יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז היום (חמישי) בכנס חירום מיוחד בבית ההסתדרות בת"א על שביתה כללית במשק בנושא הבטיחות במקומות העבודה. לפני כשלושה שבועות מוסדות ההסתדרות נעתרו לבקשתו של ניסנקורן ואישרו סכסוך עבודה כללי במשק. להכרזת הסכסוך קדמו פניותיו של יו"ר ההסתדרות לממשלה ולמעסיקים, בדרישה לפעול להסדרה מוסכמת של נושא הבטיחות במקומות העבודה במסגרת קיבוצית, בדגש על בלימת הקטל בענף הבנייה.



ניסנקורן הכריז כי "אם לא יימצא פתרון, ביום רביעי הקרוב תהיה שביתה קשה במשק. כל אחד מאיתנו ישבות, ויחשוב שהוא יוצא לשביתה כדי להציל נפש אדם, עד שיימצא פיתרון. במחיר קטן נציל חיי אדם". מערכת החינוך לא תושבת בכל הקשור לבתי ספר, אך מעונות ויצו ונעמת כן יכללו בשביתה. 


המקומות שישבתו (הרשימה המלאה)

הממונה הראשי על השכר במשרד האוצר, הממונה הראשי על יחסי העבודה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, נציב שירות המדינה, כנסת ישראל, מרכז השלטון המקומי והרשויות המקומיות, עיריית י-ם, עיריית ת"א, עיריית חיפה, מרכז המועצות האזוריות והמועצות האזוריות, ארגון המועצות הדתיות והמועצות הדתיות, הרשות הארצית לכיבוי והצלה, איגודי ערים לביוב ואיכות הסביבה.
הוועדות לתכנון ובנייה, תאגידי המים שליד הרשויות המקומיות, חברות עירוניות, כלל משרדי הממשלה, הרשויות הממשלתיות ויחידות הסמך, לרבות משרד ראש הממשלה (לרבות המועצה לביטחון לאומי). משרד הפנים. רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, משרד הכלכלה והתעשייה (לרבות, הרשות להגבלים עסקיים).
 
משרד התיירות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האוצר (לרבות, החשב הכללי, המדפיס הממשלתי, רשות שוק ההון), משרד העלייה והקליטה, המשרד לביטחון פנים, משרד החינוך (לרבות, המנהל לחינוך התיישבותי). משרד התקשורת, משרד הבינוי והשיכון, משרד התרבות והספורט. משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר (לרבות, יחידת הפיצוח והרשות להתיישבות הבדואים בנגב), המשרד להגנת הסביבה (לרבות, המשטרה הירוקה).

משרד החוץ. משרד המשפטים (לרבות, רשות האכיפה והגבייה, הנהלת בתי המשפט, הטאבו ובתי הדין הרבניים). המשרד לשוויון חברתי, המשרד לענייני מודיעין, המשרד לענייני ירושלים ומורשת, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הביטחון (לרבות, יחידות סמך של משרד הביטחון), המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה. המשרד לשוויון חברתי, משרד הבריאות, המשרד לשירותי דת (לרבות, הרבנות הראשית).
 
המשרד לשיתוף פעולה אזורי, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, משרד התפוצות, משרד מבקר המדינה. רשות המסים בישראל (לרבות, מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, מכס ומע"מ ושע"מ), בנק ישראל, רשות החברות הממשלתיות וכלל החברות הממשלתיות, רשות מקרקעי ישראל, רשות המים לישראל.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, האפוטרופוס הכללי, מיפוי ישראל, המוסד לביטוח לאומי, שירות התעסוקה. הרשות לחדשנות טכנולוגית (מתימו"פ). כאן - תאגיד השידור הציבורי, הרשות לניירות ערך, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה, רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים.
מכון התקנים הישראלי, מגן דוד אדום לישראל (מד"א), רשות העתיקות, רשות שדות התעופה, עמידר, עמיגור.  הבורסה לניירות ערך, עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות, קמ"ג, ממ"ג. אזרחים עובדי צה"ל. חלמיש. פרזות. החברה לפיתוח הרובע היהודי בירושלים. הטלוויזיה החינוכית. קרן קיימת לישראל.
 קרן היסוד. 
 
הסוכנות היהודית, רפא"ל, התעשייה האווירית לישראל, התעשייה הצבאית לישראל, תעשיות אשקלון תעשיות בע"מ, החברה לאוטומציה בשלטון המקומי, חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד, חברת נמל אילת, נמל חדרה,  נמל מספנות ישראל, חברת חשמל לישראל, חברת הדואר.
 
החברה לאיכות הסביבה ברמת חובב, חקר הימים והאגמים, מכון גיאופיזי. חברת נתיבי איילון. רכבת ישראל. מקורות. חברת נתיבי ישראל (מע"צ).
החברה הלאומית לאספקת פחם. נתיבי הגז הטבעי לישראל.  בתי החולים הממשלתיים. בית החולים איכילוב, בית החולים כרמל, בית החולים בני ציון.
 בתי חולים שערי צדק ירושלים. בית החולים הדסה עין כרם.
 
שירותי בריאות כללית, ש.ל.ה, כללית הנדסה רפואית, קופ"ח מאוחדת, (המל"ג): האוניברסיטה הפתוחה, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב. אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון, מכון ויצמן למדע. מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת לוינסקי לחינוך, המכללה האקדמית נתניה, מכון וינגייט, מכון טכנולוגי חולון. המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, מוסדות חינוך חקלאיים ופנימייתיים, המוסד לבטיחות ולגיהות, מוזיאון הארץ.
מוזיאון ישראל ירושלים,  מוזיאון ארץ ישראל - ת"א, מוזיאון ת"א לאמנות, מוזיאון בית התפוצות, ויזה כאל, ישראכרט, לאומי קארד, איגוד מערכות (חברת מחשוב של בנק איגוד), מחיש (חברת מחשוב של בנק מזרחי), קצא"א, בז"ן, פז"א, דלק פי גלילות. סונול, ספרינט מוטורס. בזק חברה ישראלית לתקשורת בע"מ, קרן מפעלי שיקום, המשקם, משען, חברת גני יהושוע, מפעל הפיס. המועצה להסדר הימורים בספורט, לשכת עורכי הדין, ויצ"ו, נעמ"ת, רשת אורט, רשת עמל, אקי"ם, האגודה למען החייל. גחלת, המועצה לייצור ושיווק ירקות, המועצה לייצור ושיווק צמחי נוי.
המועצה לענף הלול, כלל,  חברת הכלל הראשון, מגדל חברה לביטוח, AIG, הפניקס, אקסלנס נשואה, שירביט. דקלה. שלמה חברה לביטוח, מנורה מבטחים, פלאפון תקשורת, בזק בינלאומי, בזק אונליין, סלקום נטוויז'ן, דינמיקה סלולר. פרטנר, הוט מובייל, פי. איץ. אי, סאפ, MX1, מבניר, אגד, אגד היסעים, דן. דן בדרום, דן בצפון, דן באר שבע, מטרופולין, UPS, הרכבת הקלה בירושלים, דלק שינוע, ברינקס, בנק איגוד, בנק אוצר החייל, הבנק הבינלאומי ופאג"י. בנק דיסקונט, בנק דיסקונט למשכנתאות, בנק יהב, בנק ירושלים, בנק לאומי לישראל. בנק מזרחי, בנק מסד, בנק מרכנתיל, בנק הפועלים.
 
מעסיקים מאורגנים במגזר הפרטי, באמצעות הארגונים החברים בנשיאות הארגונים העסקיים: התאחדות התעשיינים בישראל. התאחדות האיכרים בישראל.  התאחדות בוני הארץ. התאחדות הסוחרים בישראל. איגוד הבנקים בישראל. התאחדות תעשייני היהלומים בישראל בע"מ. התאחדות המלונות בישראל. התאחדות ענף הקולנוע בישראל. התאחדות חברות לביטוח חיים בישראל בע"מ.
 
הארגון הארצי של מפעלי השמירה בישראל. ארגון חברות הניקיון בישראל. התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל. האיגוד הארצי למסחר בישראל.
לשכת ארגוני העצמאים בישראל. לשכת המסחר תל אביב והמרכז - איגוד לשכות המסחר.

"בונים בתי חולים, ואנשים מתים במהלך הבנייה"

ניסנקורן אמר: "דמיינו לעצמכם תמונה פשוטה: אדם קם בבוקר, אוכל ארוחת בוקר בשעה מוקדמת, רואה את הילדים, אומר להם שיהיה להם יום טוב, לוקח סנדוויץ, מגיע לעבודה, ולא חוזר. מת. או נפצע פציעה קשה, או שקוטעים לו יד או רגל. במוות מיותר, בפציעה מיותרת, באדישות. הוא יכול להיות מחר אני, גם לי יכול לקרות דבר כזה אם אעבוד שם. הוא יכול להיות כל אחד מאיתנו. זה פשוט מדהים ומעורר חלחלה שבמדינת ישראל לממשלה לא אכפת לה. אני לפני חודשיים הודעתי על השביתה, ואומר להם בואו נשב ונפתור את העניין. כל אחד זורק את זה על השני. בשביל מה באתם לעשייה הציבורית, כדי לזרוק על מישהו אחר או בשביל לשנות?
 
"זה הפנים שלנו, אם אנחנו לא מתייחסים לזה, איך אנחנו רואים את עצמנו. דבר שני, אין ואקום. כמו שמתים שם, ככה מותקפים נהגי אוטובוסים, אחיות, כולם. מי אלה פועלי הבניין? בא החשב הכללי, ומחליט לבנות עוד אגף בבית החולים. את מי זה ישרת? כל אחד מאיתנו. אנחנו רוצים להיות באגף שמתו כדי לבנות אותו? אנחנו בונים את הכבישים, שאלה יהיו כבישי דמים. זה לא רק 40 איש שמתו במוות מיותר, עוד מאות שנפצעו. 
 
היתה מודעה שמישהו מת, ואח"כ מישהו שכרתו לו יד ורגל. הם לא נחשבים. אתה מסתכל על הממשלה והמעסיקים ואתה לא מבין. אם אתה כמעסיק מביא לחם מאותם אנשים שעובדים, אתה צריך לדאוג להם, אתה צריך לרצות בטוב שלהם. שתהיה להם פנסיה מכובדת, משכורת ותנאים, בטיחות ובריאות. ולא אכפת. אי אפשר להבין. מה חשוב? רק הכסף? ישבתי עם נציגי הממשלה והתווכחנו על תקנים. סיפור של 20 מיליון שקל, הם מתווכחים ואנשים מתים. נפצעים אחד אחרי השני.
 
מה הבעיה להגיד שהתקן האירופי חל כאן. סטודנט לרפואה מת כשהוא עבד. מוות מיותר מאוד, כי לא הכשירו אותו. מנופאי צריך להתחנן לעבוד בבטיחות? מנופאי צריך להתחנן שהמנוף הזה לא ייפול? היו מצבים שאזרחים עברו ליד מנוף והוא נפל. 

מפטרים אנשים שרק רוצים לשמור על הבטיחות שלהם
 
יו"ר הוועד הארצי של המנופאים בישראל, דן ורשבסקי, אמר: "רוצה להודות לכולם. אנחנו יצאנו למאבק לפני שלוש שנים, כי לא היינו בני אדם, אלא סתם עובדים שבאים למות. היום אנחנו באים לעבוד, לא למות. אנחנו כבר לא שקופים. כל הדרישות שהוצאנו עם ההסתדרות זה המעטפת של הבטיחות. יש דבר אחד שלא מבינים - כל הבטיחות מתחילה מזכויות עובדים. אחרי שעובד נמצא על מנוף 300 שעות ונהרג אח"כ בכביש, זה לשמור על הבטיחות. השבוע פוטרו ארבעה אנשים, כי לא הסכימו שיישמרו על הבטיחות". 
 
"צריך שישלמו לנו. כל המעטפת של הקבלנים מתנהגים כמו גוף עברייני. יותר גרוע מזה - זאת המדינה. יש חוקים והמדינה לא רוצה לאכוף אותם. אנחנו יודעים את זה, אין להם יכולת ורצון לשפר. אני בטוח, שעם הכוח הזה שיש לנו, שגם אם תהיה שביתה ותסתיים, אנחנו לא ניתן לשכוח שאנחנו קיימים. אם צריך, נגיע גם לבית של ביבי. רוצים לעבוד בכבוד כמו כל בן אדם". 
ביום שני האחרון שלח יו"ר ההסתדרות מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון ולשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ, וקרא להם לפעול לשיפור מצב הבטיחות במשק בכלל, ובענף הבנייה בפרט. לטענת ההסתדרות, "הממשלה נמצאת כבר באווירת טרום בחירות, והשיח שנוהל עמה בשבועות האחרונים בערוצים שונים העלה חרס".
 
רשימת דרישות ההסתדרות להסדרת הבטיחות בענף, כוללת בין היתר את הפיכת התקן האירופאי לפיגומים למחייב, עניין אשר החל משרד העבודה והרווחה לקדם, אולם "הדרך עוד ארוכה" לדברי ההסתדרות. דרישות נוספות הן אכיפת החובה על לבישת רתמה, הסדרת תחום המנופים והכנסת נספח בטיחות מחייב למכרזי בינוי ותשתית של המדינה.

ניסנקורן מכוון את עיקר הביקורת אל שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד), שהוא הממונה על הבטיחות בעבודה והיחיד מבין שרי הממשלה שמטפל בנושא. כץ הגיב אמש בכנסת על איומי השביתה של ההסתדרות ואמר כי הוא דווקא תומך בה. לדבריו, "אני מקווה שהשביתה של ההסתדרות לא תהיה שביתת אזהרה בלבד. שישבתו עד שנקבל מהאוצר 108 תקנים הנדרשים למשרד לצרכי פיקוח".
 
עוד הוסיף שר העבודה והרווחה: "כשהגעתי למשרד, היו 18 מפקחים וקיבעון של תקנות והחלטות. ביקשתי שקודם כל יהיו תקנות חדשות לקנסות אישיים על קבלנים ולסגירת אתרי בנייה - מה שלא היה לפני. היו לי 22 תקנים של מפקחים פתוחים שאף אחד לא רצה לאייש כי מהנדסים לא מוכנים לבוא בשביל 5,000 ש"ח לעבודה. פתרנו את זה באמצעות חוזים אישיים, שכוללים רכב ושדרוג שכר בסיס ב 3500 ש"ח. תקנות הפיגומים נתקעו בצינורות הבירוקרטיה וגם את זה נעבור ונביא את התקנות לאישור הכנסת. אנחנו משנים כאן תרבות רשלנות שנהוגה מקום המדינה ובסוף גם נצליח".