גובר החשש לחייהם של שני הנעדרים הישראלים בפרו, שהיו על הסירה שהתהפכה במהלך מסלול ראפטינג בנהר האפורימק שבדרום המדינה. שישה מתוך 8 הישראלים שהיו על הסירה חולצו בסמוך לתאונה, ומאז יום שלישי השבוע נמשכות הסריקות אחרי הנעדרים. אנשי יחידת החילוץ הראל 669 של חברת הביטוח הראל צפוים להגיע לקוסקו ולהצטרף לחיפושים. נדב קליפא, סגן ראש היחידה, אמר בשיחה עם מעריב כי ״ככל שהזמן עובר הסיכון שהם בחיים קטן״.
״מדובר בנהר מאוד גדול״, מספר נדב קליפא על נהר האפורימק בו נעלמו עקבותיהם של השניים, ״יש בו זרימה מאוד חזקה, הוא עמוק ביחס לנהר, כמה מטרים בודדים. הנהר ארוך, המקטע שאליו יצאו השמינייה ל'טראק׳ הוא בסדר גודל של חמישים קילומטר ולוקח בין שלושה לחמישה ימים. במהלכו של מסע כזה המטיילים עוצרים על גדות הנהר ומקימים מחנה, ואז ממשיכים. יש גישה ברכב רק לתחילת המסלול ולסופו. מדובר בנהר מאוד פופלרי למטיילים בדרום אמריקה ולישראלים בפרט״.
המחלצים המקומיים, אליהם חברו כוחות קומנדו של הצבא בפרו, התבססו בחיפושיהם על אות ממכשיר לווויני שהיה ברשות אחד המטיילים, והוא זה שהוביל אל השישה שחולצו. אל הצוותים המקומיים צפויים כאמור להצטרף אנשיו של קליפא מיחידת החילוץ של חברת הביטוח הראל. יחידה המתמחה באיתור וחילוץ של מטיילים ישראלים.
ראפטינג. ״מדובר בנהר מאוד גדול עם זרימה חזקה״. צילום ארכיון: שי לוי
״אני מנהל את האופרציה מהארץ״, מסביר נדב על פעולות החילוץ הצפויות, ״שלחנו צוות בראשות יוחאי ליליאור, מפקד היחידה. הצוות כולל אנשים שמתמחים במים זורמים וגם אנשי חבלים שמתמחים ביצירת מקומות גישה למקומות אין בהם גישה. הציוד שלהם כולל מצלמות מים מיוחדות, והם יעבדו עם מדריכי הראפטינג המקומיים, מאחר ולנקודה ניתן להגיע רק באמצעות כלי שיט. בנוסף, על פי בקשת משרד החוץ מצטרפים יחידת צוללנים של הצבא הפרואני״.
״החיפושים מתמקדמים בעיקר באזור התאונה ולאורך הגדות מהתאונה ומטה. עד כה נעשתה סריקה מהאוויר על כל המקטע״, מספר נדב על החיפושים עד כה, ״מעדויות של יתר הניצולים עולה שהסירה נטתה בזווית מאוד חדה״.
נדב מספר שכבר כעת ניתן לקבוע כי המטיילים לא נהגו באופן רשלני, ״לגבי המטיילים עצמם, הקבוצה הזו פעלה באופן אחראי. הם עשו טיול שכמעט כל מי שמגיע לשם עושה אותו. הם בחרו בחברה מקצועית ומוכרת, הם לא היו רשלניים בשום מובן צריך להבין שיש פעילויות שהם מאתגרות וכרוכות בסיכון״.