אם אתם קוראים את הכתבה הזו, ודאי קראתם בחייכם עוד מספר ידיעות בעיתון או באתרי החדשות. כל אחת מהידיעות שנתקלתם בהן ככל הנראה הייתה מלווה באיזו תמונה מתוך אירוע או התרחשות שעליהם דווח, שנועדה להציג את כל הפרטים מהשטח. עוד לפני שהעיתונאים מספיקים לקפוץ למקום, ולעיתים אפילו כוחות הביטחון, לעיתים תמצאו בזירה איש עם מצלמה שכבר תפס בעדשה כמה עדויות שמספרות סיפור שלם. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

במקרה שלנו מדובר בצלם מארק ישראל סלם בן ה-47, שמחזיק בידו מצלמה כבר מאז שהיה בן 12. באחת הפעמים בהן עזר לאימו בניקיונות לפסח, מארק מצא במחסן מצלמת פילם ישנה והחל לנסות להחיות אותה. תחילה הכל יצא מטושטש, אך כשבן דודו לימד אותו כיצד להשתמש בה, הוא לא יכול היה להפסיק. 

כשמארק עלה לארץ מצרפת בשנת 95' הוא הביא יחד איתו את המצלמה והחל לצלם את כל חבריו באולפן בו למד. רק כארבע שנים לאחר מכן מארק כבר מצא את עצמו חלק מצוות הצלמים של ג'רוזלם פוסט, ובשנת 2010 הפך לצלם הראשי של העיתון. אז עם רזומה כמו שלו, אתם ודאי יכולים לתאר לעצמכם כמה חוויות ומראות עבר מארק במהלך הדרך. 

מארק ישראל סלם (צילום: צילום עצמי)
מארק ישראל סלם (צילום: צילום עצמי)

לכבוד יום העצמאות, החלטנו לנסות להתבונן על כמה אירועים חשובים שהתרחשו בהיסטוריה הישראלית, אבל הפעם מזווית אחרת. מבעד לעדשת המצלמה. לנסות להיכנס לנעליו של צלם שדורכות בכל נקודה מצפון ועד דרום, ולהבין מה הסיפור שמאחורי התמונה. בשיחה עם מעריב מארק סיפר לנו חמישה סיפורים מצחיקים, מרגשים או מבהילים שמספרים את סיפורה של החברה הישראלית מנקודת מבטו. כי כמו שאומרים – תמונה אחת שווה אלף מילים.

סולידריות של "יום הנכבה"

לפני מספר שנים, סיפר מארק, כי לקראת "יום הנכבה" שעתיד היה להתקרב הוא החליט להתייעץ עם כמה קולגות לעבודה כדי להבין איפה יתקיימו הפרעות. בהמלצתם הגיע מארק אל שכונת עיסאוויה בירושלים, אך בגלל אייטם אחר שהתבקש לצלם הוא איחר את כל הבלאגן. "הייתה מין עליה תלולה וכשהגעתי ראיתי את כולם יורדים ומספרים שזהו, פספסתי הכל", סיפר מארק, שעל אף האכזבה החליט להישאר במקום ולחכות לעוד קצת אקשן שיוכל יהיה לתעד. 

מארק התיישב בסמוך לכמה מג"בניקים שאבטחו את האזור בתקווה לנסות להאזין לקשר שלהם, ובמקביל צילם קצת את האזור מסביב. לפתע מתוך השקט החלו שוב עימותים ויחד עם הכוחות מארק צלל אל תוך התופת כשהוא חמוש בשכפ"ץ ומצלמה. "החל גשם של אבנים וגז מדמיע התפזר באוויר, אז הבנתי שכבר נהיה לי מסוכן", סיפר מארק והמשיך: "כשהלכתי למקום רגוע יותר בסמטה סמוך למסגד לפתע שמעתי קריאות וצעקות לעזרה מתוך אחד הבתים". 

בשלב זה מארק צעק "שריפה, שריפה" והצליח לגרום למהומות להיפסק, לא לפני שצילם שתי תמונות חשובות במיוחד (בהמשך תגלו למה). כל כוחות הביטחון והמתפרעים זנחו הכל ורצו להציל את המשפחה חסרת האונים שנקלעה לאש המשתוללת. 

