אתמול חל יום המודעות העולמי לאוטיזם, שהוכר על ידי האו"ם ב־2007 ושצוין לראשונה ברחבי העולם שנה לאחר מכן. יום זה נועד לקידום ההסברה והמודעות לאוטיזם, לטיפול בו ולהגברת המודעות לאנשים עם אוטיזם.

על פי הנתונים האחרונים, כ־67 מיליון בני אדם ברחבי העולם לוקים כיום באוטיזם - הלקות ההתפתחותית הגדלה בקצב המהיר ביותר בעולם. בעשור האחרון נרשמה עלייה חדה במספר האנשים עם אוטיזם בישראל. ב־2009 אובחנו קרוב ל־6,000 אנשים בישראל עם אוטיזם - מספר ששילש את עצמו עד שנת 2018. הרוב המוחץ של המאובחנים הם בנים (כ־80%).

העלייה בשיעור האנשים שמאובחנים עם אוטיזם מיוחסת, בין היתר, להתפתחויות בעולם הרפואה באבחון לקות זו - מה שמאפשר לדייק את זיהויה ולהפחית את גיל האבחון.

אהרון קסטרו (18) מצרפת נמצא על הרצף האוטיסטי כבר שנים ארוכות. למרות זאת, כאשר הוא גילה כי חבריו לכיתה צפויים להגיע לישראל לביקור, הוא לא ויתר. לאחר מאבק עיקש הצליח להצטרף לכ־1,000 תלמידים מ־20 בתי ספר בצרפת שהגיעו לארץ במסגרת תוכנית "שמיניסטים בכחול לבן" של חברת החוויה הישראלית.

התלמידים מבקרים באתרי מורשת ובמוסדות להשכלה גבוהה במטרה לעודד אותם להגיע לישראל עם סיום התיכון. בשיחה עם "מעריב" סיפר קסטרו על המאבק לזכות ביחס שווה למרות האוטיזם והוסיף כי הוא ומשפחתו מתכננים לעלות לארץ. הוא אמר: "זה החלום שלנו - להגיע לארץ ולגור כאן. גם יש בישראל הרבה אפשרויות לאנשים עם אוטיזם".

באנגליה צוין אתמול יום המודעות לאוטיזם עם שלל פרויקטים מרגשים, ובהם מרוץ לילה למען אנשים עם אוטיזם. בהודעה שהוציאה עמותת National Autistic Society נכתב: "אף אחד לא צריך להרגיש נשפט על היותו אוטיסט או להמתין חודשים רבים ואפילו שנים לאבחון שעלול לשנות חיים, לעזרה ולתמיכה חיונית. אנחנו צריכים שהחברה תשתנה. ילדים אוטיסטים, מבוגרים ומשפחותיהם רק רוצים שיבינו אותם, יתמכו בהם ויקבלו אותם בקהילות, בבתי הספר ובמקומות העבודה שלהם".