לקראת כניסת השבת, להלן זמני הכניסה והיציאה של יום המנוחה ברחבי הארץ.



זמני כניסת השבת
זמני כניסת השבת



פרשת השבוע - פרשת שמות / הרב ישראל מאיר זינגרביץ'


בחומש שמות צופים אנו בצמיחתו של מנהיג: החל מנסיבות הולדתו, דרך גידולו בארמון המלך, יציאתו לגלות במדין וכלה בשובו מצרימה, לגאול את עם ישראל. במה זכה משה בכתר המנהיגות? במה התאימו תכונות נפשו לתכונות יסוד של תורתנו, שבגינן נבחר דווקא הוא לקבל ולהנחיל את התורה? ולסיום תמיהותינו, חז"ל אומרים כי למשה ניתנו מספר שמות על ידי הוריו או בני דורו, בעקבות אירועים שונים שעבר. אך דווקא השם "משה" שניתן לו על ידי בת פרעה הוא שהונצח בתורה. למה?



התשובה: תורתנו הינה תורת חסד. דרך ארץ ומעשי חסד קדמו לתורה. ספר בראשית, שאותו סיימנו זה עתה לקרוא, אינו רק הראשון בסדר הכרונולוגי אלא גם הבסיס לתורה כולה. ומהו החומר הבסיסי שנוצק לתוך אבן הראשה, שהיא אבן הפינה ליתר חלקי התורה? חסד!



בהקדמת ספרו "אהבת חסד" כותב ה"חפץ חיים": "אין לך פרשה בספר בראשית שאין בה מעשה חסד. פרשת בראשית - הכנסת כלה כמו שדרשו חז"ל: מלמד שקלעה הקב"ה לחוה והביאה לאדם הראשון. פרשת נח - כיבוד אב, שבה בני נח מחפים על קלון אביהם. פרשת לך לך - הצלתו של לוט על ידי אברהם, למרות שלוט גרם רעה לעצמו כשהלך לגור בסדום. אף על פי כן התחסד אברהם עמו. פרשת וירא - כולה מלאה חסד: ביקור חולים, הכנסת אורחים, בקשת אברהם על סדום, שמכאן לומדים שצריך כל אדם להטיב לבני אדם בכל מה שיוכל.



"פרשת חיי שרה - הספד על שרה וקבורתה וחסד רבקה לאליעזר. פרשת ויצא - נדר יעקב לתת מעשר כספים. פרשת וישלח - קבורת דבורה מינקת רבקה וקבורת רחל. פרשת וישב - ניסיונות ההצלה של ראובן ויהודה ואי־הלבנת פנים של תמר. פרשת מקץ - לתת לאורחים צידה לדרך, כמו שנהג יוסף עם אחיו. פרשת ויגש - חסד יוסף עם העם המצרי שכלכל אותם בשנות הרעב. פרשת ויחי - כיבוד אב של יוסף ליעקב, וכן ביקור חולים: 'אנכי אכלכל אתכם ואת טפכם', והשכנת שלום בין האחים: 'אנא שא נא פשעי אחיך'".



כל הפעולות הללו הן סימן לנו כיצד לנהוג בחיינו. מכיוון שכך, חיפש הקב"ה מנהיג שכל מהותו חסד ושיתאים לעם התורה. אך לא רק חסד, אלא כזה המשולב עם צדק. כשמשה יצא אל אחיו, הוא הציל יהודי מיד המצרי. ובראותו יהודי רשע המכה את רעהו, הוא גם מצילו מידו, ובראותו רועים המתנכלים לבנות יתרו, הוא מציל גם אותן. בראות הקב"ה באיזו אהבה ומסירות משה מטפל בצאן חותנו הוא אומר, "ראוי אתה לרעות את עמי".



בת פרעה קוראת לו בשם משה, "כי מן המים משתיהו". שם שניתן ברגע של חסד עילאי הוא השם שבו הונצח המנהיג ואיש החסד, המוריד מסיני את תורת החסד לעמנו.