תארו לעצמכם שמישהו היה מספר לכם ששופט בכיר יצא מבית המשפט, לקח איתו את הנתבע באחד התיקים המונחים על שולחנו, והלך איתו לביתו של אדם שלישי, שלא קשור לתיק ולא קשור לבית המשפט, כדי שזה ישמע את הנתבע ויכריע מה השופט צריך לפסוק בעניינו. נשמע בלתי נתפס? ובכן, זה בדיוק מה שעתיד לעשות הערב ראש אבות בתי הדין הרבניים בירושלים, הדיין הרב מרדכי רלב"ג, שמקביל בתפקידו לשופט בכיר.

רקע קצר: לפני כשבוע חשפנו כאן את סיפורה של שרה (שם בדוי), שלפני כמעט 30 שנה פנתה לראשונה לבית הדין הרבני בתביעת גירושים מבעלה, ומאז היא מנסה שוב ושוב לעורר את רחמיהם של הדיינים, כדי שאלה יכפו עליו להעניק לה את הגט המיוחל. שורה ארוכה של רבנים שפגשו את בני הזוג במהלך השנים, בשליחות בית הדין הרבני, בניסיון לבדוק את האפשרות להשכין שלום בית, לא חסכו את שבט עטם מהבעל. "הוא בריון", כתב אחד. "מוציא לעז כל הזמן על אשתו", קבע השני. "שופך דם אשתו ואם ילדיו", פסק השלישי. "אין שום סיכוי לשלום בית", סיכם הרביעי.

בין לבין, המשיכה האישה לשאת לבדה בעול גידול ששת ילדיהם המשותפים, כשהבעל לא משלם את המזונות שחויב לשלם, והיא מפרנסת את המשפחה הרחבה מהכסף שהרוויחה מטיפול בכמה פעוטות בביתה. בשלב כלשהו תבעה האישה את הבעל בבית המשפט לענייני משפחה, כשהיא מפרטת את עוגמת הנפש שגרם לה, את הבדידות שגזר עליה, ואת הסבל שהיה מנת חלקה

. בית המשפט פסק לה 425 אלף שקל, שתפחו כשהבעל לא טרח לשלם אותם, לסכום גבוה בהרבה. כשהבינה שהבעל לא מתכוון לשלם - לא רק את המזונות, אלא גם את הפסיקה הזו - מכרה את דירתם המשותפת וגבתה את החוב מהכספים שנתקבלו.

שרה, שם בדוי (צילום: פרטי)
שרה, שם בדוי (צילום: פרטי)


לפני שבועיים, כשבית הדין הרבני נדרש לפסוק בתביעתה הרביעית לגירושים, החליט הדיין, הרב מרדכי רלב"ג, לדחות את התביעה שלה, ולהשאיר אותה עגונה עד שתשלם לבעלה למעלה ממיליון שקל, הסכום שבו זכתה כדת וכדין בבית המשפט לענייני משפחה. הכסף הזה, אגב, כבר איננו, אחרי שהאישה השתמשה בו כדי לגדל את ששת הילדים ולחתן אותם.

כאן זה לא נגמר. מעבר להחלטה שלו, שלפיה "אין מקום לדון בתביעת הגירושין שהגישה האישה לבית הדין", החליט הדיין, הרב רלב"ג, ללכת עוד צעד קדימה, כששלח את הבעל אל האדמו"ר שלו, האדמו"ר מצאנז, כדי שזה יקבל החלטה בשני עניינים.

האחד, "האם על הבעל להתעקש לדרוש לחזור לחיי השלום עם אשתו", שלום שהאישה אינה מעוניינת בו כבר כמעט שלושה עשורים, ושכל מי שנפגש עם התיק הזה קבע שאין לו שום היתכנות. השני, "ככל והתשובה היא שאין להתעקש, כמה כסף צריכה האישה לשלם לאיש שייתן לה את גטה".

נשמע תמוה? רגע. זה עוד לא הכל. לפני כמה ימים הודיע הדיין כי הפגישה עם האדמו"ר מצאנז תתקיים ביום ראשון, כלומר הערב, בשעה 20:00 בביתו של האדמו"ר. מי ישתתף בפגישה הזו חוץ מהמארח? הדיין, מזכיר ההרכב בבית הדין והבעל. מי לא ישתתף? האישה. לא היא ולא באי כוחה.

הסיפור הזה מוטרף, על פניו, מכל כיוון אפשרי. הן בכך שהדיין יוצא מבית הדין ונוסע אל ביתו של אדם פרטי, כדי לדון עמו בסוגיות שאמורות להידון אצלו באולם. הן בכך שהדיין מעביר לאותו אדם פרטי את זכות ההכרעה בתיק, זכות וחובה שהחוק הטיל עליו. הן בכך שהדיון הזה מתנהל במעמד שבו נוכחים האדמו"ר, הדיין והבעל, ולא נוכחת האשה.

עורכי דינה של האישה, אריה ארבוס ונתנאל עובד, ממשרד ארבוס, קדם, צור, מיהרו בסוף השבוע ושיגרו לבית הדין בקשה דחופה לביטול הפגישה המתוכננת להערב. "בתקנות ובמקורותינו לא נמצא הליך של קיום פגישות על ידי בית הדין", כתבו. "למפגש של בית דין עם צדדים בנוגע לעניין הנדון בפניו, ישנו שם ספציפי – הוא נקרא 'דיון'".

בהמשך הפנייה לבית הדין, הם ניסו להבין איך מתכוון הדיין לנהל את ההליך הזה. "כיצד יתבררו העובדות? מי יציג את עמדת המבקשת (האישה – ק"ל)? כיצד יובאו טענותיה, ראיותיה וההוכחות מטעמה? כיצד תוכל להגן ולהדוף טענות הבעל? וכיצד תוכל לערער על החלטת האדמו"ר, אם וכאשר יתבקש הדבר? מי ערכאת הערעור על החלטת האדמו"ר מצאנז שליט"א?".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "ההליכים בבית הדין הינם חסויים על פי חוק ואסורים בפרסום. מערכת בתי הדין הרבניים מקפידה לשמור על פרטיותם של הצדדים הנידונים ולא תמסור כל מידע על הליכים תלויים ועומדים. יצוין כי ההליך דנן מתנהל על פי דין, והצעדים שאותם נוקט בית הדין לשם קבלת הגט מלווים על ידי הייעוץ המשפטי של הנהלת בתי הדין הרבניים".