ההתנצחות בין בית החולים איכילוב לבין משפחתו של אמיר פרישר גוטמן הגיעה אתמול לשיאים חדשים לאחר שדובר בית החולים אמר כי טענות המשפחה הן "פייק ניוז" וכי היה לו סרטן והוא נרפה. מנהל המחלקה האונקוגנטית בבית החולים שיבא, פרופ' איתן פרידמן התייחס היום (שני) לפרשה בשיחה עם דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM והסביר כי "סרטן אכן יכול להיות חמקמק. בדרך כלל ישנה אבחנה חד משמעית אך לעתים קורה מצב של אי ודאות גם באופן פתולוגי. כשיש ספק באבחנה אכן ראוי לפנות ולקבל חוות דעת נוספת וזה לא גורע מכבודו של אף פתולוג שאדם אחר בודק את התיק של החולה שלו כדי למנוע טיפול שגוי או טיפול שאיננו לצורך".


 
על הטענה של איכילוב כי אמיר פרישר גוטמן ז"ל היה חולה בסרטן ונרפא כתוצאה מהטיפול השיב פרידמן כי "זה סביר כמו שאיסמעיל הנייה יתפקד לליכוד. אם סרטן מסוג לימפומה דרגה 4, כמו זה שאיכילוב טען שזיהה בגופו של אמיר אכן היה בגופו, זה דורש כ-8-6 טיפולי כימותרפיה והשתלה של מח עצם, לא סביר בעיני שאחרי 4-3 טיפולים המחלה נרפאה והמטופל יחלים. יתרה מכך, בדגימות שנלקחו מגופו של אמיר לפני שהחל את כל הטיפולים לא נמצא תיעוד לקיומו של הסרטן. אני חושב שמכבסת המילים של איכילוב שהם רפאו את אמיר מהסרטן היא מאוד לא סבירה".
 
כשנשאל האם יש להתייחס לאבחנות בית החולים בספק השיב הפרופסור: "המקרה של אמיר הוא יוצא מהכלל. ברוב המקרים ישנן אבחנות חד משמעיות ובדרך כלל יותר מרופא אחד עובר על הדברים לפני קביעת הטיפול הדרוש. ישנם מקרים נדירים בהם גם טובי המומחים טועים באבחנה. בכל פעם שישנה איזושהי תהייה בכל נושא רפואי אכן לגיטימי לקבל דעת נוספת. מקרים כמו אלו של אמיר יכולים להתרחש, זו מערכת של בני אדם ויש טעויות".

אחיו של אמיר, אייל פרי, שגם הוא התראיין, התייחס לדבריו של הפרופסור: "יש כאן סיפור שקשור לניהול סיכונים לא ברור של בית החולים והחלטות שבית החולים הסתיר מהמשפחות ומהמטופל בנוגע למצבו הרפואי. בית החולים איכילוב אבחן אחרי חודש של ניסיונות את אמיר כחולה בלימפומה, ביקשנו מבית החולים לבדוק איזה סוג מדויק של סרטן יש לאמיר כדי שנוכל לתאם לו את הטיפול לו הוא זקוק, בית החולים בדק את הנושא ודי במהרה קיבל תשובה מחו"ל שהדגימות של בית החולים לא טובות ושאי אפשר על פיהן לקבוע סרטן. התשובה הזו שקיבל בית החולים הוסתרה מאיתנו וממנו תוך כדי שבית החולים ממשיך להכין את אמיר להשתלת מח עצם. לא מדובר כאן בטעות, זוהי הסתרה וסיכון של חולה באופן מכוון".
 
עריכה: איתמר זיגלמן