ראש המכינה הקדם צבאית עלי הרב יגאל לוינשטיין קיים בחודש שעבר שיחה למורות באמצעות זום משרד החינוך בנושא להט"ב, והסביר להן כי משיכה לשני המינים נגרמת בגלל טראומה מינית, ו"כשמטפלים בטראומה, הנטיה באופן טבעי חוזרת למקומה הטבעית". לדבריו, בישיבת עלי הקימו קרן כדי לממן טיפולים פסיכולוגיים מסוג זה.

לוינשטיין ידוע בעמדותיו המתנגדות לקהילה הלהט"בית. בעבר הוא עורר סערה ציבורית לאחר שאמר כי "הגאים הם סוטים שמטריפים את המדינה". בדבריו למורות נראה שחל ריכוך מסוים בעמדותיו, כשדיבר על "אמפתיה" למי שנמשך לבני מינו, אך הדגיש כי יש להימנע ממתן לגיטימציה ללהט"בים.

שיחת הזום נערכה בתאריך 9 במאי למורות ונשות חינוך שמלמדות באולפנות, דרך "הכיתה הוירטואלית", הזום שמשרד החינוך העמיד לרשות המורים בתקופת הקורונה. השיחה נשמרה עד אתמול בכתובת המשויכת למשרד החינוך, והופצה ומופצת לאוהדיו של הרב לוינשטיין. בעקבות פניית וואלה!, הוסרה ההקלטה.

דגל הגאווה (צילום: רויטרס)
דגל הגאווה (צילום: רויטרס)

בתחילת השיחה סיפר הרב לוינשטיין על השינוי שחל במגזר הדתי-לאומי ביחס לסוגיות להט"ביות, ואמר כי רק ב-48 שעות שקדמו לשיחה הגיעו אליו שלושה מקרים הנוגעים לקהילה הלהט"בית - תלמידות באולפנה שיצאו מהארון, מחנכת באולפנה שיצאה מהארון, חיה עם בת זוג וממשיכה ללמד, זוג לסביות שהזמינו לחתונתן בני משפחה - שהתלבטו אם להגיע. "אם לפני חמש שנים אף אחד לא שאל אותי אף שאלה, היום אני נשאל על שניים-שלושה מקרים ביום", אמר לוינשטיין.

הרב לוינשטיין המליץ למורות להתמקד במי שנמשך לשני המינים. "עזרה ראשונה כשאתה פוגש נער או נערה, השאלה הראשונה, בשביל היכולת לתת טיפול, כדי לתת סיכוי לטיפול נורמטיבי לחיים זוגיים טובים, זה אם נמשכים גם לזה וגם לזה", אמר לוינשטיין. לטענתו, המשיכה לשני המינים נגרמת משתי סיבות עיקריות: טראומה מינית וגיל ההתבגרות.

"סוג אחד זה אנשים שעברו חוויות בתחום של מערכות היחסים או טראומה, או פגיעות בילדות, או מצבים מורכבים בסוגיה הזו שיצרה אצלם תגובה, את הפניית הנטייה לאותו המין, זאת אומרת הם לא נולדו עם נטייה כזו, אלא טראומה שהם חוו בצעירותם, בשלב כזה של החיים, מערכות יחסים, הורים, פגיעות שהם עברו, אולי מבחוץ, יכולים לגרום לנטיה הזו לצאת ממקומה", הסביר לוינשטיין.

הפתרון, לדבריו, הוא טיפול פסיכולוגי. "כשמטפלים בטראומה הנטייה באופן טבעי חוזרת למקומה הטבעי". לוינשטיין אומר כי לא מדובר בטיפולי המרה, אלא בטיפולים פסיכולוגי קלאסי.

קבוצה שניה, לדברי הרב לוינשטיין, היא מתבגרים. "זה לא אומר עליהם שום דבר, זה לא אומר שיש בעלי נטיות הפוכות, אפשר להרגיש חוויות כאלה בגיל ההתבגרות, זה לא אומר שום דבר, בדרך כלל זה עובר בגיל יותר מבוגר, וטוב לעבור לאיש מקצוע כדי שיעזור לך בגיל ההתבגרות, מה שנקרא לתקן את עצמך, ולא לחשוב שאתה כזה, זה אבוד, ואין מה לעשות. זהו עכשיו צריך לצאת מהארון, ללכת לחיות עם אותו המין".

