הנפגעת הקשה ביותר בפרשת רמדיה, נועה חייבי, בת 15, נפטרה אמש לאחר שסבלה מנזקים בלתי הפיכים במוח ובמערכת העצבים. פרופסור אביבה פתאל-ולבסקי, מנהלת היחידה לנוירולוגיית ילדים באיכילוב התראיינה היום (רביעי) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, וסיפרה על המאבק של המשפחות שנפגעו מהפרשה: "גם אלו שנפגעו קלות יסחבו אתם את הבעיות לאורך כל חייהם".



"עקב המחסור בוויטמין B1, שהיו באבקות החלב של רמדיה, נפגעו כ-20-10 ילדים באופן קשה, ורובם כבר נפטרו. רבים אחרים סובלים כיום מבעיות התפתחותיות, בעיות לימודיות ועוד. חלקם סובלים מהתפתחות ביכולת הדיבור ובעיות של הבנה שפתית במוח, מה שאומר שהם לא יצליחו להבין משפטים מורכבים. אלו דברים שנראים מינימליסטיים לעין, אך הם יסחבו את זה איתם לאורך כל החיים", אמרה ולבסקי. 



"גם אדם בוגר שנמצא במחסור של ויטמין B1 עלולים להתפתח אצלו דברים קשים ביותר. הגוף לא יכול לייצר את הוויטמין הזה והוא זקוק לו", הוסיפה המנהלת. "כבר אחרי שלושה שבועות של חוסר בוויטמין הזה מתפתחות תופעות שמזיקות לגופנו. נזק הוא דבר מתפתח, אם יש חוסר קל תאי מערכת העצבים לא נפגעים בצורה בלתי הפיכה, ברגע שהסף עובר הנזק הופך לבלתי הפיך".



בנוגע למותה של נועה חייבי, סיפרה ולבסקי כי "הכרתי את משפחת חייבי. הילדה שנפטרה אמש לא הייתה מטופלת שלי אך הכרתי את סיפורה היטב. הילדה הייתה במצב הכי גרוע שאפשר ויש לה משפחה מדהימה. היא הייתה מוזנת ומונשמת באמצעות מכשירים וזה נס שהיא בכלל חיה 15 שנה".



כשנשאלה אם המדינה ליוותה את המשפחות שנפגעו מפרשת רמדיה בצורה הולמת השיבה: "אינני יודעת לומר על המדינה אך כל המשפחות שהכרתי לא רצו לקבל יותר ממה שהגיע להם. אף אחת מהמשפחות לא רצתה לתפוס טרמפ אלא ההפך, רובם קיבלו פחות ממה שמגיע להם. הם רק רצו שיהיה להם ילד בריא. אין פיצוי על נזק כזה". על השאלה אם זה יכול לקרות שוב הבהירה: "מנגנוני הבטיחות של משרד הבריאות השתפרו מאוד בעקבות הפרשה. למרות שיש כאלו שמתלוננים על הקושי הבירוקרטי, אני יכולה לומר שהלקח נלמד מבחינת משרד הבריאות והכל השתנה".