שנה לאחר האסון הכבד בהילולה במירון, הלילה (רביעי) תיערך ההילולה בפעם הראשונה מאז, והפעם תחת מתווה בטיחות נוקשה. אליהו ארנד, יועץ לפרויקטור ההילולה במירון וממונה על הקשר עם הקהילות, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וסיפר על ההיערכות לקראת האירוע.

"יש פה היערכות מאוד נרחבת ונקווה שהכול יעבור בשלום, בצורה טובה. בראש ובראשונה זה התנהגות הציבור. אני חושב שכמעט כל הציבור החרדי שומע להנחיות, מתנהג באמת למופת", פתח ארנד את דבריו. 

כשנשאל כיצד ניתן לוודא שהחוגגים יעזבו את האתר בתום ארבע השעות אותן מקנה כרטיס הכניסה, השיב: "לקחנו ספייר מאוד גדול, ארבע שעות זה יותר מהממוצע, כך שאחרי ארבע שעות, ברור ובטוח שאנשים לא יזיקו לאחרים. אם יהיו בעיות, אז יצטרכו לעבור לשלב של כריזה. מעבר לזה, יש שלבים של יותר מזה, אני מקווה שלא נגיע לשם. אף אחד לא רוצה להגיע לכוח, כולם רוצים שזה יעבור בשלום. בסופו של יום, המתחם הוא מגודר, ולא יהיו יותר מ־16 אלף. זה נכון שאם הציבור לא יהיה ממושמע ולא ייצאו, אז אנשים יתקעו בחניוני ויסות ובכביש 6. הציבור צריך לדעת שאם הוא לא ישמור על ההנחיות, זה לא רק שהוא מזיק לעצמו, הוא מזיק גם לאחרים".  

"המשטרה פרוסה בצירים רחוקים ממירון. אנשים לא ממושעים שיבואו בלי כרטיס או בלי אישור או בלי צמיד, יצטרכו לעבור הרבה מחסומים. תמיד כשיש חוק, אנשים יכולים להיות בשוליים וגם להפר את החוק. הציבור ברובו ממושמע. אם ההר יהיה מלא ותהיה סכנה, וזה יעבור את מה שמהנדסי הבטיחות הורו - ייאלצו לסגור אותו ואנשים ייתקעו בדרכים. אם ההר יהיה מלא מדי, תהיה החלטה של המפקדים והממונים מה עושים באותו רגע. אם זה באמת יהיה מצב של סכנה, יעצרו את כל השערים ואנשים ייאלצו להישאר בחניונים", הוסיף ארנד.

בהמשך התייחס ארנד להתפטרות הפרויקטור: "יועץ חיצוני בשכר שהיה לפי שעות, שהוא ראה את העבודות. אנחנו נכנסנו לתפקיד לפני שלושה-ארבעה חודשים, כשההר היה עם הרבה בעיות של בטיחות. הוא התפטר לפני שלושה שבועות, בגלל שהעבודות היו סביב השעון והוא פחד שעדיין לא יגיעו לכל הדבר הזה, ולכן הוא לא רצה להמשיך. כל ההנחיות וכל הדברים שהוא ביקש, אני יכול להגיד בוודאות - סיימו את העבודה. אם מהנדס הבטיחות של האירוע היה מתפטר, הייתי מאוד מופתע. היו הרבה יועצים חיצוניים שליוו חלק מהתהליך לפי שעות ולא כולם המשיכו בתהליך. "הוא היה יועץ חיצוני. הוא לא חתום על שום תוכנית והוא לא היה אמור גם להיות חתום על שום תוכנית".  

לבסוף התייחס ארנד לאפשרות שיהיו ניסיונות לחבל בהילולה: "יש אנשים קיצוניים בשולי הציבור החרדי, ואם יש עשרות בודדות או מעט יותר או מעט פחות שמתמודדים נגד קריאת הרבנים, אני לא רוצה להיות דובר שלהם ואני מתבייש בזה. זה לא מייצג את הציבור החרדי. חבל שעושים כותרות משוליים קיצוניים שגם פוגעים ברבנים החרדים. הרבה רבנים והרבה אדמו"רים יצאו בקריאה ברורה לשמור על ההנחיות. קדושת החיים וערך החיים זה עולם ומלואו".

סגן השר לשירותי דת, מתן כהנא, פרסם פוסט לקראת ההילולה וכתב: "הערב עם ישראל יחגוג את הילולת רבי שמעון בר יוחאי וכמידי שנה יתאספו גם הפעם עשרות אלפי חוגגים בהר מירון, ציונו של התנא הקדוש. בעקבות האסון הנורא בשנה שעברה, בו נספו 45 אנשים,  נעשו מאמצים אדירים כדי להגיע מוכנים לאירוע החשוב שיתקיים הערב עד לשעות הקטנות של הלילה ויימשך גם ביממה שאחריו. עשינו כל שיכולנו כדי שהאירוע הזה יתנהל בבטיחות ובאחריות.  

מתן כהנא בסיור במירון (צילום: ללא קרדיט)
מתן כהנא בסיור במירון (צילום: ללא קרדיט)

"אני יודע שלא כולם מרוצים מהמגבלות שמייצר המתווה החדש. הילולת מירון אינה אירוע פוליטי. נעשו מאמצים גדולים כדי שכל הציבורים שמגיעים להר יקבלו יחס שווה ושכל מי שהיה רגיל לחגוג את ההילולה יוכל לעשות זאת גם השנה. כל המגבלות וההנחיות נועדו אך ורק כדי לשמור על בטיחות ובטחון החוגגים ושמחת החג. 

"אני קורא לכל באי ההילולה להגיע בשמחה ובכוונה טובה. אנא השמעו להוראות הסדרנים וכוחות הביטחון. בואו בשעות המיועדות לכם ועזבו את המקום בהתאם לשעות שלכם. כך תאפשרו לאחיכם להכנס בשעות המיועדות להם. אל תתנו לשמועות, או פרובוקציות להעיב על האווירה וחלילה לייצר אירועים שעלולים לסכן חיי אדם. השנה באים לחגוג ביחד ובשמחה ולחזור הביתה בשלום. בעזרת ה׳, נעשה ונצליח".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, פרסם גם הוא התייחסות לאירוע: "ממשלת ישראל ביצעה השקעה גדולה על מנת לאפשר השתתפות רחבה ובטוחה.אני מבקש מהציבור לפעול על פי ההנחיות שפורסמו, ולהגיע רק עם כרטיס, על מנת שנוכל לקיים את ההילולה בביטחה. כך גם לגבי החוגגים בכלל רחבי הארץ - שימרו על כללי הבטיחות".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103