מאמצי כיבוי שריפת הענק שפרצה בהרי ירושלים נמשכים גם היום (שלישי), כאשר מאות לוחמי אש, עובדי קק"ל ומתנדבים ועשרות מטוסי כיבוי עדיין פועלים במספר מוקדי שריפות פעילים, בהם הר איתן, נחל צובה וגבעת יערים. מועצת מטה יהודה עדכנה כי תושבי קיבוץ צובה וגבעת יערים רשאים לחזור לבתיהם בכפוף להוראות הנהגת היישוב ולהישאר זמינים לעדכונים.

הכבישים החסומים עקב השריפה: כביש 386 מכיכר נס הרים-בר גיורא לעין כרם סגור. כולל עין כרם עד הסטף, כביש 395 מהסטף לצובה סגור הרמטית עקב האש, כביש 395 מאשתאול לכיוון גבעת יערים סגור, למעט כוחות ביטחון ותושבים שמורשים לחזור לבתיהם.

בתוך כך, שריפת קוצים פרצה במספר מוקדים בנוף הגליל, סמוך לבית ספר ברחוב גולן. בעקבות מזג האוויר הקיצוני והרוחות החזקות השריפה התפשטה במהירות רבה לכיוון נוף הגליל והוחלט להפעיל נוהל מכת אש. צוותים רבים פועלים במקום בסיוע 4 מטוסים מטייסת אלעד.

השריפה בהרי ירושלים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
השריפה בהרי ירושלים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

מוקדם יותר היום נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, והשר לביטחון פנים, עומר בר לב, סיירו במוקדי השריפות ביישובי פרוזדור ירושלים ועמדו מקרוב אחר מאמצי הכיבוי הנמשכים 45 שעות ברציפות. במהלך סיורם נפגשו השניים עם לוחמי אש ומפקדים שנאבקו בתנאי שטח קשים ומורכבים עם חזית אש עוצמתית שאיימה לכלות בתים רבים. בסיום, עדכן רב טפסר שמחי את בר לב כי ניתן לבטל את הבקשה לסיוע אווירי בינלאומי.

בנוסף, שני צוותים פלסטינים מהגדה המערבית מסייעים לכוחות הכיבוי. יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה שבה יוצא לדרך שיתוף פעולה שכזה, כאשר בעבר סייעו כוחות פלסטינים גם בשריפה בכרמל. הם הציעו הבוקר לצרף צוותים שלהם, ונציב שירותי כבאות והצלה, דדי שמחי, נתן הסכמתו. 

במקביל, לראשונה בהיסטוריה, מסוק כיבוי צה"לי מדגם שמשון לקח חלק במאמצי הכיבוי. טייסת הכיבוי הלאומית אלעד ביצעה ביומיים האחרונים מאור ראשון עד אור אחרון 200 שעות טיסה, וב-400 גיחות הוטלו 80 קוב חומר מעכב בערה.

טייסת הכיבוי הלאומית אלעד עוזרת בכיבוי השריפות. צילום: אלביט

משרד התקשורת הודיע כי בעקבות השריפות נפתח מערך החירום. אתר סלולר ברמת רזיאל נשרף ופגע בשירות למנויי סלקום ופלאפון. היקף לקוחות מצומצם של חברת הוט סובלים משיבושים ביישובים כסלון, רזיאל וגבעת יערים בעקבות בעיות חשמל. בנוסף, תשתיות בזק נפגעו ושיבשו שירותי טלפון ואינטרנט נקודתיים ברמת רזיאל, גבעת יערים וצובה. השירות כרגע ניתן, אך באמצעות עורק גיבוי.

לאור המצב הנוכחי, אמר מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן כי "יש לפעול להחזרת התושבים לבתיהם ביישובים שניתן לגביהם אישור לכך מהגורמים המוסמכים לכך". עוד בין דבריו, הדגיש ניצב תורג'מן כי יש לשמר את המוכנות המבצעית והיערכות כלל הכוחות הפועלים להמשך המשימה בכלל היישובים ובדגש לבית החולים הסמוך, "הדסה עין כרם".

בראיון לחדשות 13 אמר אתמול נציב הכבאות רב טפסר דדי שמחי כי "לצערי נשרפו 20 אלף דונם, אבל לשמחתי אין נפגעים בנפש ונפגעו מספר מועט של מבנים". עוד לפני כן, הנציב השווה בין השריפה בהרי ירושלים לאסון הכרמל וטען: "האסון הוא בסדר גודל של השריפה בכרמל".

השריפה בהרי ירושלים (צילום: עובדי ויערני קק''ל)
השריפה בהרי ירושלים (צילום: עובדי ויערני קק''ל)

במפלגת הליכוד מתחו ביקורת על רה"מ ומסרו: "כבר אתמול בנט היה צריך לבקש סיוע בינלאומי כדי לכבות את השריפות באזור ירושלים. למה הוא מחכה? הוא צריך לגייס מייד סיוע בינלאומי ולא לבזבז זמן יקר כפי שעשה כשחיכה שישה שבועות עד שסוף סוף הביא את החיסון השלישי נגד הקורונה שהזמנו מראש. מדובר בחיי אדם. תודה לכוחות הכיבוי וההצלה שנלחמים למען הצלת חיים".

השריפה בהרי ירושלים (צילום: אריאל קדם, רשות הטבע והגנים)
השריפה בהרי ירושלים (צילום: אריאל קדם, רשות הטבע והגנים)

כוחות הכיבוי בשטח (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
כוחות הכיבוי בשטח (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
 

רמת זיהום אוויר גבוהה באזור

בעקבות השריפה הגדולה בהרי ירושלים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות מתריעים על זיהום אוויר גבוה מאוד ביישובים מבשרת ציון, שורש, שואבה, נווה אילן והאזור. לפי נתונים שמדדו כונני החירום של המשרד להגנת הסביבה הפרוסים בשטח, נמצאו ריכוזים גבוהים מאוד של חלקיקים נשימים ביישובים אלה, העולים על ערכי ההתרעה. ביתר הישובים הקרובים למוקדי השריפה בוצע פינוי של התושבים מטעמי בטיחות.

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה ממליץ לחולי לב ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון להימנע משהייה בחוץ שלא לצורך. ליתר האוכלוסייה מומלץ לצמצם פעילות גופנית בחוץ, לסגור חלונות ולהפעיל מזגן.

השריפה והעשן בהרי ירושלים (צילום: בוריס קריפק רשות הטבע והגנים)
השריפה והעשן בהרי ירושלים (צילום: בוריס קריפק רשות הטבע והגנים)

הנעדר שבתאי שמעון סיגל אותר

במהלך הלילה המשטרה מצאה בירושלים את אלכס שכטמן (62), שנעדר בסמיכות לתחילת אירוע השריפה סמוך לבית החולים "איתנים", והוא הועבר למקום החלופי בית חולים "כפר שאול". במקביל, כוחות המשטרההמשיכו בפעולות לאיתורו של הנעדר השני, שבתאי שמעון סיגל בן ה-25, תושב מעלה אדומים. שמעון סיגל אותר לאחר שעות של חיפושים כשהוא בריא ושלם והועבר לבית החולים "כפר שאול".

עוד בטרם איתורו שוחח אביו עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, וסיפר כי "לא קיבלתי עדכון לאחרונה מהמשטרה. הם הולכים לכיוון שהם חושבים שהוא יותר באזור ירושלים, אבל לא שמעתי את העדויות לכך. יש לשבתאי המון חברים ואוהבים, קרובים ולא קרובים, וכולנו בקבוצת ווטסאפ, וניסינו לשתף את המעט שאנחנו יודעים. לא שמעתי מהמשטרה מאז אתמול, אולי ב-1:30 בלילה. הם שאלו פעם שנייה אם הוא בבית ואמרנו שלא". 

האב ציין עוד כי "אחד מהחבר'ה הלך למישהי שהוא מכיר בירושלים, וחשב שאולי הוא שמע את הקול שלו מעבר לדלת, אבל העברתי את זה למשטרה ולא שמעתי מהם. שמעתי רק מעובדת סוציאלית".

בנוסף, הוא ביקש להעביר מסר לבנו: "יש כל כך הרבה אנשים שאוהבים אותך ודואגים לך. כל החברים מנסים במשך הלילה לשתף מידע עליך, לדעת מה קורה איתך, מה עלה בגורלך. אם אתה יכול להודיע לאחד מאיתנו, אז כולנו נדע שאתה בריא ושלם".