בשיחה שנערכה בין ראש מטה המאבק של מאחז עמונה, אביחי בוארון, לבין היועץ המשפטי של אזור איו"ש במשרד הביטחון, אל"מ אייל טולדנו, עולה כי במינהל האזרחי בוחנים השגות וכן תביעות בעלות פלסטיניות נוספות בנוגע לקרקעות המיועדות למימוש המתווה. בעקבות השיחה מביעים התושבים דאגה עמוקה מיכולתה של המדינה לממש את מתווה הפשרה שהושג בעניין.



ההשגות שהוגשו על ידי עורכי הדין של עמותת "יש דין" נגעו לארבע חלקות אפשריות להעתקת המאחז ולמימוש נכסי נפקדים. מדברי טולדנו עולה כי ברגע שתתקבל תביעת בעלות פלסטינית על הקרקע, יש להוציא צו פירוק/שיתוף חדש לאותה חלקה ולפרסמו להסתייגויות נוספות למשך 96 שעות. לאור העובדה כי עמותת יש דין הצהירה כי בידיה הסתייגויות נוספות וכי היא תמשיך להגיש אותן טיפין־טיפין, ומשום שרובן המוחלט של ההסתייגויות עד כה אומצו על ידי המינהל האזרחי, נראה כי אופסים הסיכויים למימוש המתווה מצד המדינה.



במקביל, התקיימה אתמול (רביעי) ישיבה של ועדת המשנה לענייני יו"ש של ועדת החוץ והביטחון שבמהלכה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), מיוזמי חוק ההסדרה, כי קיים "חוסר שקיפות ואמון בכל מה שנוגע לסוגיית עמונה". בדיון עצמו טען ראש המינהל, תא"ל אחוות בן חור, כי במהלך הניסיונות להסדרת הקרקעות ביו"ש נתקל המינהל בקושאנים פיקטיביים המוגשים על ידי הפלסטינים אשר מקשים על הטיפול בסוגיה.



בינתיים, בשטח בין המאחז עמונה ליישוב עפרה הוקם מפעל קטן שבו מורכבים מבנים יבילים לצורך שיכון תושבי המאחז שאמורים להתפנות עד 8 בפברואר. עם זאת, בשלב זה מסתמן כי לא יהיה היכן למקם אותם, משום שתביעות הבעלות הפלסטיניות מבטלות את היתכנותן של החלקות הנדונות. "זה כמו לתפור שמלת כלה כשאין חתן." אומרים בעמונה.



בראותו כי אפסו הסיכויים למימוש המתווה מצד המדינה, חוזר מטה המאבק למטרה הראשונית שלו – לחץ על שרי הימין להחזיר לחוק ההסדרה את סעיף עמונה. אם בסופו של דבר יפונה המאחז, חוזרים ומדגישים תושביו כי לא יתפנו מרצון.



בתוך כך, ביקר אתמול שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, אופיר אקוניס (הליכוד) בעמונה ובעפרה. הוא נפגש עם תושבי תשעת הבתים בעפרה המיועדים להריסה בעוד שבועיים וחצי, והללו לא חסכו ממנו את מורת רוחם על התנהלות הממשלה. הללו דרשו מהשר את הסדרת מעמדו המשפטי של היישוב אחת ולתמיד, ואקוניס בתשובה אמר להם כי "אין עבורכם ממשלה טובה יותר מהממשלה הנוכחית".