"נראה למישהו הגיוני שמשרד התחבורה ישבית את מערכת החינוך, שממילא נמצאת יום אחרי זה בחופש?" – כך שאלה אתמול יערה ישורון, יו"ר ארגון הורים עובדים לשינוי, בשיחה עם "מעריב־השבוע" לאחר שמשרד התחבורה הודיע כי כ־800 אוטובוסים יוקצו לטובת הילולת ל"ג בעומר בהר מירון, ולכן ייפגעו חלק מהסעות התלמידים ביום ראשון הקרוב, 14 במאי.



הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נערכה למבצע ההיסעים להר מירון לפני כחצי שנה, כך שמערך הסעות התלמידים, שהיו אמורים להיות בחופש ביום ראשון, לא היה אמור להיפגע. לאחר שבחודש שעבר הודיע משרד החינוך על דחיית החופשה ביממה, ליום שני, 15 במאי, בשל בקשת הרב הראשי דוד לאו שהביע חשש לחילול השבת, נוצרה הבעיה.



ישורון אמרה כי הארגון מתכוון לפנות לערכאות משפטיות: "אין מצב שמשרד התחבורה משפיט את משרד החינוך. מה זו החירות הזאת להפקיע את ההסעות בשביל אירוע שיפגע במשפחות רבות בישראל? זה לפגוע באוכלוסיות הכי חלשות - איך החיילים יגיעו לבסיס? איך הילדים יגיעו לבתי הספר והגנים? איך כל מי שאין לו רישיון או רכב יגיע? מה זה צריך להביע?".



משרד התחבורה: "כך יימנעו עומסי תנועה"


משרד החינוך בחר בינתיים שלא להתייחס לנושא, ומשרד התחבורה הודיע: "מנכ"לית משרד התחבורה החליטה שלא לשנות את התוכנית המקורית להקצות הסעות תלמידים בתחבורה הציבורית לטובת אירועי ל"ג בעומר במירון, במטרה למנוע סיכון בטיחותי ממשי של מאות אלפי המשתתפים בחגיגות מירון, שעלולים היו להיפגע מהעומסים הצפויים בקווי האוטובוסים למירון.



"הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נערכה למבצע ההיסעים על הקווים למירון עוד לפני כחצי שנה. במסגרת זו גויסו כל האוטובוסים המבצעים הסעות לתלמידים בתחבורה הציבורית, שכן ביום זה אמורים התלמידים להיות בחופשה, אולם להפתעתנו וללא כל התראה מוקדמת החליט משרד החינוך בצעד חריג וחסר תקדים לדחות את חופשת החג ליום שני".



מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, שלחה מכתב למשרד החינוך בניסיון להזיז שוב את החופשה, כשהיא מקווה להפוך את ההחלטה ולהחזיר אותה לתאריך בו היתה אמורה להיות במקור. משרד החינוך דחה את הבקשה והודיע כי הלימודים יתקיימו כסדרם, כשבהודעה שפורסמה עקצו את משרד התחבורה: "הלימודים יתקיימו כסדרם ביום ראשון, אנחנו בטוחים שמשרד התחבורה, שעומד באתגרים גדולים ומשמעותיים, יוכל גם לאתגר הזה". על כך אמרה טרנר-אייל: "חבל שלא מבינים את הציבור ולא מתחשבים בו. גם הילדים יסבלו, גם האנשים שמגיעים להילולה במירון וגם תושבי הצפון, בגלל שכל האזור שלהם עומד להיות פקוק. זה כמו להגיד שלא צריך לחסום כבישים במצעדה הגאווה או במרתון תל אביב. נותר לי רק להצטער על כך".



יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס שלח מכתב חריף לשר התחבורה בדרישה להשיב את מערך ההסעות התקין על אף חגיגות ההילולה של ל"ג בעומר. "הודעת משרד התחבורה טומנת בחובה פגיעה ישירה בניהולו של השלטון המקומי את מערכת החינוך ביום הלימודים, בהיעדר חלק מקווי הנסיעה ועוד זאת כאשר הממשלה מקבלת את ההחלטה להעביר את ל"ג בעומר ליום שני. לא יתכן שתתקבל החלטה המפקירה את בטיחות וחינוך ילדנו". עוד דרש ביבס להחזיר את מערך ההסעות למצבו התקין לאלתר, או לחילופין להשיב את חופשת החג למועדה המקורי.
בנוסף, ח״כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) פנתה לשר החינוך: "עקב החפיזות והשרירותיות בהן קיבל שר החינוך נפתלי בנט את החלטתו לדחות את חופשת ל״ג בעומר, אנו עדים כעת לאפקט דומינו ולפגיעה ממשית בהורים, בתלמידים ובמשק. ההחלטה של שר החינוך להעביר את חופשת ל״ג בעומר ליום שני, תקשה על תלמידים רבים את ההגעה לבית הספר ביום ראשון משום שלאלפי ילדים לא יהיו הסעות לבית הספר. הסיבה לכך היא ההחלטה להקצות כ-200 הסעות קבועות של בתי הספר לטובת החוגגים בהר מירון. מעבר לכך שהחלטתו של שר החינוך גורמת לטרטור ההורים, הילדים ולפגיעה במשק, קיים חשש כי מחסור בהסעות לתלמידי בית הספר עלול לסכן את שלומם של התלמידים בהגעתם למוסדות החינוך ובחזרה לביתם. עקב ההשלכות הרבות בדחיית חופשת ל״ג בעומר ליום שני, אני קוראת לשר החינוך לחזור בו מהחלטתו ויפה שעה אחת קודם".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "ביום ראשון הלימודים יתקיימו כסדרם. בהתאם לזאת, כל בתי הספר יהיו פתוחים. שירותי האבטחה והצהרוניות אף הם יפעלו כסדרם. כל הסעות התלמידים אשר מפעיל משרד החינוך יפעלו אף הם כסדרם, וכך גם הסעות התלמידים המופעלות על ידי הרשויות המקומיות.
בנוגע לאוטובוסים אשר הסיט משרד התחבורה לטובת ההילולה במירון, יצוין כי ממיפוי שביצע המשרד אל מול כל הרשויות המקומיות עולה, כי לא עולות בעיות מיוחדות. ישנם קווים עירוניים באמצעותם יוכלו התלמידים להגיע אל בית הספר".