למחרת, כשהתמונה עלתה לעיתון בנימה אופטית של שיתוף פעולה, מארק קיבל שיחת טלפון מדובר המשטרה שביקש באופן דחוף את התמונות שתיעד. לדבריו, התברר כי החלו שמועות לפיהן כוחות הביטחון הציבו את מארק במיוחד בנקודה, על מנת שיצלם את מכבי האש מצילים את המשפחה שביתה נשרף. 

ובואו נחזור לשתי התמונות הראשונות – במזל גדול מארק הספיק לתעד את השריפה עוד לפני שצוות כיבוי האש פרץ את החלון וחילץ את הלכודים, מה שהיווה כהוכחה לכך שלא הישראלים היו אלו שהבעירו את השריפה, אלא שברו את החלון רק ממטרה טובה. 

כוחות הביטחון מחלצים את המשפחה שנלכדה באש (צילום: מארק ישראל סלם)
כוחות הביטחון מחלצים את המשפחה שנלכדה באש (צילום: מארק ישראל סלם)

נאום המלך

לפני שתי קדנציות, בערך בשנת 2018, החלו שמועות על פיזור הממשלה בראשות בנימין נתניהו. אין עיתונאי אחד במדינה שלא ניסה להוציא את המידע מלשכת ראש הממשלה, אך ללא הועיל. כמה שעות לפני כינוס המליאה, בה נתניהו התכוון לבשר מה יעלה בגורל הכנסת, הוא ישב במקומו ועבר על הנאום שעתיד היה לקרוא בעוד כשעה וחצי על דוכן הנואמים. 

"בגלל שנתניהו צריך משקפיים לקרוב, הנאומים כתובים לו על הדף באותיות גדולות מאוד. בזמן שכולם צילמו את ראש הממשלה, קלטתי שעם הזום אני יכול לקרוא את הנאום כולו ולדעת מה הוא עומד לבשר", סיפר מארק. בזמן שנתניהו מרפרף על הכתוב בדפים, מארק אסף תמונה אחר תמונה והצליח להבין מה ההחלטה שכולם כל כך מצפים לה. 

כשהצלם הבין שנתניהו לא מתכוון לפזר את הכנסת, הוא העביר את הבשורה לידיעת קבוצת ג'רוזלם פוסט ומעריב, שהעלתה אותה לפני כולם. בשלב זה חבר הליכוד אופיר אקוניס ראה את הידיעה ברשת וסיפר לנתניהו שהיא כבר קיבלה רגליים והחלה לרוץ בין האזרחים. השניים הסתובבו מיד אל מארק, הסתכלו עליו במבט בוחן והבינו בדיוק מהיכן הופץ הנאום. 

הידיעה בעיתון ג'רוזלם פוסט שחשפה את אי פיזור הכנסת לפני הזמן (צילום: מרק ישראל סלם)
הידיעה בעיתון ג'רוזלם פוסט שחשפה את אי פיזור הכנסת לפני הזמן (צילום: מרק ישראל סלם)

הכתב העברי הקדום ביותר שהתגלה אי פעם

הסיפור שלפנינו התרחש, לא תאמינו, רק בחודש מרץ האחרון, כאשר על הר עיבל התגלה קמע קדום ובתוכו כתב עתיק יומין. הארכיאולוגים ניסו לפתוח את הקמע כדי לפענח מה כתוב בפנים, אך הבינו שאם יפתחו אותו הוא יישבר. לפני שהמומחים החליטו לשלוח את הקמע למעין צילום רנטגן מיוחד, מארק הספיק לצלם מבחוץ את הממצא הארכיאולוגי הנדיר. 

כשהקמע חזר מהבדיקה בפראג החוקרים התאכזבו לגלות שאי אפשר יהיה להצליח לקרוא מה כתוב בפנים באמצעות הטכנולוגיה שפיתחו. אלא שאז, מארק קיבל בהודעת וואטסאפ בקשה מטעם אחד מצוות הארכיאולוגים, שביקש את התמונות שמארק צילם קצת לפני שהקמע הועבר לחו"ל. 

התמונות של מארק הועברו למומחה בעל שם בינלאומי, שהצליח באמצעותן לעלות על שיטה בה דווקא כן יתאפשר לפענח את הכתב הקדום. בדרך לא דרך אותו המומחה הצליח לפצח את הקללה שהייתה כתובה בתוכו, והוכיח כי אכן מדובר בכתב העברי הקדום ביותר שהתגלה בהיסטוריה. 

הקמע שמכיל את הכתב העברי הקדום ביותר שהתגלה אי פעם (צילום: מארק ישראל סלם)
הקמע שמכיל את הכתב העברי הקדום ביותר שהתגלה אי פעם (צילום: מארק ישראל סלם)

שכנות טובה

בשנת 2016 התקיים בגבול ישראל-סוריה מבצע "שכנות טובה", במסגרתו חיילי צה"ל עזרו לפליטים הסורים להיכנס לישראל לקבלת טיפול רפואי. מארק סיפר כי במסגרת תפקידו הוא ליווה את תהליך העברת הפליטים והתרגש מאוד מהסיטואציה ההרואית. "הגענו בלילה אל נקודת האיסוף ועברנו תדריך ביטחוני מחשש שיחל אירוע לא צפוי. חיכינו וחיכינו וכבר כמעט ויתרנו לאותו הלילה, אלא שלפתע שמענו קול שריקה מעבר לגבול והבנו שהרופא הסורי הגיע יחד עם הפציינטים", סיפר מארק. 

חציית הגבול בין סוריה לישראל (צילום: מארק ישראל סלם)
חציית הגבול בין סוריה לישראל (צילום: מארק ישראל סלם)

לדבריו, המטופלים עברו בשקט, בשקט ועם הרבה אומץ את גדר הגבול, תוך שהם מפחדים מהסיטואציה אך גם עלולים להוות עבורנו איום ונאלצים לעבור בידוק מקיף. "ראיתי אמא וילד שהדהימו אותי. כל חייהם סיפרו להם שישראל היא האויב והם הצליחו לעשות סוויץ' בראש למען הבריאות של משפחתם", תיאר מארק את בהתרגשות. 

כ-700 מטרים מהגבול המטופלים הועברו אל בתי החולים בצפון הארץ, שם מארק פגש אותם שוב מזווית קצת אחרת ובאור יום. המחזות היו קשים, אך ההודיה של כל אחד ואחת מהם הייתה שווה את הכל. "הם החלו לחבק אותנו ולברך אותנו שיהיה לנו שפע של ילדים, מבחינתם זו הברכה העליונה, לא כסף, הצלחה או בריאות – רק ילדים", סיפר. 

"מדובר בסיפור בלתי ייאמן, דמיינו את עצמכם נוסעים לסוריה לקבל טיפול רפואי. זה רק מראה כמה המצב שם קשה והם בכל זאת הצליחו לראות את הפנים היפות של ישראל. אותם האנשים יהפכו לשגרירים של המדינה". 

טיפול רפואי לפליטים הסוריים (צילום: מארק ישראל סלם)
טיפול רפואי לפליטים הסוריים (צילום: מארק ישראל סלם)

Say Cheese

באחת המשימות העיתונאית של מארק הוא נשלח לצלם את ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, כשהוא מחייך. אמנם קצת קשה לבצע משימה שכזו, במיוחד כשמארק היה על תקן הפול הישראלי (צלם יחיד שמורשה להיכנס ומעביר את התמונות לכל כלי התקשורת). במהלך תורנויות שהתחלפו בין צלמים מכל העולם, הגיע תורו של מארק – 20 שניות לצלוח את המשימה הכמעט בלתי אפשרית.

"חשבתי לעצמי מה אני יכול לעשות כדי להצחיק את ראש הממשלה, בחרתי להשתמש במבטא הצרפתי שלי ואמרתי: 'ראש הממשלה אפשר עוד תמונה', תוך שהקצנתי את המבטא עוד יותר", סיפר מארק. מהיכרות מוקדמת מטעמי עבודה נתניהו ידע שהמבטא שמארק עשה היה קיצוני יותר משיש לו ביום-יום, מה שגרם לו מיד להתחיל לצחוק. כך מארק גם הצליח להעלות לו חיוך שאינו מאולץ על הפנים, וגם הצליח במשימה. 

החיוך של נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
החיוך של נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)