מתיחות ביום ירושלים: בתום הערכת מצב שקיים היום (שני) מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הוחלט לאפשר את המשך קיום האירועים המתקיימים בעיר לרגל יום ירושלים. זאת לאחר שקודם לכן, בעקבות ירי רקטי לעבר ירושלים והסביבה ומספר נפילות בתחום מועצה אזורית מטה יהודה, פנה תורג'מן למארגנים בבקשה להפסיק את צעדת "ריקוד הדגלים" ולפזר את המשתתפים.

בתוך כך, במהלך עימותים בין כוחות הביטחון לבין מתפללים בהר הבית, עץ במרכז הרחבה עלה בלהבות בעקבות זיקוק שנורה ופגע בו. בעקבות האירוע, המשטרה ביקשה לפנות את הכותל, כאשר לאחר מכן הושגה שליטה והאש כובתה.

עץ נשרף במתחם הר הבית בעקבות ירי זיקוקים, קרדיט: רשתות ערביות

מוקדם יותר, מארגני "מצעד הדגלים" החליטו על ביטול הצעדה, אלא שהיא נערכת במתכונת חלקית. מוקדם יותר, בהתאם להחלטת הדרג המדיני ובהמלצת גורמי הביטחון, הוחלט על שינוי המסלול, חרף מחלוקת בין השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, אל מול החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

ההחלטה לשנות את המסלול של המצעד לוותה בלבטים מצדו של נתניהו, כאשר הביקורת מתוך גוש הימין לא איחרה להגיע. על פי גורם שהשתתף בהערכת המצב, נטען כי "ראש הממשלה הסתכל על התמונה הכוללת ולא התרשם מציוצים. הוא קיבל את ההחלטה האחראית לביטחון ישראל".

מוקדם יותר הבוקר, כוחות המשטרה להר הבית, בעקבות התפרעויות במקום מצד המתפללים המוסלמים. כ-8,000 מוסלמים הגיעו לאזור ההר כשהם מצוידים בקרשים, אבנים ובקבוקי תבערה. כמו כן בוצע גם ירי זיקוקים מצד המתפללים מההר כלפי חוץ. מסתמנת רגיעה במקום לאחר שכוחות המשטרה הצליחו להדוף את הפורעים. הכוחות מקיפים כעת את ההר וערוכים להגיב לכל תרחיש. ארגון הסהר האדום דיווח על מאות פצועים באירוע. בין הפצועים: תינוקת בת שבעה חודשים שנפצעה בראשה ואושפזה בבית החולים הדסה הר הצופים.

הפרות הסדר בהר הבית, קרדיט דוברות המשטרה

"במהלך השעות האחרונות פעול כוחות משטרת ישראל אל מול פורעים בהר הבית והשיבו את הסדר במקום, במהלך הפעילות נפצעו 21 שוטרים ושלושה מהם פונו לקבלת טיפול רפואי. כעת בהר שגרה וכוחות משטרת ישראל נמצאים במקום וממשכים לפעול לשמירה על החוק והסדר", נמסר מהמשטרה.

גורמים במשטרה ציינו כי המשטרה נתנה מספר הזדמנויות למוסלמים לסגת מההתנהגות האלימה והפרות הסדר, אך כשלא היה מנוס נתקבלה ההחלטה להיכנס פנימה. "שם נתקלנו בהתנגדות אלימה לרבות אבנים וקרשים, וכן בוצע ירי לעבר כוחות המשטרה - זיקוקים ובקבוקי תבערה. בשלב הזה בוצע ירי של כוחות המשטרה, מה שהביא להשלטת הסדר במקום". במשטרה מבהירים כי במקביל לניסיון להכיל ולספוג, לא יאפשרו מצב של זליגה של האירועים כדי לשמור על ביטחונם של המתפללים המוסלמים והיהודים.

קודם לכן, בתום הערכת מצב שהתקיימה הבוקר החליט מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי כי לנוכח המצב הרגיש כי לא יתקיימו היום ביקורים של יהודים בהר הבית.

בגופים הדתיים סבורים כי מדובר בכניעה לגל הטרור, אולם מנגד מעריכים גורמים רבים כי מדובר בהחלטה שקולה וחכמה לאור העובדה שכניסה להר הבית מצד יהודים תגביר את ההסלמה בירושלים, תיצור נקודת חיכוך מסוכנת ואלימה ותעמיד גם את השוטרים בסיכון גבוה מאוד.

עימותים אלימים בהר הבית. צילום: עמאר אסדי

מהמשטרה נמסר: "כוחות משטרה ומשמר הגבול פועלים בדקות אלה למיגור האלימות בהר הבית לצד פעילות מתוגברת ביתר הגזרות בעיר העתיקה בירושלים. ברחבת הכותל התפילה מתקיימת כסדרה ובמשטרה לא יאפשרו לגורמים קיצוניים לפגוע בשלום הציבור וביטחונו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס למתרחש כשנאם בטקס האזכרה הממלכתי ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל בהר הרצל: "מאבק ניטש עכשיו על ליבה של ירושלים. זה איננו מאבק חדש, זה מאבק בין חוסר הסבלנות לסובלנות, בין אלימות פורעת חוק לבין סדר וחוק. המאבק הזה איננו חדש משום שהוא למעשה ניטש על ירושלים ועל ליבה של ירושלים מזה מאות בשנים, מאז עליית שלוש הדתות המונותאיסטיות. 

"לפעמים צד אחד שלט ואז נידה את השניים האחרים ולפעמים הם התחלפו ואותו דבר קרה. אפשר לומר בהיסטוריה הארוכה של ירושלים, שרק תחת ריבונות ישראל מאז 1967, אנחנו עדים לתקופה ממושכת, יציבה ובטוחה שבה אנו פועלים להבטיח את חופש הפולחן ואת הסובלנות לכל. זו איננה משימה שאנחנו יכולים לבצעה ללא התעמתות מעת לעת באותם כוחות של חוסר סובלנות שרוצים להפקיע את הזכויות שלנו, קודם כל את הזכויות שלנו, אבל לא רק שלנו, מהר הבית ובמקומות הקדושים האחרים. 

"אנחנו מתעקשים להבטיח את זכויותיהם של כולם והדבר הזה מחייב מעת לעת את ההתייצבות והעמידה האיתנה כפי שעושים כרגע שוטרי ישראל וכוחות הביטחון שלנו. אנחנו מגבים אותם במאבק הצודק הזה. יש לדברים הללו כמובן ביטוי מוטעה, שגוי ומטעה בכלי התקשורת העולמיים. סופה של אמת לנצח אבל עלינו להתמיד ולחזור ולומר אותה".

גם הנשיא ראובן ריבלין התייחס בנאומו בטקס לאירועים: "אני מבקש לחזק ולהודות לשוטרי משטרת ישראל ומשמר הגבול על מאמציהם לשמירת הסדר והביטחון ברחבי ירושלים. והיום, יותר מתמיד. מדינת ישראל מכבדת את חופש הפולחן וכך תמשיך ותעשה תמיד, אך לא תעמוד מנגד מול הפרות הסדר, פעילות חבלנית, ותמיכה בטרור. זו השעה להבטיח כי קדושתה של ירושלים זוכה לכבוד מכל אוהביה. מדינת ישראל תמשיך לשמור על ירושלים ולטפח אותה תוך מתן כבוד לאמונות השונות".

דובר חמאס, סמי אבו זוהרי, אמר: "מה שקורה במסגד אל אקצא הוא טבח אמיתי ופשעי מלחמה, ואנו קוראים לכל בני עמנו לצאת לרחובות ולהתנגש עם הכיבוש, ולפשעים אלו תהיה השלכה".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, פנה במסר לפלסטינים בעקבות התגברות האלימות בירושלים, ביהודה ושומרון ובעזה: ״ישראל לא תאפשר את הפגיעה בביטחון, בחוק ובסדר ואת הפרת היציבות; חבל שהאלימות והפח"ע ישתלטו על סדר היום במקום הכלכלה ורווחת התושבים״.

במהלך האירועים, יודו אבנים לכיוונו של רכב שנסע באזור דרך יריחו בירושלים, כתוצאה מכך נהג הרכב איבד שליטה והרכב סטה מהכביש, נוסעי הרכב נפגעו קל, שוטר שהיה במקום שפעל לחילוץ הנוסעים, חש סכנת חיים ונאלץ לירות באויר. כוחות משטרה שנכחו באזור,  סייעו לנוסעי הרכב, הדפו את הפורעים ופועלים לאיתור החשודים.

רכב מאבד שליטה בהר הבית, קרדיט דוברות המשטרה

הר הבית הוא מתחם בן כ-44 דונם בו גם מתגוררות משפחות ויש בו גם אתרי בנייה, משם נלקחו הבלוקים והאבנים. כמו כן, המשפחות המתגוררות מסייעות לאגירת התחמושת המאולתרת. ביולי 2017 שני שוטרים שילמו בחייהם במהלך פיגוע בכניסה להר הבית: שוטרים יחידת הסיור רס"מ האיל סתאוי, תושב מע'אר, ורס"מ כמיל שנאן, תושב חורפיש. במקרה ההוא השוטרים נכנסו פנימה בעקבות ההתפרעויות במקום.

גורמים במערכת הביטחון סבורים שהיום הזה הוא אולי הנפיץ ביותר השנה, וזאת לנוכח העובדה שלצד המתפללים המוסלמים, שלכאורה נאבקים על שמירה על הר הבית, ישנה תכונה של דגלי ישראל וחובשי כיפות שמגיעים לצעדה. במשטרה ערים גם לקריאות של גורמים מוסלמים קיצוניים המופנות לעבר הציבור המוסלמי "לשמור על הר הבית", מה שגורם להתססת הרוחות. משעות הבוקר כבר נורו מאות זיקוקים מכיוון המוסלמים לעבר כוחות המשטרה.

התפרעויות בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)
התפרעויות בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

כזכור, אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב התפרסו אמש ברחבי הבירה בעקבות המהומות והפרות הסדר האלימות בימים האחרונים, ועל רקע חגיגות יום ירושלים. הכוחות תוגברו בעיקר במקומות הרגישים – השערים לעיר העתיקה והכותל המערבי.

לאורך כל שעות יום האתמול שררה בבירה מתיחות כבושה אשר התפרצה בשעות הערב בכניסה לאוניברסיטה העברית, שם התרחש חיכוך אלים בין צעירים פלסטינים לסטודנטים יהודים שעשו את דרכם מחוץ לשערי האוניברסיטה. הסטודנטים הותקפו על ידי המוסלמים בידויי אבנים. שוטרים הוזעקו למקום ושלושה מהם רוססו בגז פלפל ונפצעו באורח קל. במקביל, הנחתה הנהלת האוניברסיטה את הסטודנטים להישאר בתוך המתחם ולנעול את שעריו מתוך רצון וכוונה לשמור על ביטחונם ולמנוע כניסה אל תחומי האוניברסיטה.

בעקבות העימות הודיע שלומי יחיאב, יו״ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "לא ניתן לגורמים קיצוניים לדרדר את האלימות אל תוך הקמפוסים בישראל, ונפעל לכך שהאקדמיה תמשיך להיות מרחב מכיל של שותפות אמיתית. אנחנו קוראים לנבחרות ונבחרי הציבור מכל הקשת הפוליטית לפעול באחריות בימים מורכבים אלו ולהנמיך את הלהבות".

עם סיום תפילות הרמדאן החלו גם אמש עימותים אלימים בהר הבית. זה הערב השלישי ברציפות של עימותים. שלשום נפצעו 17 שוטרים ועשרות פלסטינים בעימותים אלימים בהר הבית. כמו כן, נעצרו תשעה צעירים שהיו מעורבים בתקיפות שוטרים וידויי אבנים לעבר כוחות המשטרה ומג"ב.

על פי הערכות המשטרה, עברו בהר הבית כ־100 אלף מתפללים מוסלמים, כוחות המשטרה פעלו לפיזורם במטרה להשיב את הסדר במקום, להדוף את המתפרעים ולצמצם את הפגיעה בעשרות אלפי המתפללים שנכחו ברחבת הר הבית וסמוך לה. במשטרה נערכים בין השאר למצעד "ריקודגלים" שייערך היום. מה שמאפשר למפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן להרגיש מעט בביטחון זה הגבלת מספר המשתתפים שיעמוד על 8־15 אלף איש לכל היותר.

