עשרות תושבים ופעילים משכונות בדרום תל אביב יצאו הערב (שני) לרחובות אזור התחנה המרכזית במחאה על האירועים החמורים שאירעו בסוף השבוע האחרון, בהם מסתנן שתקף וניסה לאנוס קשישה בת 80 בשבת בבוקר, לא הרחק מביתה בשכונת שפירא, ובהמשך, במוצאי שבת, מהומה גדולה שאירעה כאשר שתי כנופיות רחוב אריתראיות התפרעו והשליכו אבנים אחת על השנייה. לטענת המפגינים וישראלים שהיו באזור ספגו גידופים וקללות.



צעדת המחאה החלה בגינת לווינסקי ומשם המשיכה למדרחוב נווה שאנן, כאשר המפגינים, שנשאו שלטים עליהם נכתב, בין השאר, "מסתננים צאו לנו מהחיים" וכרזות נגד ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, כאשר על אחת מהן נכתב "חולדאי פושע". המפגינים היו מוקפים בשוטרי מג"ב ויס"מ רבים שאבטחו את ההפגנה והפרידו אותה מהמסתננים בשכונה אשר צפו בה בעניין. בשלב מסויים נשכבו המפגינות כדי להדגיש שחייהן הפקר, וחלק מהמפגינים רמסו את תמונתו של רון חולדאי וצעקו "מי תהיה הבאה בתור?".



הפגנה נגד המסתננים בדרום תל אביב

רמסו את תמונות ראש העיר" ההפגנה בדרום ת"א, צילום: אבשלום ששוני
רמסו את תמונות ראש העיר" ההפגנה בדרום ת"א, צילום: אבשלום ששוני



הפגנה נגד מסתננים בדרום תל אביב

"זה הבית של אמי שהותקפה, אנחנו לא נשאיר אותה לבד"



בין המפגנים הייתה טרי גולדשיין, בתה של אסתר נחמן, בת השמונים שהותקפה בסוף השבוע. "אמי כאובה פגועה ועצובה. היא נולדה בפלורנטין ו-60 שנה מתגוררת בשכונת שפירא, היא תמיד הייתה פעילה חברתית ובמפלגת העבודה והייתה הלב של השכונה. היא לא רוצה לעזוב מסיבה עקרונית, זה הבית שלה. זה אירוע טראומטי, אני ואחותי עושות משמרות כדי לא להשאיר אותה לבד". תושבים טענו שהם חיים בפחד וחוששים לצאת מבתיהם.



שפי פז, ממארגנות המחאה הערב אמרה: "היו אירועים חמורים מאוד בסוף השבוע, אנחנו דורשים שיוציאו את המסתננים, שיימצאו להם מקום אחר. אנחנו רק רוצים לחזור לחיות בביטחון. מגיע לנו לחזור ולחיות כבני אדם". פייס הוסיפה כי "אנחנו לא רוצים שייקראו לנו גזענים, מצידי שיעבירו את המסתננים לקיסריה, לרחביה, כאב לנו שארגונים ופעילי שמאל קיצוני נלחמים בנו, אנשים מיואשים ושבורים, ומי שיכול היה ברח מכאן". 



איילה סינוואני משכונת התקווה סיפרה גם היא כי "השכונה מלאה במסתננים, שהם לדעתי מחצית מהתושבים, אמנם המשטרה מסתובבת ומנסה, אך היא לא יכולה להיות בכל פינה". 



מזל המתגוררת ברחוב סלמה סיפרה שחייה הפכו לסיוט מאז שבקומת הקרקע פתחו חמארה (מקום בילוי של אריתראים). "אנשים משתכרים בלילה, אני שומעת צעקות, מוזיקה רועשת ואני לא יוצאת מהבית. אמרו לי ששופט הוציא להם צו פינוי ל-30 יום, למה לא מיד? אני לא מבינה" אמרה. כליפה אוחיון המגורר ברחוב המעלה הוסיף: "נולדתי בבית הזה, אני גר כאן 34 שנים, הייתי בתעלת סואץ במלחמת ההתשה ולא פחדתי ככה. אני הולך עם מוט ברזל כדי שאוכל להגיב אם ייתקפו אותי כפי שאירע בשבוע שעבר".



חברת הכנסת שרן השכל הביעה את תמיכתה במפגינים וקראה לממשלה לנסח תוכנית מקיפה לטיפול במצבם של תושבי השכונות. "מצבם הקשה של תושבי דרום תל אביב הוא לא רק הזנחה של שנים אלא גם נובע מחוסר היכולת של הממשלה לשנות את המציאות על ידי חקיקה. המשטרה מזניחה את האזור ותחושת הביטחון הנמוכה של האזרחים לא מאפשרת להם לנהל את חייהם. הגיע הזמן לבנות תוכנית לשיקום האזור".