הוועדה המיוחדת לענייני סמים בראשות חבר הכנסת רם שפע קיימה היום (שלישי) דיון ראשון מסוגו על שימוש בפטריות הזיה (חומר פעיל פסילוסיבין) בטיפולים נפשיים ורפואיים.

במהלך הדיון בישרה ד"ר קרן צרפתי, מנכ"ל "מאפס", מכון מחקר וטיפול באמצעות פטריות הזיה, כי המכון בראשותה מקדם מחקר, במהלכו יתקיים טיפול פסיכותרפי בשילוב נטילת פטריות הזיה במחלקה להפרעות אכילה בבית החולים "שיבא" בתל השומר. לדבריה התקבלו כבר אישורי האתיקה לביצוע הטיפול וכעת נמצאים בתהליכי יבוא התרופה.

"מנה מלאה של פטריות מספקת סשן של 8-5 שעות. אין בעיה עם טריפ רע. זאת הזדמנות לעבד את הקשיים, בתנאי כמובן שזה מוחזק ומטופל נכון. אין התמכרות פיזיולוגית. זו חוויה מלאת כאב וזיכרונות קשים, ולכך אנחנו מתכוונים. זו לא חוויה כיפית, אלא חוויה משמעותית. מחקרים שה-FDA הכריז עליהם כעל פורצי דרך, מצביעים על עזרה משמעותית של הטיפול בחומרים האלה בדיכאון מז'ורי", אמרה ד"ר צרפתי.

יו"ר הוועדה ח"כ שפע הדגיש בדיון: "כוונתנו היא אך ורק לסייע ולקדם מחקר ככל שיביא תועלת, ואכן מתחילות להיווצר הוכחות. אין לראות בכך הצעה להתנסות בחומר באופן עצמאי ולא מפוקח".

ח"כ אלון טל: "זה דיון היסטורי ואמיץ. עוד ועוד מחקרים מגלים יתרונות בריאותיים משמעותיים שיש בפטריות הזיה. מדינת אורגון בארה"ב כבר מאפשרת צריכה חופשית. השימוש במסגרת טיפול מרחיב את המודעות ומוציא את האדם מהחשיבה הצרה שלו. מציע להתייחס לנושא בראש פתוח".

הממונה על הטיפול טראומה נפשית במשרד הבריאות, בלה בן גרשון: "אנחנו מעודדים מחקרים קליניים ובנייה של מנגנון שיאפשר מתן טיפולים בצורה מבוקרת ביותר, כולל טיפולי חמלה".

ד"ר ירון דקל, מנהל מדעי במכון שמיר למחקר: "בשנה האחרונה לבדה פורסמו 207 מאמרים מדעיים על שימוש בפטריות הזיה בטיפול. בתחילת שנות האלפיים לא פורסמו כלל". עם זאת, ציין כי "אנחנו בתחילת הדרך מבחינת ההבנה במולקולריות של התהליכים, איך זה משפיע עלינו".

מנהל תחום טיפול ושיקום במשרד לביטחון פנים, חגי ברוש, התריע: "צריכים להקפיד להשאיר את זה במסגרת קלינית רפואית מפוקחת מאוד, ולא ליצר אחיזת שווא בקרב בני נוער וצעירים שיש כאן תרופת פלא, ואז ישתמשו בפטריות הזיה באופן חופשי. חייבים להיזהר, אלה חומרים פסיכואקטיביים ומאוד מזיקים".