אב גרוש לילד הזכאי לקצבת ילד נכה, אשר אינו ההורה שלחשבונו מופקדת הקצבה - נאלץ להתמודד עם לא מעט קשיים מול המוסד לביטוח לאומי. מבדיקת "מעריב" עולה כי כבר לפני כשנה שונו ההנחיות, וניתנה האפשרות להנפיק תעודת ילד נכה באתר הביטוח הלאומי. למרות זאת, רק ההורה שמקבל את קצבת הילד יכול לעשות זאת, כאשר במרבית המקרים מדובר באמהות ולא באבות - מצב שגורם תסכול רב בקרב גברים גרושים שלא יכולים להנפיק תעודת נכה לילדיהם.

גיא רווה, מעמותת הורות משותפת – טובת הילד, הפעילה לקידום אחריות הורית משותפת לאחר גירושים, מדגיש כי מדובר בהנחיה אבסורדית: "הביטוח הלאומי טוען שכאשר האב, שהוא במרבית המקרים לא ההורה שמקבל את גמלת הנכות של הילד, ממלא את הפרטים, הוא יהיה חשוף לפרטים אישיים של ההורה האחר - ולכן מונעים ממנו את היכולת הזו".

רווה מוסיף כי "הביטוח הלאומי יכול לפתור את הבעיה הזו אם הוא רק ירצה, ולהוריד את הפרטים האישיים של האם בתהליך פרטי ההזדהות. אותו עיקרון חל בנושא תוכנית חיסכון לכל ילד. גם כאן הביטוח הלאומי מאפשר להיכנס ולראות שכל ההפקדות בוצעו, וגם כאן להורה שאינו מבצע בפועל את ההפקדות מחשבונו (לרוב האב) אין אפשרות להיכנס ולראות את המידע הזה שהוא בסיסי".

אב גרוש סיפר ל"מעריב" כי "יש לא מעט גברים שלא נמצאים בקשר טוב עם הגרושה, והם רוצים לוודא כי האם למשל מפקידה כפי שהיא נדרשת להפקיד סכום כסף מסוים מדי חודש לתוכנית חיסכון לילד, אבל אין להם את הגישה למידע הזה. מדובר באיסור הזוי". אב אחר הוסיף כי "אני זקוק לתעודת הנכה של הילדה כדי לקבל עבורה פטור מהמתנה בתור, מתשלום עבור המלווה שלה וזכויות נוספות. מצאתי את עצמי בשנים האחרונות פונה אל הביטוח הלאומי בכל ערוץ אפשרי על מנת לקבל את התעודה, ובכל פעם נתקלתי בקשיים. רבים מהאבות מתייאשים ממסכת ההתשה הזו.

"התעודה נשלחת באופן אוטומטי אל כתובת האם בלבד, ואני נתון לחסדיה ומרגיש מושפל כמו הורה סוג ב'. איני מסוגל מבחינה טכנית להזדהות במערכת שלהם ולהפיק את התעודה בלי שאאלץ לתקשר עם גרושתי ולבקש ממנה שתנפיק לי. ילד נכה בישראל כנראה שייך רק לאמא".

מהביטוח הלאומי נמסר: "גישה למידע על הילד ניתנת למי שמקבל עבורו קצבת ילדים, והוא האפוטרופוס החוקי. המידע נמצא באתר האישי, ומעבר למידע על הילד קיים בו מידע אישי ופרטי גם על ההורה - דבר רגיש מאוד במיוחד בסכסוכי גירושים והיו דברים מעולם". במקביל, הוסיפו בביטוח הלאומי כי "אנחנו מבינים את הרגישות בנושא, ומנפיקים כרטיסים לשני ההורים באופן שווה".