החשד להתעללות במעון "לולי של אורלי" בפתח תקווה: בית המשפט השלום בפתח תקווה האריך בחמישה ימים את מעצרן של אם והבת החשודות, שלא הגיעו לבית המשפט עקב נסיבות הקורונה.

במהלך הדיון בבית המשפט הוצגו תמונות שצולמו על ידי הורי הפעוטון בו לכאורה נטען לגבי הזנחה. בנוסף הוצגה לשופטת עדות של אמא שהילד היה בגן ועדות של אחת השכנות שדיווחה לרשות ומתארת את ההתנהלות לכאורה של הפעוטון - רעשים, קללות, ילדים בוכים וצרחות לא מן השגרה. הנציג המשטרתי בדיון טען כי על פי דוחות הצפייה במצלמות האבטחה עולה כי כל עשר דקות התרחש אירוע אלימות אחר. 

עו"ד סודרי: "על פניו יש יסוד סביר לחשד, שמח לשמוע שהמשטרה חוקרת בכל הרצינות והזמן שניתן, השאלה האם הן צריכות להיות במעצר תוך כדי וכמה זמן , הראיה המרכזית הוא מכשיר ה-DVR. שתי החשודות היו מושעות לתפיסת ה-די וי אר, שתיהן משתפות פעולה בחקירה, עונות לכל השאלות ומתייחסות לכל האירועים ונותנות הסברים. בנוסף לא פחות חשוב גם על פי תיאור נציגי המשטרה קיים הבדל משמעותי בין החשודות בכל הנוגע לטיב וכמות האירועים".

"לא קיים שום חשש לשיבוש או הימלטות באמצעות ערבויות וגם לא קיימת מסוכנות ככל שיהיו בתנאים מגבילים. מבקש לשקול מבית המשפט האם יש צורך לשהייה במעצר ואם כן האם פרק זמן של 10 ימים הוא לא מוצדק ואפשר לשקול מידתי. אחד הדברים שהפתיעו אותי שבחלק מכלי התקשורת סרטונים שקשורים לחקירה אלא אם הוצאו מחדר החקירות ,התוצר היחיד הוא בידי המשטרה, אני לא יודע אם המשטרה מנעה או לא אני לא יודע הדבר הזה גורם ללחיצת לחץ ציבורי שמקרין על כל ההליך בעניין הזה", הוסיף.

עוד אמר: "אני יודע שהמשטרה לא תעשה שום חקירה פנימית כמו גם מח"ש או היועמ"ש. חובת המשטרה להליך הוגן מתייחסת גם לחשוד בעניין הזה". השופטת דורית נוי סבן אמרה לנציגי המשטרה : "זה תמוה מאוד, אתייחס לזה בפרוטוקול".

המשטרה: "מתחילת החקירה היחידה החוקרת עובדת ימים כלילות , יש עוד חקירות של סייעת שנשלחה למעצר בית, נזמן הורים נוספים לגביית עדויות".

בעלת הפעוטון אורלי דוידוביץ' בבית המשפט (צילום: אלון חכמון)
בעלת הפעוטון אורלי דוידוביץ' בבית המשפט (צילום: אלון חכמון)

בעקבות כך, החליטה השופטת סבן להאריך מעצרן של החשודות בחמישה ימים ואמרה: "מונחת בפני בקשה שניה להארכת מעצר, התעללות ותקיפת סתם של חסר ישע, על פי החשד השתיים פגעו בפעוטות רבים, עיקר החשד באירועי האלימות בעיקר כלפי אורלי, כאשר לדניאל מיוחסים אירועים שהיו בנוכחותה ואי דיווח".

"עיינתי בחומר החקירה, צפיתי בסרטונים ואני סבורה כי התשתית הראייתית הקושרת את החשודות למיוחס להם התעצמה בצורה משמעותית, עילת המעצר התעצמה לאור המסוכנות. הצפייה בסרטונים של אירועי החשודות מכמירת לב", סיכמה.

במקביל לכך, מחוץ לאולם בית משפט השלום בפתח תקווה, בו התקיים הדיון ששודר גם באמצעות בזום, הפגינו הורים רבים, שנשאו שלטים עליהם נכתב, בין היתר: "כשהדלתות נסגרות המפלצות מתעוררות", "הלולי של המתעללות", "התעללו בי ולא יכולתי לספר", "הילד שלי נשאר רעב" ועוד.

מנהלת היחידה לגיל הרך בעיריית פתח תקווה, צפנת יפת, הגיעה גם היא לאולם בית המשפט, זאת על אף שהמעון אינו תחת טיפולה, לתמוך בהורים יחד עם עוזר ראש העירייה, ופתחה בפניהם אפשרויות לשיבוץ ילדיהם במעונות הקשורים עם העירייה כבר החל ממחר בבוקר. יפת הציעה להורים סיוע מטעם העירייה, הן פסיכולוגי והן מטעם עובדת סוציאלית שתלווה אותן בפן המקצועי.

הורי ילדי גן לולי בבית המשפט  (צילום: אלון חכמון)
הורי ילדי גן לולי בבית המשפט (צילום: אלון חכמון)

במהלך ההפגנה, עו"ד קובי סודרי, סנגורן של של אורלי ודניאל דוידוביץ' הגננת והסייעת החשודות בהתעללות בפעוטות בפ"ת ביקש לצמצם את הימצאותן של ההורים באולם הדיונים בו מתקיים בטענה שהוא ולקוחותיו חשים מאוימים. סנגור הגננות אמר בפתח הדיון להורים: "אם תעשו בלגאן ולא נוכל לנהל את הדיון - אני אדרוש שהוא יתנהל בדלתיים סגורות". ההורים זעמו על דבריו, ומרביתם הועברו לאולם אחר. 

