פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם, בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת.

בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק: 72 מהיכן הגיע השם "פלסטין"?

הסכסוך על ארץ ישראל בין יהודים לערבים נמשך מזה זמן רב, ייתכן שמאז ישמעאל ויצחק, שכן שניהם קברו את אביהם אברהם במערת המכפלה. לשם כך נברר את המושג 'פלסטין' ואת משמעות קיומם של ערבים החיים בארץ ישראל.

בתורה נכתב ''לך אתנה את הארץ הזו''. את חלקת ארץ זו אלוהים הבטיח לאברהם ולבני זרעו. ואמנם, מניין לנו לדעת אם מדובר ביצחק או בישמעאל? הרי גם הוא מזרעו של אברהם. לשם כך, דייק הכתוב: "קח את בנך, יחידך, אשר אהבת, את יצחק". 

כעת נשאל איך הגענו למאבק על אף ההצרה בתנ"ך, וכן לוויכוח שאנו עדים לו היום בהגדרה ''פלסטינים'', ששיאו בהר הבית? ראשית 'פלשתינה' נקראה 'ארץ ישראל' בפי הרומאים שרצו להשפיל ולהחריב את ממלכת יהודה שהייתה בארץ עד שהרסו את בית המקדש השני.

ככל הנראה שם זה נלקח מהעם הפלישתי (שעל פי המחקרים הגיעו מאיי ייוון והיה להם מראה גי'נג'י בהיר, כלל לא מזרח ים תיכוני) אשר שכן בחלקים מן הארץ לאורך מישור החוף. לקבוצה זו היו מלחמות רבות עם ממלכות יהודה וישראל, והסיפור הידוע לכל הוא פרשת דוד המלך (בטרם היותו מלך) בהורגו את גוליית הפלישתי בעמק האלה.

ציור קרב דוד וגוליית. צייר: פטר פאול רובנס  (צילום: ויקיפדיה)
ציור קרב דוד וגוליית. צייר: פטר פאול רובנס (צילום: ויקיפדיה)

חלפו הרבה מאוד שנים בהם עם ישראל הוגלה מארצו, בהן על אדמת הארץ חלפו, עברו נדדו, הרסו, רמסו והזניחו הרבה עמים וקבוצות אתניות שונות עד אשר הגיע השלטון של ''המנדט הבריטי'' לארץ והנה הוא מחזיר את השם המקורי בצמוד לשם הרומאי. מעתה שמה של הארץ הזו 'פלשתינה- א"י' כך הוטבע בתעודות הזהות של כל מי שחי בארץ בתקופת המנדט ועל המטבעות  בהן סחרו בארץ דאז.

אז איך הגענו למצב בו הערבים שנדדו ממדבריות ערב והגיעו גם לארץ בחיפוש אחת מקור מחייה ופרנסה, טוענים לבעלות על הארץ הזו כשהם קוראים לעצמם פלסטינים, אף על פי שבספר הקדוש להם ''הקוראן'' בו הם מאמינים אדוקים מופיע השם إسرائيل ("אסראאיל") 41 פעמים, לרוב בתוך הצירוף بنو إسرائيل, כלומר "בני ישראל".

מטבע מיל (צילום: ויקיפדיה)
מטבע מיל (צילום: ויקיפדיה)

שם המדינה בערבית, إسرائيل (תעתיק: אִסְרָאאִיל), נלקח מהאופן שבו מופיע השם "ישראל" בקוראן ובמקורות המוסלמיים.

כיצד אפשרי הדבר בו הם יוצאים נגד הכתוב בקוראן, שהרי כתוב בקוראן שאללה נתן את אדמת הארץ לבני ישראל, כיצד אפשרי שהם '' מוחקים'' את הכתוב בקוראן, שבהר הבית שכן בית מקדש שלמה, או בשפתם בית אלמקדס?

-סורה 5 פסוק 21 : משה :" בני עמי, היכנסו אל הארץ הקדושה אשר כתב לכם אלוקים".

-סורה 10 פסוק 93 : "אחר כך הושבנו את בני ישראל לבטח בארצם והענקנו להם מכל טוב".

-סורה 17 פסוק 104 : "אחרי פרעה אמרנו לבני ישראל, שבו בארץ וכאשר תתקיים ההבטחה לאחרית הימים, נקבץ פזוריכם".

התעמולה הזו מביאה להתעלמות או הכחשה של הכתוב בקוראן, בו נכתב בין היתר שבני ישראל יחזרו לארצם ויקימו בהר הבית את בית המקדש השלישי.