ארה"ב תקפה ביום שישי האחרון את הבסיס ממנו יצאה המתקפה הכימית בסוריה. התקיפה עוררה סערה גדולה, ורוסיה ואיראן אף הגיבו עליה בחריפות ואיימו להגיב בפעם הבאה שארה"ב תתקוף במדינה שסועת הקרבות. רותם דנון, עורך המגזין ליברל ומומחה לארה"ב ונינו אבסדזה, מומחית לרוסית וח"כ לשעבר התראיינו בתכנית של משעל ועובדיה ב- FM103 על הנושא. 



נינו הסבירה כי הנשיא הרוסי הופתע מאוד מהתקיפה, שמשנה את כללי המשחק: "הרוסים ממש לא ציפו למתקפה הזו. זו מכה קשה לפוטין. הוא עבר הרבה שנים כדי להגיע שנה לפני הבחירות שלו כגיבור על שלקח את המדינה המתרסקת. פוטין החזיר לרוסיה לפחות את התחושה שהיא חזרה להיות מעצמת על, למרות שזה לא כל כך נכון. בשישי הזכירו לו שיש כאן 'האח הגדול'. יושב בבית הלבן אדם שלא יהיה לפוטין קל איתו".

לדבריה, "הרוסים נהנו עד עכשיו מהעובדה שבמערב לא היה מנהיג ובוודאי לא בבית הלבן שיודע לקרוא אותם לפי מה שבאמת מתרחש ברוסיה. בבית הלבן יושב בנאדם שמתנהג פחות או יותר כמו ולדימיר פוטין רק שהוא עוד יותר בלתי צפוי. לגבי פוטין אנחנו יודעים מה לצפות ומה הוא מסוגל לעשות". 
על היחסים בין ארה"ב לרוסיה אמרה אבסדזה: "אף אחד לא מעוניין בהתדרדרות רצינית וגם לא במלחמה קרה. יש סמליות בכל מה שקרה. רוסיה לוקחים את הסמליות יותר ברצינות מהמערב וארה"ב".

 



איך מזיזים את אסד?

איך מזיזים אותו? אסד. צילום: רויטרס
איך מזיזים אותו? אסד. צילום: רויטרס

כנשאל רותם דנון על היחסים בין פוטין לטראמפ, השיב: "כולם הבינו את מימדי האירוע פה. עשו ממנו קצת יותר מדי דרמטי. יש פה יתרון מובנה וגדול מעבר לסמליות שבתקיפה ולכך ששוב שורטט קו אדום כזה או אחר. צריך לזכור שאם מסתכלים קדימה הרי בסופו של דבר ארצות הברית נתנה לרוסיה להיכנס לוואקום. השיח שאנחנו מנהלים פה, מתי צריך להתערב וכדומה, זה לא השיח שמנהלים פוטין וטראמפ".

לדברי דנון, "הבידול ביניהם זה אתגר להמשך. ככל שהעניין הרוסי מעיב על ממשל טראמפ והוא עדיין מעיב. יש התפתחויות כמעט כל יום בהקשר הזה. זה מונע משתי המעצמות לייצר איזה שיח פורה. גם לגבי סוריה, הרי סוריה הגיעה לנקודת מצב גם בעיני המודיעין האמריקאי שכבר צריך לעשות את הסדר הסופי או לפחות לשרטט אותו ולנסות להגיע לשם. איך מזיזים את אסד? איך מחלקים שם את השטח? אי אפשר לעשות את זה כל עוד אנחנו נמצאים בכזו פרשה מטלטלת".

עריכת תוכן 103FM: מיכל גור