יותר מ־10,000 עולים הגיעו מאוקראינה מתחילת הפלישה הרוסית. כך מסרה אתמול שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה בתדרוך מיוחד שהתקיים בנמל התעופה בן־גוריון. היא הוסיפה כי בישראל נערכים לקליטתם של כ־60 אלף עולים נוספים מאוקראינה ומרוסיה.

לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, שיעור הנשים בקרב העולים עומד על כ־40% וגם שיעורם של בני 60 ומעלה הוא 40%, בהם 440 ניצולי שואה.

תמנו שטה ציינה כי קיימת האטה מסוימת של העולים החדשים. "בעקבות זאת החלטתי לצאת היום לאוקראינה במשלחת מיוחדת ולפגוש את זרועות מדינת ישראל והשליחים המיוחדים בשביל להרחיב את העלייה", הודיעה.

השרה מתחה ביקורת על הבירוקרטיה המונעת העברה מיידית של תקציבים למען קליטת העולים החדשים. "יש תחושה שיד אחת של משרד העלייה והקליטה קשורה מאחורי הגב, כי התקציבים הנדרשים עדיין לא שוחררו", אמרה. "יש לי שיחות אינטנסיביות עם שר האוצר אביגדור ליברמן, ואני מקווה שביום־יומיים הקרובים הנושא ייפתר", הוסיפה.

היא הדגישה כי מלאכת הקליטה והדאגה לעולים אינה קשורה לוויכוחים בין פוליטיקאים. "ברגע שישתחררו התקציבים לתוכניות ארוכות טווח, כפי שגיבשנו עם משרד הבינוי והשיכון, נוכל בהדרגה למצוא פתרון לכל עולה ולכל משפחה. אבל תוכנית, יפה ככל שתהיה, לא יכולה להתממש בלי תקציב, ואני לא אוציא אף עולה מבית המלון, עד שלא יתוקצבו תוכניות הדיור".