דורון שבתאי, עובד סוציאלי תושב שדרות, פתח השבוע בפרויקט "עניי עירך", שהכנסותיו קודש לסיוע למשפחות נזקקות, זאת במחאה חריפה על קמפיין גיוס ההמונים שנפתח השבוע עבור הוצאות המשפט של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שגוייסו במסגרתו עד כה יותר מ־3.5 מיליון שקלים. לאחרונה, הצליח שבתאי לסגור חובות חשמל וביטוח למשפחות במצוקה, לשלם חוב שכר דירה לפני פינוי, לממן הכשרה מקצועית לצעירה בסיכון, ועוד מעשים רבים. בשיחה עם ג'ודי שלום ניר מוזס היום (שישי) בתוכניתה ב־103fm, סיפר על פועלו.

שבתי סיפר בהרחבה כיצד נוצר הפרויקט: "הפרויקט שלי התחיל בתור מחאה. אני עובד סוציאלי בתחום בריאות הנפש, וזה בדרך כלל לא תחום העיסוק שלי להרים קמפיינים מהסוג הזה. הבחירה לרכז מאמץ ולתת מיליונים למיליונר מאוד תסכלה אותי". 

בהמשך, ביקר את הממשלה וטען כי היא לא מסייעת מספיק לאוכלוסיות החלשות: "מי שיכול לפתור מצוקות רוחביות היא ממשלת ישראל, אבל הבחירה שלה השבוע הייתה דווקא לעלות את השכר לקצינים בכירים ואנשי קבע. הרגשתי שנעדר מהשיח קולם של האנשים שנמצאים בעוני, ואנשים שמתמודדים עם סיפורים מאוד קשים".  

העובד הסוציאלי סיפר על אחד מן המקרים שיצא לו לטפל בהם לאחרונה: "אישה שהוכרה כאישה מוכה בקהילה, אם חד הורית לחמישה ילדים, יצאה מהבית עם הילדים למקלט לנשים מוכות, עברה טיפול ושיקום, בעלת נכות, אבל בכל זאת נלחמה לרכוש לעצמה מקצוע. היא הלכה ללמוד משפטים, והצליחה לממן שלוש שנים מתוך ארבע בזכות ביטוח לאומי ועוד כל מיני עזרות שהיא מקבלת". שבתאי סיפר כי בשנה האחרונה לאותה אישה לא נותר כסף והיא מצאה את עצמה חיה מהיד לפה: "יש לה חוב של 18 אלף שקלים. מחלקת הרווחה במקום בו היא גרה אומרת לה שהיא לא יכולה לעזור לה איתו".  

דורון שבתאי  (צילום: פרטי)
דורון שבתאי (צילום: פרטי)

מיד לאחר מכן סיפר על מקרה נוסף: "יש שני בחורים בשם בן וארז שמסתובבים סביב משפחה באשדוד שיש לה ילד, לא צעיר, עם צרכים מיוחדים שלאחרונה למד להדליק לבד אש. הוא מדליק מדורות מתי שלא תמיד משגיחים שם. לכן, צריך להחליף את הכיריים בבית לכיריים יותר בטוחים וזה דורש עבודות חשמל וכדומה. אף אחד לא מוכן לתת את זה בשבילם ואין להם כסף לקנות את זה. שניהם מתעסקים בדבר הזה ומחפשים כיריים יד שנייה וחשמלאי". 

בתגובה, שאלה אותו ג'ודי מה הסכום שהמשפחה שהם צריכה לגייס, והשיב כי מדובר בלא פחות מ-6,000 שקלים. "בשביל זה ועוד כמה עבודות בבית שגם ככה צריך לעשות שם", הרחיב. עוד אמר: "מה שאני מנסה לשקף, וזו נראת לי המטרה של הפרויקט, היא שלא מדובר במקרים של אחד למיליון - אחרת אפשר להפוך שולחן. אני מקבל מאות הודעות כל הזמן, ולא תמיד אנחנו מצליחים להגיע לכולם". 

תרומות ניתן להעביר בביט למספר הטלפון 054-9451306. 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm