מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, אמר בריאיון לוואלה! עם סיום ביקורו הראשון במזרח התיכון כי "ארצות הברית מבינה את הצורך להחזיר את השבויים והנעדרים הישראלים בעזה לביתם", אך יחד עם זאת הסתייג מכך שזה יהיה תנאי לשיקום הרצועה. לדבריו יש בעזה צרכים דחופים וצריך לתת להם תקווה, "זו הדרך היחידה למנוע מלחמה חדשה". 

בלינקן אף אמר כי הביע דאגה בפני בכירים בממשלת ישראל כי פינוי המשפחות הפלסטיניות משייח' ג'ראח או מתיחות נוספת בהר הבית עלולים להוביל להתלקחות אלימה מחודשת ואף למלחמה. הוא הוסיף ש"המסקנה העיקרית שלו מביקורו באזור ומהמשבר בעזה היא שהסכסוך הישראלי-פלסטיני עדיין רלוונטי ודורש טיפול. עם זאת, הוא הבהיר כי ממשל ביידן בשלב זה לא סבור שהתנאים בשלים להתקדמות משמעותית בתהליך השלום, בעיקר בשל המשבר הפוליטי בישראל והמצב הפוליטי הפנימי ברשות הפלסטינית".

בלינקן הבהיר כי למרות ההחלטה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים שנסגרה בתקופת הנשיא טראמפ, ממשל ביידן אינו נסוג מההכרה בירושלים כבירת ישראל. "פתיחת הקונסוליה היא גם אינטרס ישראלי כי ככה נוכל לקדם נושאים שחשובים לישראל", הוא אמר. עוד אמר שהעדיפות הנמוכה שהסכסוך קיבל בחודשים הראשונים של הממשל נבעה מהערכה שהתנאים בשני הצדדים אינם בשלים לפריצת דרך מדינית. הוא ציין כי שני הצדדים צריכים לחדש את האמון ולבצע עוד צעדים רבים נוספים לפני שניתן יהיה להשיג התקדמות משמעותית. 

לדבריו הנושא הדחוף ביותר לטיפול הוא ייצוב הפסקת האש בעזה ובניית תשתית להפחתת המתיחות בגדה המערבית ובירושלים. הוא סיפר על חוויות דומות ששמע מישראלים ופלסטינים שמצאו עצמם עם ילדיהם תחת אש במהלך העימות האחרון. "הפסקת אש אינה רק מטרה בפני עצמה", אמר שר החוץ האמריקני. "היא גם אמצעי ליצור מרחב שיאפשר לשפר קצת את המצב".

"העלינו מול ישראל את הדאגה שלנו לגבי פעולות שעלולות להצית מתיחות, עימותים או מלחמה, ולחתור עוד יותר תחת פתרון שתי המדינות, כמו פינוי פלסטינים מבתים בהם גרו במשך עשרות שנים ואף כמה דורות, הריסות של בתים וכל מה שקשור במצב בהר הבית", המשיך בלינקן. 

לדבריו, בשיחותיו ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן הוא העלה את הצורך להפסיק את ההסתה נגד ישראל, למנוע אלימות ולפעול נגד טרור וכן לעצור את תשלום הקצבאות למשפחות מחבלים. "זה עניין בעייתי מאוד", הוא אמר. "אנחנו רוצים לוודא שאף אחד מהצדדים לא מבצע פעולות שעלולות להצית את השטח".

לראיון המלא באתר וואלה!