תושבי טבריה התעוררו הבוקר (ראשון) למראות קשים של הטיילת שניזוקה קשות מסופת הרוחות שהתחוללה הלילה בכנרת. בעירייה מעריכים כי מדובר בנזקים בהיקף עשרות מיליוני שקלים. בהמשך היום צפוי להגיע לעיר שר התיירות, יואל רזבוזוב, ותושבים בעיר קוראים לממשלה להכריז על המקרה כאסון טבע - ולעזור לעיר.

יו"ר הוועדה הממונה וראש עיריית טבריה בפועל בועז יוסף אמר כי "בעקבות רוח מזרחית, מי הכנרת עלו על כל רצועת החוף ונגרמו נזקים כבדים מאוד לשטח השיפוט של העיר. מדובר בנזק של כ-140 מיליוני שקלים. לצערנו הרב, הטיילת שאותה פיתחנו בשנתיים האחרונות ניזוקה קשות. בשלב הראשון, על מנת לשמור על בטיחותם ושלומם של העוברים ושבים, אנו פועלים בקדחתנות על מנת להסיר את הגדרות שקרסו ולפנות את המפגעים הרבים שהסופה גרמה להם. מחשש לפגיעה, אני מבקש מכל הסקרנים, שלא להגיע למוקדים שניזוקו".

לדברי תושב טבריה אושרי וייצמן, מעולם לא ראה סופות בעוצמה כזו כמו שאירעה הלילה. וייצמן, פעיל חברתי וחבר ועדת איכות הסביבה בעירייה, סיפר כי "הרוחות המזרחיות היו בעוצמה כזאת שגרמו לכנרת לסעור בגלים שהגיעו לגובה של יותר משישה מטרים".

הוא סיפר כי "הכל החל סמוך לשלוש בבוקר. היו רוחות זועמות. הבנתי שזה משהו חריג וירדתי לטיילת, ראיתי מול עיניי גלים אדירים שמתנפצים על הטיילת ושגרמו לנזקים אדירים. מרצפות נעקרו, נפערו בורות, כסאות ושולחנות עפו וחלונות זכוכית התנפצו. למסעדות בטיילת נגרם נזק אדיר. נגרם גם נזק במיליונים לתשתיות - דקים מעץ ומרצפות ממש נתלשו מהמקום". הוא ציין כי רק לפני חצי שנה הושקעו בטיילת כחמישה מילון שקלים שהעבירה הממשלה ולדבריו "עכשיו הכול ירד לטמיון".

הנזקים הכבדים ביותר נגרמו לעסקים שבחזית בניין המרינה. מדובר במבנה שהוקם לפני כ-45 שנים ו"פולש" מהטיילת לתוך הכנרת וייעודו לשמש לעסקי תיירות - מסעדות, בתי קפה, מזנונים וחנויות מזכרות. מעבר לתכנון האדריכלי שפוגע בחזית הטיילת, בעת שהכנרת מגיעה קרוב לקו האדום העליון, הרי שהמבנה והעסקים שבו נחשפים לפגעי מזג האויר, כמו שקרה לפנות בוקר באופן קיצוני.

הנזקים בטיילת טבריה בעקבות הסופה  (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
הנזקים בטיילת טבריה בעקבות הסופה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

מסעדת המזח הנמצאת בבניין נפגעה קשות. את המסעדה פתח לפני חצי שנה בלבד שמעון כהן מטבריה. המקום בו פעלו בעבר מסעדות, היה סגור תקופה ארוכה ולדבריו הוא השקיע כסף רב כדי להשמיש את המבנה מחדש, כמו גם השקעה גדולה בציוד. לדבריו הוא ציפה לחופשת הקיץ הקרובה ולמבקרים הרבים שיבואו לעיר, אולם המסעדה נהרסה לחלוטין והערכה ראשונית מדברת על נזקים בהיקף של כ-300 אלף שקל שנגרמו לה. "המקום נראה כמו אחרי מלחמה", אמר. "קשה לי עדיין לעכל את זה ואני עוד לא יודע איך אני אתאושש מהמכה הזאת ומה אעשה".

"אנחנו רק 25 סנטימטרים מתחת למפלס המקסימלי וזו בהחלט ברכה", אמר וייצמן. "אבל הפעם דווקא העובדה שהכנרת המפלס גבוה העצימה את היקף הנזקים. ברור שאם המפלס היה נמוך יותר, המים לא היו פוגעים בעוצמה גדולה כל כך בטיילת, אבל אלה כוחות הטבע".

לדברי רפאל טרבלסי, לשעבר חבר מועצת העיר, "מדובר באסון טבע". טרבלסי הוסיף כי "על ממשלת ישראל להכריז עוד היום על אסון טבע בטבריה ולדאוג לסייע בשיקום העיר בשטחים הציבוריים ולבעלי העסקים. זכרו, הכנרת שייכת לכל עם ישראל ולא רק לעיר טבריה", אמר.

חודש מאי הוא חודש שבו פגעי מזג האוויר פוקדים את טבריה באופן קיצוני. הסערה הנוכחית התרחשה בדיוק 88 שנים אחרי האסון הכבד ביותר שפקד את העיר במאה שעברה - ב-14 במאי 1934 שיטפון כבד וסחף בוץ אדיר ירדו מההרים שמעל העיר והציפו אותה. בשיטפון טבעו למוות 32 בני אדם וכמאה נפצעו.

העיר, שמרבית תושביה גרו בתחום העיר העתיקה, ליד הים, הוחרבה. מדובר היה באירוע מזג אוויר קיצוני, ועל פי הנתונים בתוך פחות משעה ירדו באזור 52 מילימטרים גשם. אז, כאמור, השיטפון הגיע ממערב לעיר, בעוד שהלילה הוא הגיע ממזרח, מהכנרת.