בתוך כך הורה אתמול בית המשפט העליון לדחות את הדיון שהיה אמור להתקיים מחר בערעור תושבים ערביים על פינוי שלהם משכונת שמעון הצדיק בשייח' ג'ראח בירושלים. נוסף על כך הוטל עיכוב ביצוע על הפינוי עצמו, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביקש את הדחייה משום שאמר כי הוא שוקל להצטרף להליך. "הליך זה מעורר רגישויות בהיבטים נוספים", כתב מנדלבליט בבקשת הדחייה, "ולכן המדינה מבקשת להגיש במעמד צד אחד חוות דעת של גורמי מקצוע וגורמי מדיניות שונים".

האפיפיור פרנציסקוס אמר אתמול כי הוא עוקב בדאגה אחרי האירועים בירושלים בימים האחרונים וקרא להפסקת האלימות בעיר. "אני מתפלל שהעיר תהיה מקום למפגש ולא למקום של עימותים אלימים, מקום של תפילה ושלום", אמר בדרשת יום ראשון בוותיקן. "אני מבקש מכולם לקדם פתרונות משותפים, כדי שהזהות הרב־דתית והרב־תרבותית של העיר הקדושה תזכה לכבוד, והאחווה תנצח. אלימות מעוררת עוד אלימות. מספיק עם העימותים".

עימותים באוניברסיטה העברית בהר הצופים, ירושלים (צילום: צילום מסך)
עימותים באוניברסיטה העברית בהר הצופים, ירושלים (צילום: צילום מסך)

לא לוקחים סיכונים

במערכת הביטחון מסמנים את יום ירושלים כאחד המבחנים המשמעותיים ביותר בתקופה הקרובה - האם ההסלמה הביטחונית תיעצר או תמשיך אחריו? עם זאת, דחיית ההחלטה של בית המשפט העליון בנוגע לבתים בשייח' ג'ראח הרגיעה את האווירה. לאחר ליל שבת הסוער בהר הבית, תרחישי הייחוס של מערכת הביטחון להסלמה בשטח היו חמורים יותר ממה שבסופו של דבר התממש בכל אחת מהגזרות - מירושלים, דרך יהודה ושומרון ועד רצועת עזה.

ועדיין בצה"ל לוקחים בחשבון, כי בעקבות האירועים בירושלים עשויה להיות הסלמה משמעותית יותר ביהודה ושומרון ולכן הוחלט שלא לקחת סיכונים. אתמול החליט הרמטכ"ל אביב כוכבי על תגבור של שלושה גדודים נוספים, בדגש הפעם על חיזוק ההגנה במרחב התפר.

בתוך כך, כוחות משטרה, לוחמי יס״מ ומג"ב התעמתו אמש עם מאות מפגינים בשדרות בן גוריון בחיפה שהפרו את הסדר, חסמו צירי תנועה וידו אבנים ובקבוקים לעברם. לאחר שההפגנה הוכרזה כלא חוקית, פעלו כוחות המשטרה לפזר את המתקהלים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. במהלך הפרת הסדר נעצרו 15 חשודים ביידוי אבנים ובתקיפת שוטרים.

היערכות המשטרה לקראת יום ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
היערכות המשטרה לקראת יום ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

נקראים אל הדגל

שיאו של היום צפוי להתקיים בין השעות 16:00־21:00 במצעד הדגלים ההמוני לציון יום ירושלים. לנוכח המצב הטעון vnkhmu גורמים ביטחוניים וגם פוליטיים לבטל את המצעד המסורתי, שהחל כבר לפני כ־30 שנים ואשר מסמל את איחוד ירושלים, או לשנות את התוואי שלו.

צעדת הריקודגלים תתחיל בהרקדה בבמות ברחוב קינג ג'ורג' במרכז העיר ותימשך בצעדה דרך כמה שערים בעיר העתיקה עד לכותל המערבי, שם תתקיים עצרת מרכזית בהשתתפות אישי ציבור. הצעדה אמורה לכלול שני מסלולים: דרך כיכר צה"ל, דרך הצנחנים, שער שכם והעיר העתיקה עד הכותל, והמסלול השני משער יפו לשער ציון ומשם לרחבת הכותל.