עוד אמר: אני כבר שמעתי קולות כאלו ואחרים עלי, השופטת שואלת אם יש מניעה להגדיל את מספר הורים. אני לא אדיש לתחושות שלכם , אנחנו נמצאים בבית משפט לקיים דיון כי לחשודות יש זכויות".

אחד האבות שאל אותו: "האם ראית את הסרטונים?", בתגובה ענה עו"ד סודרי: "אני מבין שאתה מבעבע, מבין תחושותיך, יחד עם זאת אנחנו נמצאים בבית משפט. מתוך רגישות, מתוך הרצון לשמר את אמון הציבור בבית המשפט, אני מוכן להרחבת מספר נוכחים באולם, תוך התחייבות שלא תהיה לדיון".

יריב מאיה, שהבת שלו טוטלה מצד לצד, אמר: "טלטלו אותה מהשערות, דפקו לה את הראש בתחתית ובדופן של הלול. אני לא מאחל לאף אחד אירוע כזה. החלטנו לקחת את הילדה לבדיקות רפואיות, לבדוק שלא נעשו לה פגיעות רציניות". 

הורי ילדי גן לולי בבית המשפט (צילום: אלון חכמון)

"צריך להקים קול צעקה"

אמא לפעוטה בגן, שטענה שבסרטונים נראה כי אחד החשודות מטלטלת את אחת הפעוטות מצד לצד וגוררת אותה, אמרה: "אני קוראת לשרת החינוך להתעורר, צריך פיקוח יומיומי על הגנים האלה, כל אדם מאפשר לעצמו לפתוח גן ואנחנו מתמודדים עם הזוועות האלה. אם לא הייתי מתעוררת בזמן אני לא יודעת כבר מה היה קורה".

"זה דור העתיד שלנו, תחשבו שהבת שלי צריכה לקום בעתיד ולחשוב שההתנהגות הזו היא לגיטימית. אם לא הייתי חושפת את התנהגות הבהמתית הזו לאן היינו מגיעים? זה איום ונורא, צריך להקים קול צעקה, היא עוד תשמע ממני. לא אשתוק עד שיהיה שינוי פה", הוסיפה.

הורי ילדי גן לולי בהפגנה מול בית המשפט בפתח תקווה, נגד הגננות החשודות בהתעללות (צילום: אבשלום ששוני)
הורי ילדי גן לולי בהפגנה מול בית המשפט בפתח תקווה, נגד הגננות החשודות בהתעללות (צילום: אבשלום ששוני)

הורי ילדי גן לולי בבית המשפט (צילום: אלון חכמון)

חן קובריץ כהן, דוברת מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך שמלווה את ההורים מסרה: "שוב אנחנו בפרשה מזעזעת. הורים מרוסקים שעומדים מחוץ לביהמ"ש ואפילו לא מסוגלים לצעוק. הטחות, משיכות בשיער, ילד הפוך בטרמפולינה דקות ארוכות, שוב פיזור אוכל על הרצפה.. מה עוד צריך לקרות פה שהממשלה תתעורר ותשים סוף למגיפה הזו??? רק מצלמות אונליין ישימו סוף למה שקורה פה. שום מעגל סגור! אונליין להורים. מטה המאבק ימשיך ללוות את ההורים לאורך כל הדרך ונוודא שיעשה צדק לילדים"

לידור פאלח, אם של פעוטה שהייתה במעון, סיפרה כי "עד יומי האחרון לא אוכל לסלוח לעצמי שבתי חוותה כזאת התעללות והשפלה. בעלי הולך בבית סהרורי, עם אותו המשפט 'אני לא מאמין' והיום אנחנו מבינים מדוע בתנו בת השנה וארבעה חודשים בכתה וסירבה ללכת למעון".

"הבת של הגננת הרימה את הבת שלי כמו טיטול מהגב, הלכה איתה לחדר אחר, שם ישבה אמה הגננת, כשעל ברכיה נכדתה, שגם היא במעון והיא מחייכת למראה המשפיל והנורא הזה, פשוט מחייכת. היא משליכה את הבת שלי על המזרן, מרימה אותה בצורה בהמתית ממש לכיסא האוכל, ודוחפת לה מוצץ לפה כשכל הזמן, הבת שלי בוכה ולא מפסיקה לבכות", טענה.

עוד טענה ואמרה כי "היה למשל מקרה שהבת של הגננת תועדה בועטת באחד הילדים. אין ילד שלא נפגע ממה שאנחנו רואים, זה לא פוסח על אף אחד. ילדה שדוחפים לה אוכל בכוח , זה נורא. משפילים ומקללים ילדים, פשוט לא להאמין שחווינו את זה". 

תיעוד ההתעללות בפעוטון בפתח תקווה

כזכור, בית המשפט האריך בשבוע שעבר את מעצרן בחמישה ימים בחשד להתעללות קשה בפעוטות במעון אותו ניהלו. אחד המקרים שעלו בדיון היה זה של פעוט שהיה הפוך בטרמפולינה, עם הראש למטה, למשך 13 דקות. ל"מעריב" נודע כי חקירת המשטרה החלה בעקבות פנייה של אחת האימהות למשטרה ובה ציינה כי היא חושדת שבתה חוותה אלימות במעון שבועיים קודם לכן.

אותה אם הפקידה מכשיר הקלטה בתיקה של בתה הפעוטה ושנחשפה לקולות ששמעה הבינה כי מדובר באירועים חמורים. בעקבות החשדות החמורים, צו סגירה הוצא למעון, בהתאם לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות.