לאחר שמנכ"ל חברת "אל על", גונן אוסישקין, שיגר היום (רביעי) מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו התריע מפני פירוק אפשרי של חברת התעופה לאחר 72 שנות פעילותה, שוחח הערב יו"ר החברה, אלי דפס, עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, והרחיב בנושא.

האוצר מציע לכם הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה. האם אתם מקבלים אותה או דוחים? מה הדרישות שלכם? 
אנחנו עברנו מסלול ייסורים של כמעט חודשיים מול משרד האוצר. אני לא מזלזל בהשקעה שלהם באינספור הפגישות שנעשו, אבל הדרישות שלהם השתנו מעת לעת, ובכל פגישה הם שינו את היעד. ההתניות שלהן הלכו והחמירו עד כדי לומר לנו 'לא תקבלו את הכסף כי לא תוכלו לעמוד בתנאים שאנחנו מציעים, ואנחנו חורצים את דינה של אלעל'. 

למה לא? בוא תסביר לנו מה התנאים, באיזה גובה הערבות הזו, ולמה אתם לא יכולים לעמוד בזה בעצם? 
אני אתחיל בכך שמתווה ההתייעלות שנדרש מאלעל עמד על 150 מיליון דולר, אז אקצר ואומר שהגענו למצב שאתמול בסביבות השעה 23:00 קיבלנו פקס ממשרד האוצר שמבקש שאנחנו נתייעל כבר ב־400 מיליון דולר, והם ביקשו תשובה עד שמונה בבוקר, זאת אומרת עד הבוקר, וזה תנאי שאנחנו לא מבינים איך לעשות אותו. כבר הגענו למצב של 200 ו־300 ואפילו 350 מיליון דולר, עשינו קיצוצי שכר ופיטורי עובדים, אבל יש גבול אנחנו חברת תעופה, יש לנו הגדרות, יש לנו תקנים, יש לנו תקני בטיחות. עם כל הצער, החברה הטובים שיושבים באוצר לא ניהלו דבר מימיהם, והם לא מבינים מה זה חברת תעופה. לגזור על חברת תעופה תקנים חדשים ולא סבירים, ועלויות חדשות לא סבירות, זה בלתי אפשרי. 

בוא נדבר רגע על הנזק המצטבר של החברה.
הנזקים המצטברים יבוררו בדוחות שעוד לא פורסמו. הדו"ח הרבעוני שכולל בתוכו את נזקי הקורונה יפורסם במהלך חודש יוני. בינתיים חברות התעופה האמריקאיות קיבלו 25 מיליארד דולר 

טוב אנחנו לא אמריקה, למרות שראש הממשלה ניסה להגיד שאנחנו כן. 
ממש לא. בכל אופן חלק מהחברות קיבלו 70 אחוז מענק, ו־30 אחוז הלוואה, וכעת הם דורשים עוד 25 מיליארד דולר. אני לא אנקוב בכל חברות התעופה, שחלקן לא אמריקאיות כמו סינגפור, הודו ומי לא, כל החברות עומדות על הקרקע. חברת תעופה שההון שלה הוא יקר, כל המטוסים זה הון יקר שברוב החברות הם לא בעלי ההון, הם מחכירים אותו, מלווים אותו, ככה בעצם מתנהל עולם התעופה. צריך לזכור שאנחנו לא מבקשים מהמדינה מענק, הרי כשנוח להם אנחנו חברה לאומית, וכשלא נוח אנחנו חברה פרטית.

אנחנו עושים הרבה משימות לאומיות, ואני לא רוצה לדבר על זה, קל וחומר בעידן הקורונה. כחברה פרטית כל המשק היה צריך לקבל מענק , ורשתות מסוימות אכן מקבלות מענקים. אנחנו לא דרשנו מענק, רק הלוואה. קיבלנו הלוואה עם ערבות וריבית של שוק אפור כמעט, ריבית רצחנית, ואנחנו מסכימים לשלם אותה. הצגנו תוכנית עסקית.

אבל?
לשמחתנו התוכנית העסקית אושרה על ידי הבנקים, אבל האוצר מקשיח עמדות. בכל דיון הוא מכניס עז נוספת, והעז האחרונה שהגיעה אתמול בלילה והם מבקשים עליה תשובה עד הבוקר בשמונה, וכמובן שלא נתנו ואין אפשרות כזו, היא להעמיק את תוכנית ההתייעלות בעוד 50 מיליון. כל פעם יש להם סעיפים נוספים. יש סעיף שאני לא רוצה להתייחס אליו כרגע כי הוא מושך אש, אבל הם רוצים מבעלי השליטה להזרים לחברה 100 מיליון שקל.

אגב, למה שלא יכניסו יד לכיס? 
ודאי שהכניסו, אבל למה לא שאלת את רשת פוקס את השאלה הזו?

אני כן שואלת.
אז אני אגיד לך את התשובה:  גם לכל הרשתות האחרות שמגיעה להם, ולכל העצמאי שמגיע, אף אחד לא שואל אותם איפה הם שמים את הכף שהם מרוויחים. אבל נניח שאותנו כן שואלים, ובעלי השליטה ענו שהם מוכנים להביא 100 מיליון שקל, בתצורה מסוימת שהושגה. דרך הגב בעלי השליטה בעלים על 35 אחוז מהחברה, יש עוד 70. 

השווי של החברה בבורסה קטן בהרבה מהמספרים הללו, והציבור שומע את זה ומתפוצץ.
שהציבור יקשיב לי ולא יתפוצץ. הוא יבין שיש פה עסקה מדהימה למדינה ואני אסביר: נכון שזה כסף של הציבור, אבל כהלוואה ולא כמענק. אל על על כל עובדיה, ומעגל שני של המון חברות שנשענות על אל על ומתפרנסות מאל על כניסות למדינה 2.5 מיליארד שקל בשנה. בשנות ההסכם שהם 7 שנים אל על תכניס למיסים של המדינה כ־20 מיליארד שקל, וככה תעשה את הטוב ביותר לעם ישראל בחזרה.

מה עדיף? שחברת אל על לא תהיה? שחברת טורקיש שכבר מטיסה מיליון איש תטיס שלושה מיליון איש ותשלם את המיסים לארדואן? אנחנו לא מתנגדים, ושכל אחד יטוס עם איזו חברה שנוח לו, אבל בסוף אם לא תהיה חברת אל על ולא תהיה תעופה ישראלית הם אלה שישתלטו על השוק. מיסים הם ישלמו במדינות האם שלהם, והמדינה לא תראה מזה אגורה. ומה עם 6,000 או 10,000 מפוטרים?

כמה אנשים כבר פיטרתם או הוצאתם לחל"ת?
הוצאנו לחל"ת כ־90 אחוז מהכוח, ולאחרונה החזרנו כחמישה אחוזים, כי אנחנו מבצעים היום רק מטענים, מטענים מכל העולם, מריצים מצד לצד סחורות בעיקר בגלל אירועי הקורונה. טיסות מאירופה לסין, ומסין לישראל, וכן הלאה. 

אגב, גם חל"ת עולה כסף למדינה והרבה מאוד. 
אבל זה עולה לה למיליון איש. זה לא עולה לה ל־6,000 עובדים של אל על. אין לנו מפוטרים ברגע זה כי אנחנו נחזיר את העובדים מחל"ת בהתאם לקצב עליית הפעילות. התוכנית העסקית שלנו אומרת שאם  לדוגמה נחזור לטוס במהלך חודשי הקיץ, ונפתח קו לניו יורק, בהתאם לביקוש נחזיר חלק מהאנשים לעבודה. 

האם בלי הסיוע הזה אל על עלולה לקרוס? 
אם אל על לא תקבל את ההלוואה שיש לה יכולת להחזיר אותה אז היא לא תצליח להחזיק. דרך אגב, אין חברת תעופה בעולם שלא יכולה להחזיק בלי תמיכה מהמדינה שלה.