בית המשפט מתח בימים האחרונים ביקורת חריפה על מעצרי המפגינים בעת ההפגנות נגד הממשלה, ואף רמז כי למשטרה אינטרסים שאינם הגנה על זכויות הציבור. הביקורת הגיעה ברקע מעצרו החוזר של אמיר השכל, פעיל בולט עוד מימי מחאת בלפור, שנעצר אינספור פעמים במהלך הפגנות, ולרוב שוחרר ללא תנאים מגבילים.

אם החטוף הטיחה ביועץ נתניהו: "ראש הממשלה מחזיק בבן שלי", כך הוא השיב
נתניהו צייץ בסיום הלילה וחטף: "לא עשית כלום, הסתתרת בבונקר"

המשטרה דרשה בתמורה לשחרורו של השכל ערבות עצמית וכן איסור על יצירת קשר עם מפגינים אחרים, אך השכל ערער על התנאים, והשופט אוהד קפלן קיבל את הערעור ואף המליץ למפגינים להגיש תביעות אזרחיות נגד המשטרה.

מעצר אמיר השכל (צילום: אפרת ספרן)
מעצר אמיר השכל (צילום: אפרת ספרן)

"החשוד אדם כבן 70 שנה, נעצר אתמול בערב בהפגנה בקיסריה לאחר שלפי הנטען הוא השתתף בהתקהלות אסורה והשתתף בהתפרעות לאחר הוראות פיזור" פותח השופט קפלן את החלטתו.

"עיינתי בתיק החקירה ולא מצאתי ראיה לכך שהוא התפרע, לא מצאתי ראיה לכך שהוא חסם דרך ציבורית. נוכחתי כי הכביש בקיסריה היה חסום על ידי המשטרה, ואם הוא ישב על הכביש, הוא לא הפריע לשום תנועה ולא היה שום צורך לעצור אותו. ההכרזה על ההתקהלות כאסורה, אם בכלל, נעשתה בשרירות לב. וקשה שלא להאמין שהדבר נעשה בשל מטרות ההפגנה ולא בשל ההפרעה לציבור".

הוא הבהיר: "חופש ההפגנה מאפשר גם לשבת על הכביש שחסום ממילא על ידי המשטרה. כמובן שבדרך כלל הוא לא יכלול את הזכות לחסום ציר תנועה ראשי, אך נדמה שהמשטרה לא פועלת כדי להגן על חופש התנועה אלא על משהו אחר לגמרי", כותב השופט בהחלטתו לשחרר את השכל ומציין: "הגיע הזמן שמפגינים יגישו תביעות אזרחיות נגד המשטרה".

הפגנת משפחות החטופים מול בית נתניהו בקיסריה (צילום: באדיבות מטה המשפחות)
הפגנת משפחות החטופים מול בית נתניהו בקיסריה (צילום: באדיבות מטה המשפחות)

מהמשטרה נמסר בתגובה: "נגד החלטת בית המשפט עליה אנו חולקים, הוגש ערר אשר ידון בפני בית המשפט המחוזי. יודגש כי לטעמנו, בית המשפט הנכבד חרג מסמכותו ואמירותיו הבוטות בגנות המשטרה ושוטריה, חורגות מן הנורמה המקובלת. 

"בית המשפט אף חרג מן המקובל עת נתן פרשנויות מרחיקות לכת לדרישה חוקית ולגיטימית כי החשוד יחתום על התחייבות עצמית. משטרת ישראל ושוטריה פועלים למימוש זכות המחאה אולם לא נסכים לאפשר למפגינים לעלוב בשוטרים ולנהוג בהם בבוטות ואנו מצפים מבית המשפט להביע סלידה מהתנהגות זו".