אחרי פחות מחצי שנה מדממת מאז תחילת 2023 כבר ברור כי אלימות במערכות יחסים זוגיות היא תופעה קשה בכל חלקי החברה בישראל.
נשים הן הנפגעות העיקריות ממנה, אך יש לה השפעות כואבות גם על הילדים, המשפחה והחברה ככלל. היקפי התופעה, להערכת מומחיות ומומחים בתחום, אינם מצטמצמים לאורך השנים.

יוזמת "קווים אדומים – השותפות למניעת אלימות בזוגיות" מבית ארגון שיתופים השיקה לאחרונה אתר אינטרנט חדש לציבור הרחב, אשר כולל מידע מקיף בנושא תופעת האלימות בין בני זוג – מאפייני התופעה, סימני זיהוי, ו"כללי אצבע" שמסייעים להבחין בין אלימות לבין התנהגות סבירה במערכת זוגית.

האתר, שכתובתו www.redlines.org.il, הוא פרי עבודה משותפת של רשת השותפים והשותפות של יוזמת "קווים אדומים" יחד עם משרד הרווחה והביטחון החברתי, ומטרתו לסייע במניעה ובאיתור מוקדם של תופעת האלימות בזוגיות, כמו גם להעניק לקהל הרחב כלים להתערבות אקטיבית במקרים של אלימות. התוכן המקצועי באתר גובש על ידי ועדה מקצועית שבה לקחו חלק נציגות ונציגי הארגונים השותפים ביוזמה.

יסמין רובין־קופר, מנהלת "קווים אדומים", מספרת: "בישראל מטופלים במערכות השונות עשרות אלפים בודדים של נשים וגברים בשל אלימות במשפחה, אבל ההערכות הן כי מדובר על מאות אלפי מקרים בשנה בפועל, הערכות המבוססות על מדידות עבר ועל השוואה לארצות אחרות.

"הפער הזה לא חריג, זוהי תופעה שמאופיינת בתת־דיווח משמעותי וזהו גם אחד האתגרים המרכזיים בטיפול בה. יש מגוון סיבות לאי־פנייה לעזרה ולהיוועצות: בושה, חשש להיחשף, חשש מהסלמה של האלימות, קושי לזהות או להודות בכך שמדובר באלימות, חוסר היכרות עם גורמי הסיוע, חוסר אמון בגורמים המטפלים ועוד.

"חלק מהסיבות הללו דורשות התמודדות מורכבת, ארוכת טווח הכוללת חינוך, שינוי נורמות ושינוי השיח הציבורי. לצד זאת, מידע נגיש, על מאפייני האלימות ועל המענים והשירותים, הוא תנאי בסיסי לצמצום מספר המקרים הלא מטופלים. בדיוק לשם כך יצרנו את אתר קווים אדומים".
האתר, בעל תקן נגישות, והמידע בו זמינים בשלב זה בשפות עברית, ערבית ואנגלית.