משרד החינוך הודיע היום (שלישי) כי מעתה הפעלת בתי הספר התיכונים תתבצע על בסיס מדדי איכות שקבע המשרד על מנת לחזק את איכות ההוראה, לצמצם את הפערים ולקדם הישגים. כדי לעשות זאת נבנה מודל איכות שלקח בחשבון את המאפיינים של כל התיכונים בארץ ויצר סרגל שיאפשר בחירת מפעילים (רשתות חינוך) שיתאימו לצורכי בית הספר שעומד למכרז. באמצעות מודל זה הגורמים המפעילים שלא יעמדו ברף איכות גבוה מספיק, או שבתי הספר בניהולם לא ישיגו הישגים גבוהים מספיק, לא יוכלו להמשיך לנהל מערכות חינוך אלו.



מדובר על תהליך להשבחת החינוך בבתי הספר העל יסודיים, לפיו בהתאם לתוצאות תהליך שהוביל משרד החינוך, יחד עם משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי, בבחירת מפעיל לבית ספר תיכון, מרכיב האיכות יעלה על מרכיב המחיר. המשמעות היא כי החל מהיום, כאשר יוצאים למכרז ובוחרים איזו רשת חינוך תפעיל בית ספר תיכון, מרכיב האיכות יהווה 90% מהציון הכללי - על בסיס התמונה החינוכית, תמונת ההישגים הערכיים, הלימודיים והאקלים החינוכי של מפעילי בתי הספר, זאת בניגוד לעבר שבמרבית המכרזים מרכיב המחיר היה המרכיב העיקרי ועתה יהווה 10% בלבד מהציון הכללי.



מטרת מודל זה היא להעביר את מרכז הכובד לאיכות החינוכית ולהתאמת הגוף שמפעיל את בית הספר לצרכים של הרשות המקומית ולמאפייני הקהילה ובמשרד החינוך מדגישים כי לא מדובר רק בבתי ספר חדשים ותוך שלוש שנים יחדשו הרשויות המקומיות את כל מכרזי הבעלויות הקיימים, על פי הקריטריונים החדשים. כמו כן, בשנה הבאה יתווספו מדדים נוספים, הן בהיבטים של ערכים ואקלים בית ספרי, כגון האווירה בבית, תחושת השייכות, יחסים בין תלמידים והצוות החינוכי.



שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס לכך ואמר כי "מדובר בצעד אמיץ וחשוב לקידום חינוך איכותי וערכי יותר. שקיפות היא ערך - המידע שייך לציבור. לראשונה, ציבור ההורים בישראל יכול להיות סמוך ובטוח כי הרשת או העמותה שנבחרה לנהל את החינוך ברשות שלהם, נבחרה על בסיס אמות מידה מקצועיים ופדגוגים ולא על פי נושאים אחרים שאינם רלוונטיים. ניהול בתי הספר יופקד בידיי הרשתות המובילות בהיבטים של: זכאות לבגרות, תעודת בגרות איכותית, מניעת נשירה וגיוס לצה״ל ושירות לאומי. כל הורה ותלמיד יוכל לראות ולהתרשם בעצמו אודות הישגי בית הספר ורשת החינוך בה הוא בחר, או מתלבט לגביה, טרם בחירתו".



מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוסיף כי "מדובר בבשורה אדירה, שכן המודל החדש ישביח את איכות החינוך בישראל: את איכות ההוראה, איכות הניהול ואיכות המעטפת החינוכית. בזכות מפעיל שתואם את הצרכים של בתי הספר, נוכל לתת מענה חינוכי טוב יותר. המודל יוצר התאמה מושכלת בין הצרכים למפעיל החינוכי ומאפשר סגירת פערים חברתיים במקום שבו צריך, או קידום ההישגים, טיפול בנשירה או באקלים החינוכי – הכל לפי הצורך".