בעשור האחרון וביתר שאת בעקבות הקורונה ישנה עלייה משמעותית בכמות הפניות לטיפול מצד גברים ונשים המתמודדים עם התמכרויות בתחומים שונים, לצד הפרעות נלוות.

מרביתם פונים לטיפול בהתמכרות לקנאביס, אלכוהול, קוקאין, אופיאטים (כולל משככי כאבים) ובנזודיאזפינים לטיפול בחרדה, חלקם עקב התמכרות למין, גיימינג, הימורים ואינטרנט.

הסובלים ממצוקה נפשית פונים לא פעם לשימוש בחומרים והתנהגויות ממכרות בניסיון להקל על הקשיים שהם חווים או בניסיון להקל על ההתמודדות עם הפרעות נפשיות שונות כגון דיכאון וחרדה, שעמן מתמודדים רבים מהם. הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה כי תוכנית הכשרה של משרד הרווחה שהחלה במרכז הישראלי להתמכרויות (ICA) בחודש האחרון נותנת

מענה לצורך זה ומעניקה לעובדים הסוציאליים כלים שיאפשרו להם לסייע למטופלים באופן אפקטיבי. התוכנית פרוסה לאורך שנה ומעניקה ידע, ניסיון קליני, מיומנויות וכלים לעבודה עם מגוון אוכלוסיות וסוגי התמכרות: התמכרות לקנאביס, תרופות מרשם, הימורים, מין ופורנוגרפיה. ההכשרה במסגרת קמפוס ICA מיועדת לעובדי השירות בהתמכרויות ברשויות המקומיות ובמסגרות חוץ־ביתיות של משרד הרווחה.

מחקר המרכז הישראלי להתמכרויות מצא שכל ישראלי עשירי סובל מהתמכרות לחומר או להתנהגות. בסקר שערך המרכז במאי האחרון בקרב מטפלים מסוגים שונים בתחום בריאות הנפש (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק וכד'), שפרסמנו לראשונה ב"מעריב", עלה כי יותר מ־90% מהמטפלים שנשאלו העידו כי נתקלו לפחות פעם אחת במטופל המתמודד עם התמכרות.

כמעט מחצית מהמטפלים (46%) העידו שלפחות אחד מתוך חמישה מהמטופלים שלהם מתמודד עם התמכרות. המטפלים העידו כי ישנו פער גדול מאוד בין שכיחות התופעה לבין קיומה של הכשרה מתאימה לטיפול בבעיה. התוכנית החדשה מבקשת להעניק למטפלים כלים מקצועיים בשילוב של למידה קלינית והתמקדות בטיפול באוכלוסיות מיוחדות.

פרופ' שאולי לב־רן, מייסד־שותף ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות: "בעיית ההתמכרויות היא אחת מבעיות הבריאות השכיחות והמזיקות ביותר כיום, הדורשת טיפול על ידי אנשי מקצוע מוכשרים. בולטת במיוחד השכיחות הגבוהה של הפרעות נפשיות בקרב המתמודדים עם התמכרויות, כאשר הבולטות הן דיכאון וחרדה, שהוחרפו משמעותית בקורונה, לצד פוסט־טראומה, הפרעת קשב והיפראקטיביות ואחרות. לכן חשוב במיוחד לכלול הכשרה בתחום בריאות הנפש לצד ההכשרה לטיפול בהתמכרויות. המרכז מתמחה בהכשרת מטפלים בתחומים אלו ואנו מברכים על המיזם המשותף החדשני הזה".

איריס נהרי, סגנית מנהל שירות טיפול בהתמכרויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי, מוסיפה: "מדובר בתופעה חברתית מאתגרת כי הסובלים ממנה צריכים גם להכיר בכך שהם בבעיה וגם להתגבר על הבושה ולבקש עזרה. החלטנו להתחיל בתוכנית אקדמית נוספת לעובדי השירות

לטיפול בהתמכרויות ואנו שמים דגש על מענה ייחודי לאוכלוסייה המאובחנת בתחלואה כפולה ואבחנות נפשיות. לכן יוקנה בתוכנית ידע תיאורטי וקליני ייחודי בדגש על בריאות הנפש, כשמסיימי ההכשרה יעבירו בסופה את הידע הנרחב לכלל העובדים במסגרות המטפלות באוכלוסיית המכורים בישראל".