"במקרה של כל חולה שמגיע, אני רושם את שם הבעלים, הטלפון שלו ואת תאריך ההגעה. אני אומר: 'תבואו בעוד שבוע, הוא כבר יהיה בסדר גמור'", מספר אלון יד־שלום ממרפאת הצמחים של "משתלת וונדי" במושב שילת במועצה האזורית חבל מודיעין. "אנשים מרימים טלפון לשאול מה שלום החולה, ואם הוא כבר בריא, הם באים לאסוף אותו".

אם טרם הבנתם, "החולה" במקרה הנוכחי הוא לא בן אדם, אלא עציץ. מרפאת הצמחים הזו קיימת כ־15 שנה, ולדברי יד־שלום, האחראי בה על נושא הגנת הצומח, דישון והדברה בחומרים ידידותיים לסביבה, "נוהגים להתאשפז בה בעיקר סחלבים אבל לא רק, ויש אפילו פנסיון. למשל בן אדם נוסע לחו"ל, אין לו היכן להשאיר את הצמחים, והוא מביא אותם אלינו".

כיצד מתבצע אשפוז של צמח?
"בא בן אדם ומבקש לטפל בצמח שלו. אני אומר לו קודם כל: 'תצלם, תביא תמונה', כי יכול להיות שאפשר לפתור זאת בלי אשפוז, רק אראה ואגיד לו מה לעשות. אם זה לא מתאפשר, אני אומר לו להביא אליי את הצמח החולה. אם מדובר בסחלבים, אז בדרך כלל משאירים את הצמח במרפאה לטיפול של שלושה שבועות עד חודש".  

איך מטפלים בצמח?
"בהתאם למה שצריך. אם זו מחלה, אז אני משתדל לאתר את המחלה ולתת לה את הטיפול המתאים. אם זו בעיה של דישון, אז אני מתקן את הדישון, ואם מדובר בתנאים לא נכונים – למשל הצמח היה בשמש אבל הוא צריך להיות בצל - אז אצלי הוא יהיה בצל וגם אגביר לו את הלחות".

כמה עולה שירות כזה?
"זה שירות שהמשתלה נותנת בחינם ללקוחות. גם אם את לא לקוחה, אחרי שאני עושה את הטיפול, כולם רוצים להיות לקוחות. אבל אני לא מתנה את הטיפול החינמי בכך. אני עושה זאת מאהבה, וגם זה יוצר  שם טוב למשתלה. אין פרסומת יותר טובה למשתלה מאשר הטיפול בצמחים. גם בפנסיון אני לא גובה כסף. בעבר גבינו, אבל הפסקנו עם זה. גם מזמינים אותי לביקורי בית. הביקורים בבתים ובגינות הפרטיות הם כבר בתשלום. אני מגיע ונותן פתרונות למחלות, לדישון ועוד".

ביקור של יד־שלום עולה 300 שקלים. לעומת זאת, אם תבואו לאסוף אותו וגם תחזירו אותו, תשלמו 250 שקלים. בשתי האופציות המומחה לא רק יעריך מה קרה לעץ או לצמח, אלא ייתן תמונה כוללת על כל הגינה, ייקח דגימות קרקע ויבדוק מזיקים.

כרגע מאושפזים במרפאה של משתלת וונדי שישה סחלבים, וגם בת־שבע מטפסת שכבר הספיקה להבריא. "לפעמים יש מקרים שזה לא מצליח, למשל כשמקבלים צמח במצב שכבר אי אפשר לשקם", אומר יד־שלום. לדבריו, השנתיים של הקורונה דווקא עשו טוב לצמחים שגדלים בבית. "מפני שתקופה ארוכה אי אפשר היה לצאת מהבית, אנשים התמקדו הרבה יותר בצמחייה הביתית וגם בגינה החיצונית", הוא מספר. "חוץ משירות במילואים, כל החיים שלי הם סביב הצמחים. יש לי סיפוק גדול מאוד מכך שאני מצליח לרפא אותם, שאנשים שמחים. אני מאוד גאה בזה, והתודה של הלקוח עושה את הכל".

אדם שברון (צילום: צילום פרטי)
אדם שברון (צילום: צילום פרטי)

מחזירים את הכוח

"בכל רגע נתון אנחנו מטפלים בכמה עשרות צמחים", מספר אדם שבדרון, מורה לחקלאות, מדעים ומלאכה בבית הספר היסודי עצמון בנוף הגליל, שגם מרכז את החממה לקיימות של בית הספר. במסגרתה פועל בית חולים לצמחים המשרת את הקהילה, את תושבי השכונה ואת משפחות תלמידי בית הספר.

"החממה הוקמה לפני שנתיים וחצי, ובית החולים החל לפעול לפני שנה וחצי", מספר שבדרון. "יחד עם הילדים אנחנו לומדים לטפל בצמחים חולים, לשקם אותם, לטפל במזיקים שלהם, להבין את הסיבות למצב הלא טוב של הצמח, למשל אם זה עודף מים או חוסר מים. אנחנו משקמים את האדמה שהרבה פעמים מידלדלת או מתמלאת בפטריות. מורים וילדים מביאים את הצמחים מהבית, ואנחנו משקמים. הייתה גם מישהי שהגיעה אלינו מזיכרון יעקב. היא באה לבקר את ההורים שלה שגרים בנוף הגליל, שמעה עלינו והביאה צמח שהיא מאוד אוהבת, שהיו עליו כנימות שלא הכרנו. הכנסנו את הצמח לבידוד, כדי שלא ידביק צמחים אחרים בחממה. אותה גברת הגיעה אחרי חודש וחצי, הצמח נראה נהדר, והיא הביאה לנו במתנה זרעים שהיא אספה. זה היה מאוד מרגש והילדים מאוד שמחו".

מה שיטת העבודה שלכם?
"אנחנו מפתחים שיטות אקולוגיות לטיפול בצמחים. אנחנו עובדים עם שום שמאוד אפקטיבי לכנימות, עובדים עם קינמון שגם בריא לאדמה וגם טוב נגד פטריות מזיקות. אנחנו מטפלים בצמחים בצורה שלא מזיקה לילדים, ללא חומרי ריסוס והדברה". משך זמן האשפוז הוא לפחות כמה שבועות. "אנחנו עושים זאת חינם, כשירות לקהילה", הוא אומר. "הילדים מאוד מאותגרים מזה, מאוד שמחים ונהנים מהאתגר הקשור בכך".

באילו בעיות שכיחות אתם נתקלים?
"הרבה פעמים משתלות לא מקצועיות מוכרות עציצים בלי ניקוז, מה שגורם לכך שהשורשים נרקבים, ולפעמים קשה לשקם. בעיה אחרת היא שהאדמה מידלדלת מהמינרלים שלה, ואז הצמח נחלש ותוקפות אותו מחלות. אנחנו מחדשים את האדמה, מדשנים ומחזירים לצמח את הכוח שלו. יש כמובן מחלות נוספות".

יש גם מחלות חשוכות מרפא?
"כן, לפעמים אי אפשר להציל צמח. אבל לפעמים אנחנו לוקחים ענף שהוא עדיין בריא ומשרישים אותו בעזרת מי קינמון שמאוד אפקטיביים לכך".

לאחרונה החלו במשתלה שבקיבוץ רמת רחל שבמועצה האזורית מטה יהודה, המתמחה בעיקר בגידול סוקולנטים, במיזם "ספא עציצים" המהווה מעין בית הבראה לצומח. "מגיע בן אדם, מביא עמו את העציצים החולים שלו מכל הסוגים, ואנחנו עוזרים לצמחים להרגיש טוב יותר", אומר מנהל המשתלה נדב בן־דב. "אני מסתכל על הצמח, הרבה פעמים מזהה מיד את הבעיה, מתחקר את הבן אדם, שואל שאלות ספציפיות, מגיע למסקנה".

איזה פתרונות אתה מציע?
"אם אני רואה שהאדמה מאוד ישנה, אז מחליפים אותה. אם יש מזיק, מטפלים בחומר אורגני נגד מזיקים ומחלות שונות. בן אדם מגיע, יש פה עמדה שמקבלים אותו, אנחנו מטפלים במקום בעציצים ובתוך זמן קצר הוא כבר יכול לחזור הביתה עם הצמח לתקופת שיקום. אנחנו כמובן נותנים לו הוראות גידול מדויקות לצמח שלו".

