ההסתדרות, הרשות הארצית לכבאות והצלה, נציגי העובדים ומשרד האוצר חתמו אתמול (חמישי) על הסכם קיבוצי במערך הכבאות.

ההסכם, שבמרכזו מודל שכר מותאם לכבאים שיעברו לתפקידי מפתח מבצעיים במטה רשות הכבאות, ותשלום מענק בגובה אלפי שקלים לעובד (לפי היקפי העבודה בתקופה שבין 2019 למועד חתימת ההסכם), נערך במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, סגן בכיר לממונה על השכר באוצר יוני פת, נציב כבאות והצלה רב-טפסר אייל כספי ויו"ר הסתדרות המעו"ף עו"ד גיל בר-טל.

עוד בהסכם: מענק שנתי של כ-3,800 שקל לעובד בגין ארוחות, תוספת בגין מעבר מעבודה במשמרות לעבודת יום לראשי ענפים וראשי מדורים, וכן לעובדים שעברו בשל  פגיעה בעבודה, מודל מענקים המבוסס עמידה ביעדים ותפוקות לעובדי המטה והמנהלה (זאת על מנת לתמרץ את העובדים לעמוד ביעדי רשות הכבאות ועל מנת לשפר את הפריון ברשות הכבאות), ותוספת קבועה לגמלאי המערך שפרשו בין 2019 לאפריל 2022. 

את המו"מ מטעם נציגות העובדים ניהלו לצד יו"ר הסתדרות המעו"ף, יו"ר ארגון עובדי מערך הכבאות אבי אנקורי, מנהל חטיבת עובדי הרשויות המקומיות בהסתדרות המעו"ף עו"ד עוז גולדברג והיועמ"ש לארגון העובדים עו"ד יעל שילוני.

מטעם משרד האוצר: סגנים בכירים לממונה על השכר – יוני פת וחנן לזימי, יועמ"ש ממונה באגף השכר והסכמי עבודה עו"ד דן שורקי, מנהל תחום באגף השכר והסכמי עבודה עומר חזן, כלכלנית באגף השכר והסכמי עבודה סופי ורנר, ומטעם נציבות הכבאות: מ"מ אגף משאבי אנוש רחל פיסם.

הסכם חדש במערך הכבאות (צילום: דוברות ההסתדרות)
הסכם חדש במערך הכבאות (צילום: דוברות ההסתדרות)

 
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "לאחר שנים לא פשוטות במערך הכבאות, שבמהלכן עמדו לוחמי האש בגבורה בפני אתגרים רבים בשלל זירות, מגיע היום הסכם חשוב זה עבורם. עובדי ועובדות הרשות לכבאות והצלה – כמו אחרים בגופי הסיוע הנוספים במדינה – נושאים על כתפיהם משימה חשובה מאין כמוה. לא פעם, זה נעשה תוך כדי סיכון חיים, ומתוך תחושת שליחות אמיתית.

הוא הוסיף: "העשייה המקודשת הזאת מלמדת את כולנו עזרה הדדית מה היא. אני מברך על כך שאלפי עובדים ועובדות מסורים אלה זוכים כעת לטפיחה אמיתית על השכם ולתגמול על ההקרבה האדירה שהם עושים במהלך עבודתם היומיומית לטובת אזרחי ואזרחיות ישראל.

"הייתי ונותרתי מחויב לשפר את תנאי עבודתם של הכבאים – מתוך הבנה שהדבר ייטיב לא רק עמם, אלא עם כולנו. כולי תקווה שמערכת יחסי העבודה בגוף חשוב זה תעלה על דרך המלך, לא רק למען רשות הכיבוי וההצלה ועובדיה, אלא לטובת מדינת ישראל כולה. אודה לכל המעורבים בהסכם זה. עלו והצליחו", סיכם.

הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר-נתן: "אני מברך על ההסכם שנחתם ומודה לכל השותפים שלקחו חלק בתהליך. מדובר בהסכם חשוב ביותר אשר ישפר את הפריון ברשות הכבאות. גיבשנו מודל שכר חדש לעובדים בתפקידי מפתח מבצעיים, אשר יסייע בגיוס עובדים מיומנים. כמו כן, הוסכם על מודל שכר חדש המבוסס עמידה ביעדים ותפוקות לטובת שיפור שירות הכבאות לאזרח". 

הסכם חדש במערך הכבאות  (צילום: דוברות ההסתדרות)
הסכם חדש במערך הכבאות (צילום: דוברות ההסתדרות)

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל: "לאחר תקופה מורכבת, התאפשר לנו לפרוץ את מחסום המו"מ ולהגיע להסכם. זהו הסכם ביניים וסנונית ראשונה להסדרה רחבה יותר של שכרם וזכויותיהם של עובדי מערך הכבאות, והמו"מ להסכם מקיף יימשך. מערך כבאות חזק ויציב, עם עובדים שמתוגמלים כראוי, זה אינטרס לאומי".

נציב כבאות והצלה רב-טפסר אייל כספי: "אני מברך על הסכם פורץ דרך, המטיב עם עובדי ועובדות מערך כבאות והצלה החדורים תחושת שליחות ופועלים בנחישות ובהקרבה להצלת חיים ורכוש. עובדים מסורים הראויים להוקרה ותגמול על תרומתם הגדולה לביטחון הפנים ותפיסת החוסן הלאומי של מדינת ישראל. אנו בעיצומה של תנופת עשייה ארגונית ומבצעית המציבה את מערך הכבאות בחזית גופי החירום בישראל. כולנו מחויבים לרווחתם של העובדים וביחד, תוך שילוב ידיים נמשיך ונפעל לטיפוח ההון האנושי במערך".

יו"ר ארגון עובדי מערך הכבאות, אבי אנקורי: "אני רואה בהסכם זה הישג אדיר לכבאים. בזכות העובדה שיש שיח מכבד ומכובד ושיתוף פעולה, הצלחנו לגשר על פערים מהותיים והגענו למעמד החתימה. אני רואה פה דרך חדשה ומצפה להמשך עבודה עם ההנהלה החדשה. אני מודה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שליווה אותנו לאורך כל הדרך, ליו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל שמסייע סביב השעון, לעו"ד עוז גולדברג שלא עוזב אותנו לרגע ונושם את הכבאות יום וליל, לסגני קובי דדון ולחברי מזכירות ארגון העובדים".