בין הקוראים לביטולו של מצעד הדגלים היה ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), שטען כי "צריך רק גפרור קטן כדי להצית תבערה גדולה. הגפרור הזה עלול להיות אישור הפגנת המתנחלים בתקופה כה רגישה, שעשויה להיות מחדל מירון השני. אני קורא למשטרה להתעשת ולמנוע אותו".
עמותת "עיר עמים" פנתה לציבור לשלוח מיילים למפכ"ל המשטרה, למפקד מחוז ירושלים ולשר לביטחון פנים בקריאה "לא למעבר מצעד הדגלים ברובע המוסלמי ובשער שכם וסביבותיו". עד כה הצטרפו לקריאה למעלה מ־2000 איש.

מנגד, קרא ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) לקיים את המצעד כרגיל ואף הסביר: "ההתנגדות לריקוד הדגלים הפכה להיות כמעט טקס קבוע של יום ירושלים. כבר כמה וכמה שנים מסבירים לנו שהשנה המצב נפיץ ביותר וצריך לבטל. בעצם מדובר בכניעה לטרור, שכדרכה של כניעה שכזו, רק מעצימה את הטרור ומזמינה את הלחצים הבאים. אוי לנו אם נקבל מצב שבבירת ישראל, איומים בטרור מובילים לביטול של אחד האירועים המרכזיים של יום ירושלים".

ריקודגלים בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ריקודגלים בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עצרת מוגבלת בכותל

למרות קריאות לביטול המצעד או לשינוי מסלולו לכל הפחות, נמשכו אתמול בעיריית ירושלים ההכנות לקראת האירוע הגדול והמשטרה נערכת בכוננות שיא עם כוחות מתוגברים.

בעקבות האסון בהילולת הרשב"י במירון לפני כשבועיים, המגבלה היחידה בינתיים תהיה הגבלת מספר המשתתפים בעצרת ברחבת הכותל המערבי - ככל הנראה ל־10־15 אלפים. על פי הצפי, עשרות אלפים צפויים להשתתף באירוע הגדול, שיעבור במזרח העיר ובסמטאות העיר העתיקה.

בשל האירוע, בין השעות 15:00־19:00 תפעל הרכבת הקלה בירושלים בשני מסלולים: מתחנת הר הרצל עד לתחנה המרכזית ומתחנת חיל האוויר עד לתחנת שער שכם. בשעות אלו לא יהיה שירות ברכבת הקלה בין התחנה המרכזית לתחנת שער שכם.

אירועי יום ירושלים יתקיימו היום בהשתתפות רבבות, לאחר שנערכו במתכונת מצומצמת אשתקד בשל משבר הקורונה. הם יחלו בשעה 11:00 במוזיאון ישראל עם קבלת הפנים המסורתית בנוכחות ראש העירייה משה ליאון, אשר תכלול גם הפנינג ססגוני.

הטקס הממלכתי לציון 54 שנים לאיחודה של ירושלים יתקיים בשעה 19:45 בגבעת התחמושת, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, שרים וחברי כנסת. הטקס יכלול מופע אומנותי מיוחד, הדלקת שש אבוקות לכבוד משחררי העיר ירושלים ונאומים.

בתוך כך, השבוע יימשך המרתון המסורתי של 180 סיורים בעיר, במסגרת פרויקט "ירושלים שלי" של יד יצחק בן צבי בתמיכת משרד ירושלים ומורשת, בשיתוף העירייה. המרתון מיועד לכל המשפחה והסיורים יתמקדו במגוון נושאים, בהם ארכיאולוגיה ושכונות. משך כל סיור כשעה וחצי, עלות ההשתתפות היא סמלית – עשרה שקלים בלבד למשתתף. "אנחנו מבקשים להביא את המורשת, הסיפור, היופי, הרחובות והאווירה של ירושלים לכולם", ציין אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת. 

עוד השתתפו בהכנת הידיעה: טל לב רם, משה כהן, מתן וסרמן, אריק בנדר ואנה ברסקי