כשהוא רואה שוטר במדינת ישראל, במקום להרגיש בטוח הוא קופא במקום ומרגיש דריכות".

איבדת אמון במערכת מאז שהתחלת לייצג את אותם עצורים?
עו"ד תגר: "אני חושב שיש בעיה בארגון הזה של משטרת ישראל. אני חושב שכשישתנה פה המצב בהיבט הפוליטי ייאלצו לבצע ניקוי אורוות משמעותי. מאידך אני יכול לומר שגם בשטח וגם הקצינים והחוקרים בתחנות המשטרה שאני בא איתם במגע, אני יכול לומר שיש שם אנשים נהדרים, איכותיים, מקצועיים ושיש עם מי לדבר. ברמה הכללית יש כאן בעיה שחייבים לטפל בה ואני מקווה שזה ייעשה בהקדם". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר