נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל אירחו אתמול במשכן הנשיא בירושלים אירוע חגיגי לציון 20 שנות פעילות עמותת תפוח, שהוקמה במטרה לצמצם את הפערים החברתיים־כלכליים באמצעות הנגשת הטכנולוגיה לפריפריה הדיגיטלית בישראל.

העמותה פועלת בתחומי התעסוקה, פיתוח כישורי חיים לצעירים ובני נוער והקניית אוריינות דיגיטלית לאוכלוסיות מוחלשות. באירוע הציגו ראשי העמותה בפני הנשיא את הדוח "משנים מציאות חיים – ישראל 2040", הפורש את אתגרי הפערים הטכנולוגיים בחברה הישראלית ל־20 השנים הקרובות.

הדוח נפתח בסקירת תמונת מצב אקטואלית על ישראל של ההווה, ומראה כי לכ־1.5 מיליון אזרחים במדינה אין עדיין חיבור לאינטרנט וכי לרבע מבני ה־20 ומעלה אין כלל מחשב בבית.

עוד מגלה הדוח כי במגזר ההייטק עובדים 9% מכלל העובדים בישראל, כאשר מתוכם רק 3% הם חרדים ורק 2% ערבים. 30% מעובדי ההייטק הן נשים. נושא מטריד נוסף הוא העובדה שלמרות 13 אלף משרות פנויות בענף, ישנם כ־20 אלף מובטלים שהם בוגרי לימודים טכנולוגיים.
בתפוח קוראים לממשלה ולמגזרים העסקי והחברתי להעלות את נושא צמצום הפער הדיגיטלי לראש סדר העדיפות הלאומי.

מנכ"לית העמותה ענת צור אמרה: ״החזון שלנו לישראל 2040 הוא לראות את הילדים של היום מובילים את שינוי מציאות החיים במדינה לעתיד שבו פערים דיגיטליים וחברתיים אינם קיימים. זה הרגע לפעולה מערכתית, משותפת ומלוכדת שתאפשר מציאות חיים חדשה לילדי המחר. ב־20 השנים הקרובות יגדל בישראל דור חדש, דור שלא יידע עוד פער".

הרצוג אמר באירוע לראשי תפוח: "ראויה לציון ההירתמות שלכם בתקופת הקורונה - שבה הפך השימוש בכלים וירטואליים לנחוץ פי כמה לצמצום הפערים הדיגיטליים. בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת, שהזדקקה יותר מאי־פעם, בתקופות ארוכות של ניתוק ובדידות, לאוריינות טכנולוגית ולהנגשתה. אתם דואגים שישראל תהיה לא רק מעצמה דיגיטלית, אלא גם מעצמה של סולידריות חברתית".