בעקבות הדברים, מסרה אמונה קליין בר-נוי, מנהלת קהילה בבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, כי "לא ברור למה הרב לוינשטיין, שאין לו הכשרה מקצועית לטיפול, נותן המלצות שלא מבוססות על שום קונצנזוס מחקרי או מקובל בעולם הטיפול.

המדע לא יודע להגיד היום מה משפיע עלינו בהרבה היבטים מבחינת המיניות ואין קשר מובהק בין טראומה לבין התפתחות של נטייה מינית כלשהי. ומכיוון שאנחנו לא יודעים ומבינים מספיק על ההשפעות, כך גם אנחנו לא רואים שיש איזושהי מידה של הצלחה בטיפול להשפיע על נטייה מינית. מה שאנחנו כן יודעים על טיפולים פסיכולוגים שמתיימרים לשנות את הנטייה המינית, היא שיש להם היסטוריה ארוכה של יצירת סבל וגרימת נזקים נפשיים מאוד קשים. קלות הדעת שבה אנשים שאינם מתחום הטיפול מתירים להמליץ למחנכות, שגם הן אינן מתחום הטיפול, להפנות אנשים לטיפול נפשי שידוע שהוא מזיק, היא מרתיחה ומזעזעת. לכן ההמלצה של הרב לוינשטיין היא לכל הפחות תמוהה ובוודאי חסרת אחריות".

מטעם מהרב יגאל לוינשטיין נמסר: "מדובר בשיחה במסגרת מיזם וולנטרי שאינו במסגרת משרד החינוך. התבקשתי להעביר הרצאה בנושא והעברתי אותה בחפץ לב. לגבי התנגדות הלהט"ב לעמדותיי - אכן אני חלוק על עמדותיהם בנושא. זכותם לחשוב אחרת, זאת מהות הפלורליזם וחופש הבעת הדעה והעמדה".

ממשרד החינוך נמסר: "מבירור שערך המשרד עולה כי מדובר במפגש שיזמה עצמאית אחת המורות, על דעתה, תוך שימוש בפלטפורמה שהמשרד מעמיד לשירות כלל עובדי ההוראה. התוכן שהמורה העלתה הוסר מהפלטפורמה והוא אינו זמין עוד ברשת. מיותר לציין שתיעוד המפגש לא התפרסם באתר רשמי של המשרד, והמשרד לא הפנה את המורים לתיעוד זה".

לפני מצעד הגאווה בירושלים: איומים נשלחו למארגני האירוע

איומים נשלחו הבוקר למארגני מצעד הגאווה בירושלים, שצפוי להיערך מחר. בהודעה שנשלחה מטעם "האחים של ישי שליסל" נכתב: "לא נאפשר שמצעד הגאווה יתקיים בירושלים. ירושלים היא עיר הקודש. גורלה של שירה בנקי מחכה לכם". ההודעה מתייחסת לרצח של שירה בנקי במצעד לפני 7 שנים על ידי ישי שליסל.

את ההודעה קיבלה לחשבון הפייסבוק הפרטי שלה אמונה קליין בר נוי, מנהלת קהילה בבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות ומפיקת המצעד שאמרה כי "ההודעה הזאת הפתיעה אותי על הבוקר ואין ספק שהיא מאוד מטרידה. מצד שני, זאת תזכורת חשובה על חשיבות המצעד בירושלים. אני מאמינה שהתשובה האמתית להסתות והאיומים מסוג זה היא שכל מי שתומך בחופש, שוויון ופלורליזם במדינת ישראל יגיע לצעוד איתנו מחר. הכח שלנו כיחידה אחת גדולה וחזקה יבהיר בצורה הכי ברורה כי הקריאות הלהט"בופוביות שכל כך צורמות לנו באוזניים, שייכות למיעוט שולי וקיצוני".