הבוקר (רביעי) לאחר שתי דקות צפירה, החלו ברחבי הארץ טקסי יום הזיכרון 2021 במתכונתם הרגילה, וזאת בשונה מן השנה שעברה בה לא הותר לקיים טקסים בהשתתפות קהל כתוצאה מהתפרצות מגפת הקורונה. חברי הכנסת לקחו חלק גם הם.

הטקס בפתח תקווה. צילום: אלון חכמון

חיילי צה״ל ומפקדיו פקדו הבוקר (ד׳) את קברי חללי צה״ל בבתי העלמין ובחלקות הצבאיות ברחבי המדינה. טקסי זיכרון נערכו בכלל יחידות צה״ל וכן באנדרטאות לזכר הנופלים.

הרמטכ''ל מניח זר לזכר הנופלים (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל מניח זר לזכר הנופלים (צילום: דובר צה''ל)
 

יו״ר ימינה נפתלי בנט השתתף בטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי בכפר סבא, וציין: "בחדר האוכל במוצב ריחן שבלבנון אני זוכר הרבה ויכוחים אידיאולוגיים בין ימין לשמאל, אבל לפעולה יצאו כולם יחד כאיש אחד בלב אחד. האחריות שלנו כמנהיגים כלפי העם הטוב הזה, היא להתעלות מעל המחלוקות ולעבוד יחד. גודל השעה מחייב את כולנו, כלל מנהיגי ישראל, לוויתורים ולגדלות נפש. אני בטוח שזה אפשרי".

נפתלי בנט בטקס יום הזיכרון (צילום: מייקל כץ)
נפתלי בנט בטקס יום הזיכרון (צילום: מייקל כץ)

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן השתתף בטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית העלמין בנס ציונה. "בָשנה שעברה, ציינו את יום הזיכרון באופן שונה מהרגיל, אבל למרות שלא עמדנו מאוחדים בבתי העלמין הצבאיים, זכרנו והזכרנו, כל אחד בדרכו שלו, את הנופלים, וליבנו היה איתכם - בני המשפחות השכולות", אמר בדבריו.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ הגיע לטקס יום הזיכרון בעיר שדרות. "אנו, תושבי שדרות ועוטף עזה, מגלים עמידה איתנה ונחישות שנותנת את הגיבוי הנדרש לכוחות הלוחמים הפזורים באזור – ערוכים לכל עימות – באוויר, ביבשה ובים. בהזדמנות זו – נחזור ונדגיש כי אל לנו שקולות ההסדרה יבואו לכדי הסכם מבלי שימצא הפתרון להשבתם הביתה של השבויים והנעדרים ובהם החיילים הדר גולדין, אורון שאול והאזרחים השבויים בידי חמאס. זוהי חובתנו המוסרית והערכית", אמר. 

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר, נאם בטקס יום הזיכרון התשפ"א בבית העלמין הצבאי בכפר ורבורג: "לאחר אלפי שנות גלות, שלוו בפוגרומים ואין אונים, אנחנו חיים במדינה מתקדמת, משכילה, חזקה עד כדי כך, שרק מדנים פנימיים עלולים, חס וחלילה להכריע אותנו ולא בני בליעל חיצוניים".

טקס יום הזיכרון 2021 (צילום: טל לב רם)
טקס יום הזיכרון 2021 (צילום: טל לב רם)

טקס יום הזיכרון נערך גם בחלקה הצבאית בבית העלמין סגולה בפתח תקווה בהשתתפות אלפים. לקחו בו חלק סגן שר התחבורה אורי מקלב, נשיא בית הדין הצבאי לערעורים אלוף דב פיילט, הרב הצבאי רס"ן אמיר בן פורת שאחיו נפל לפני שנתיים, ח"כ אוריאל בוסו וראש עיריית פ"ת רמי גרינברג. 

גם השר יעקב ליצמן ייצג את הממשלה בטקס יום הזיכרון לחללי צה”ל בבית העלמין הצבאי בקרית גת. "הזיכרון שלנו אינו נותר רק בלב ואינו רק ליום הזה. שכן משפחות הַשְׁכוֹל אינן זקוקות ליום מסוים כדי לזכור את יקירם. בעצם אין יום שזיכרונם עוזב אותן. מי שזקוק ליום הזה הוא העם. עם שלם, שעומד עימכם כאן היום. זוכר, כואב ומדמם. זוכר את החיים שהיו ואינם, כואב את החלל שנפער לעד, וּמְבַכֶּה על פתיל שנִגְדַּע בְּאִבּוֹ", אמר.

עוד הוסיף: "במיוחד בימים אלו, חשוב לי לומר לכן, שזכר הנופלים מדגיש את המחבר בינינו, שהוא גדול יותר אל מול המפריד. הכאב והזיכרון משותף לכל העם הזה, שכן אויבינו הרוצים לכלותינו אינם מבדילים בינינו. גורל אחד ומשותף לכולנו".