הוריו של ילד בן ארבע וחצי החולה בניוון שרירים נעצרו בחשד להתעללות בקטין חסר ישע. זאת, לאחר שהתעורר חשד בקרב הצוות הרפואי שטיפל בילד, המאושפז בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, כי ההורים אחראים למצבו. הילד הגיע מעורפל הכרה לבית החולים ומצבו התדרדר עד כדי אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ. הוא היה מאושפז במצב קשה במשך כמה שבועות וכעת מצבו השתפר והוא מוגדר קל.



בקרב הצוות עלה חשד שההתעללות זו נמשכה גם בזמן האשפוז. הצוות פנה למשטרה המשטרה שבשיתוף עם בית החולים החליטה בשבוע שעבר על הצבת מצלמות בחדרו. הצילומים סיפקו לכאורה עדות לחיזוק החשד להתעללות בילד, ובני הזוג משכונת קריית ספר במודיעין עילית נעצרו. היום (שבת) בשעות הערב הובאו לבית משפט השלום בתל אביב שם הוארך מעצרם (מעצר האישה עד יום שלישי, מעצר הגבר עד יום רביעי) . בני הזוג, בשנות ה-30 לחייהם, חשודים בקשירת קשר לביצוע פשע, התעללות מינית, התעללות פיזית וגרימת חבלה חמורה לחסר ישע. הצוות הרפואי פנה גם לגורמי הרווחה בעיר מגוריו של הילד והוא הועבר בשלב זה לחזקתם כדי לאפשר למשטרה להמשיך בחקירה. 



מנהל בית החולים ע"ש אדמונד ולילי ספרא לילדים, פרופסור אשר ברזילי, מסר ל"מעריב": "ההחלטה באיזה אמצעים לנקוט ולהוכיח את המקרה הייתה של המשטרה. פנינו למשטרה כי הרופאים נתקלו במקרה חריג מאוד רפואית. החשד שלנו התגבר בחודשים האחרונים בהם הילד אושפז ושוחרר שוב ושוב, כשבכל פעם הגיע עם תופעות ותסמונות אחרות קשות ולא מוסברות. 



"עשינו אינספור בדיקות והגענו למסקנה שאין מחלה כזו, למעט הסינדרום שבו האמא עושה את זה לילד תסמונת מינכאוזן ביי פרוקסי (Syndrome by Proxy)– תסמונת מינכהאוזן בעזרת שליח. גרימת נזק פיזי על ידי שליח. לגבי האבא יש למשטרה הוכחות להתעללות מינית. האמא נתנה לילד חומרים בדרכים שונות. מדובר בחומרים כימיים שהוא לא היה אמור לקבל. לצערי אנחנו רואים מקרים מעטים כאלה עם אבחנה קשה כל כך אבל אני סבור ויש חשש שמדובר בקצה קרחון. זו אבחנה קשה ויש חשש שיש ילדים רבים שלא מאובחנים בארץ ובעולם". 



פרופסור אשר ברזילי. "חשש שזה קצה הקרחון". צילום: יח"צ


 


מהמרכז הרפואי שיבא נמסר כי "מתוך דאגה לשלום הילד נעשתה פניה של בית החולים למשטרת ישראל. שיתוף הפעולה עם המשטרה הביא למעצרם של הזוג. המקרה דווח למשרד הבריאות, והילד הועבר לטיפול גורמי הרווחה". מבית חולים שיבא נמסר שבבית החולים מעריכים שמדובר בתופעה המכונה תסמונת מינכהאוזן סטייה פסיכיאטרית שבה אדם פוגע בעצמו או בתלויים בו כדי לזכות בתשומת לב.