שירות זה מוענק במשתלה פעם בשבוע, בימי חמישי, בין השעות 13:00־15:00, ללא עלות. "העובדה שזה ניתן בחינם מבלבלת אנשים", אומר בן־דב. "אני מטפל בצמחים, אומר 'תודה' לאנשים, ואז הם מצפים שאקח מהם כסף או חושבים שאולי אני מצפה שיקנו משהו במשתלה, אבל אני אומר להם 'הכל בסדר'. רצינו לעשות משהו נקי, נטו לסייע לאנשים שהצמחים שלהם חלו. הנתינה הנקייה הזאת, שאני מטפל בצמח מבלי לבקש תמורה, זה הסיפוק שלי. אולי חלק מהם גם יהפכו ללקוחות עתידיים שלי. בקורונה אנשים פתאום הבינו שהבית שלהם זה לא רק מקום שהם באים לישון בו, וכל התחום הזה של גידול עציצים בבית קפץ במאות אחוזים. בתקופת הקורונה היה לנו רגע לשבת, להקשיב לנשמה שלנו, והשקעה בצמחים זו אחת התוצאות של כך".

מאי לוי האקדמיה לגידול ביתי (צילום: פרטי)
מאי לוי האקדמיה לגידול ביתי (צילום: פרטי)

הטעויות השכיחות

העובדה כי בעידן הקורונה הרפואה המקוונת תפסה תאוצה לא פסחה גם על כל הקשור ברפואת צמחים. מאי לוי, מייסדת האקדמיה לגידול ביתי, מציעה למשל שירות של בית חולים מקוון לצמחים, שבמסגרתו היא מסייעת למגדלים לזהות בעיות בצמחים שלהם ומציעה פתרונות אקולוגיים לטיפול בהם. "אני מקבלת אנשים לייעוצים בזום ומבקשת מהם לצלם את הצמח החולה, את העלים שלו, את הכלי שבו הוא שתול, את מיקום הכלי, למשל בחדר או במרפסת, בגג או בחצר", היא מספרת. "אני עושה אבחון של הצמח ומציעה שיטות טיפול אקולוגיות".

על פגישת זום של שעה וחצי הכוללת אבחון, הדרכה והמלצות לטיפול, תשלמו 250 שקלים. אם תרצו שלוי תגיע לביקור פרטי אצל הצמחים שלכם, תשלמו 500 שקלים בתמורה לאבחון, טיפים לגידול נכון וטיפול בעציצים.  

לוי, המציעה הרצאות והדרכות בנוגע לגידול צמחים בחלל הביתי והקמת שטחים ירוקים בשיטות טכנולוגיות מתקדמות, גם מעבירה סדנאות קבוצתיות בנושא "איך לגדל צמחים בלי להרוג אותם", בעלות של 250 שקלים למשתתף. "המערכת החיסונית של צמחים, כמו של כל היצורים החיים, מושפעת מגידול נכון", היא אומרת. "כשצמח לא ממוקם נכון, לא מקבל השקיה נכונה או לא מדושן, המערכת החיסונית שלו נחלשת, והוא הרבה יותר חשוף למזיקים ומחלות. הטעויות השכיחות למשל הן השקיית יתר, מיקום לא נכון של צמחים בבית, חוסר דישון. לסדנאות הקבוצתיות אנשים מביאים את הצמחים החולים שלהם, אנחנו מאבחנים אותם, אני נותנת הדרכה והסבר, וגם מעניקה למשתתפים ערכה שמכילה דשן, חומר הדברה אורגני וצמח. פעם בחודש אני גם עושה וובינר חינמי שבו אפשר להעלות צילומים של צמחים חולים.

בקורונה, מפני שאנשים שהו הרבה זמן בבית, הדרישה לשירותים האלה גדלה משמעותית. יש אנשים שמוכנים אפילו לשלם אקסטרה כדי שאגיע אליהם לכל מיני אזורים נידחים, כי אני לא מרבה לצאת ממרכז הארץ".