אתמול צוין ברחבי העולם יום בריאות הנפש הבינלאומי, ובעמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) מצביעים על עלייה של כ־30% בתוך שנתיים בלבד בפגיעה בנפש ובכאב נפשי, בהחמרה בדיכאון ובמצוקה נפשית חמורה, שלכל אלה השפעה ישירה על המצב הבריאותי. בשנת 2021 התקבלו בעמותה 305,750 אלף פניות מצוקה, כאשר 9,172 פניות מתוכן היו בעלות אופי אובדני. שליש מהפניות התמקד בכאב נפשי, בדיכאון ובמצוקה חריפה, ושליש נוסף התמקד בבדידות. כמו כן, העמותה מצביעה על עלייה במספר הפניות הנוגעות למצוקה נפשית וללחץ במקום העבודה וסביבו.

"לאחר שנתיים של מגיפה עכשיו יותר מתמיד ברור כי החוסן הנפשי של העובדים משפיע ישירות על התפקוד ועל היכולות להתמודד עם הלחצים, עם ההצלחות ועם הכישלונות, ועל כן אנחנו בער"ן סבורים שעל כל מקום עבודה למנות אחראי לרווחת העובד", אומרת ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית בער"ן.

שאנשים משתפים במצוקה נפשית הם נתקלים לרוב בתגובות שרחוקות מלהיות מבינות: "הכל בראש שלך", "תחשוב טוב - יהיה טוב", "אתה פשוט רגיש מדי" ועוד. לכן בער"ן קוראים לציבור: "אין מה להתבייש במצוקה נפשית, אבל הסטיגמה מביישת את כולנו. אם אתם או מישהו קרוב אליכם חווים מצוקה קשה ומחשבות אובדניות, אל תישארו לבד - דברו איתנו".

ד"ר דניאלס מוסיפה: "שני התחומים המרכזיים עתירי הלחצים בחיי הישראלים, הבאים לידי ביטוי בער"ן, הם חיי משפחה ותעסוקה. משברים בתחום הזוגיות, ההורות ותחושה של בדידות נוכחים בכל פנייה שלישית מפניות המצוקה. זאת לצד לחצים הנגרמים או מועצמים על רקע משברים תעסוקתיים המשפיעים על הערך העצמי, על תחושת המסוגלות ועל הזהות של האדם".

"הסטיגמה הנלווית לנושא בריאות הנפש והחסמים הפסיכולוגיים הנלווים לפנייה לסיוע נפשי מונעים לעתים מאנשים החווים מצוקה נפשית חריפה לקבל טיפול מקצועי חיוני. על ידי העלאת מודעות, צמצום הסטיגמה ומתן עזרה נפשית ראשונה זמינה נוכל ליצור חברה חומלת יותר, שבה כל אדם שזקוק לכך לא יימנע מבקשת עזרה".

ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים 24/7 באנונימיות ומיד לכל מצוקה נפשית. לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 או כתבו באתר ער"ן, בצ'אט ובוואטאספ.