עמותת גדולים מהחיים, המסייעת לאלפי ילדים חולי סרטן ולמשפחותיהם, ערכה לרגל חודש המודעות לסרטן בילדים סקר בקרב 300 משפחות המסתייעות בעמותה, שגם בימים כתיקונם חשופות לפגיעה כלכלית קשה. הסקר בחן את השפעת המשבר הכלכלי בעקבות מגיפת הקורונה על המשפחות.

הנתונים שעולים מהסקר מדאיגים מאוד: כ־70% מהמשפחות שהשתתפו בו ציינו כי חוו פגיעה כלכלית וירידה בהכנסה בעקבות משבר הקורונה. 27% מהמשפחות מדווחות על פגיעה קשה וירידה חדה בהכנסות בעקבות המגיפה והמשבר הכלכלי. לא פחות מכמחצית מהמשפחות לילד חולה סרטן ציינו כי לפחות אחד מההורים פוטר, הוצא לחל"ת או נאלץ לסגור עסק שברשותו.

בקרב כמעט 10% מהמשפחות איבדו שני ההורים את פרנסתם, במקרים רבים משרות חלקיות שאפשרו להם להחזיק את הראש מעל המים לפני המשבר ולשמר את פרנסת המשפחה, לצד מחלת הילד וצרכיו. ב־43% מהמשפחות אחד משני ההורים איבד את עבודתו במהלך המשבר. יותר מ־40% מהמשפחות נאלצות להיעזר כלכלית בעמותות, בבני משפחה ובחברים, 15% מהן תלויות בסיוע הזה במידה רבה מאוד.

עוד עולה מהסקר שערכה גדולים מהחיים כי כ־25% מבני המשפחות לילדים חולי סרטן נאלצו לוותר על טיפול רפואי עבור עצמם בשל משבר הקורונה. מלבד לקושי הכלכלי שאיתו המשפחות לילדים חולי סרטן נאלצות להתמודד, כ־55% מהמשפחות העידו כי הן חוות קושי רגשי וקושי גדול להתמודד עם הצורך בבידוד - שנמשך כבר יותר מחצי שנה - בשל המערכת החיסונית החלשה של ילדם.

ליאור שמואלי, מנכ"ל גדולים מהחיים, אמר ל"מעריב": "משבר הקורונה, שמכה ללא רחם בכל העולם, מכה כפליים במאות משפחות לילדים חולי סרטן, שגם ככה נתקלות מדי יום במציאות לא פשוטה של התמודדות בריאותית עם הסרטן ועם הקורונה ועם מצב כלכלי קשה. ילדים חולי סרטן עם מערכת חיסונית פגועה מחייבים את כל המשפחה להיות בבידוד ובסגר".

מתחילת משבר הקורונה העניקה העמותה תמיכה כלכלית לכ־900 משפחות בתחומי סיוע רפואיים וכלכליים בסכום של כ־2 מיליון שקל.
שמואלי מוסיף: "הכלכלה והמשק נעצרו, והתרומות נעצרו יחד איתם. לצערי, אנו לא מקבלים כל סיוע מהממשלה. אני קורא לממשלת ישראל להזרים חמצן לעמותות, שפועלות יום ולילה בעזרה לחולים ולאוכלוסיות מוחלשות ונזקקות. כי אם הן יתרסקו, יתרסקו אחריהן מאות אלפי משפחות שאין להן למי לפנות".

הקמפיין גדולים מהחיים, שנועד לגייס תרומות מהציבור למען משפחות העמותה שנקלעו לקשיים כלכליים בעקבות המצב, מתקיים עד לסוף השבוע. אפשר לתרום בשיחת טלפון למספר 6144* או באתר העמותה.