דף חדש ביחסים? ג'ייסון גרינבלט, סגן נשיא ארגון טראמפ ואחד מיועציו הבכירים לענייני ישראל של הנשיא האמריקאי הנבחר דונלד טראמפ ומי שייתכן וימונה לשליחו המיוחד למזרח התיכון, התראיין הבוקר (חמישי) לגלי צה"ל בנוגע לתוכניותיו הנשיא הנבחר. על פי דבריו של גרינבלט, טראמפ, שייכנס לבית הלבן ב-20 לינואר מתכוון לשנות את הטון ביחסי ישראל וארצות הברית, בדגש על הנושא הפלסטיני. 



"טראמפ לא רואה בהתנחלויות כמכשול לשלום, אין מקום לגנות את ישראל על בנייה בהן, הן לא המכשול", אמר גרינבלט, "שני הצדדים יצטרכו לעבוד קשה בנוגע למצב באזור, אבל לא תהיה כפייה של משא ומתן. טראמפ חושב שהפתרון צריך לבוא משני הצדדים ולא מגורם חיצוני. בעניין הבנייה בהתיישבויות, טראמפ יביא כראייה את הפינוי והיציאה מרצועת עזה, והעובדה שהשלום לא הגיע".



בנוסף לכך, התייחס גרינבלט להבטחתו של טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים, ואמר שטראמפ הוא אדם שעומד במילתו. "אם הוא אמר שהוא יעשה את זה, זה יקרה. טראמפ מכיר בחשיבות ירושלים לעם היהודי, לא כמו אונסק"ו", אמר. לגבי האפשרות שיהפוך להיות שליחו של טראמפ במזרח התיכון אמר: "זה יהיה כבוד גדול עבורי, מוקדם מאוד לקבוע. זאת תהיה ברכה". 





בישראל מרוצים: "לזנוח את פתרון שתי המדינות"


שר הטכנולוגיה, המדע והחלל אופיר אקוניס, שעלה לשידור לאחר דבריו של גרינבלט, התייחס לדברי קודמו וקרא לנתניהו לזנוח את פתרון שתי המדינות, בשל שינויי הממשל הקרבים. כאשר נשאל השר אקוניס האם הוא שמח מתוצאות הבחירות בארצות הברית, אמר שמדובר בהכרעה שביצע העם האמריקאי, אבל לדעתו תוצאות הבחירות יעמיקו את בקשר בין שתי המדינות.



בנוסף לכך אמר אקוניס כי דבריו של גרינבלט מהווים הזדמנות לשינוי כיוון במזרח התיכון. "אני שומע את יועצו של טראמפ אומר משפטים שאני אמרתי לפני שש ושבע שנים. כאשר אני שומע את ההבטחה להעביר את השגרירות מת"א לים שבועיים אחרי ההחלטה של אונסק"ו אני שמח. אנחנו צריכים לחשוב עכשיו כיצד אנו ממשיכים מכאן והלאה, כאשר יועציו של טראמפ אומרים שאין מקום למדינה פלסטינית, עמדה שאני החזקתי שנים רבות. ארצות הברית לחצה על ישראל שנים רבות להקפיא בניה, אפילו בירושלים. גם אנחנו צריכים לעשות חושבים כיצד באים אל הפלסטינים עם פתרונות חדשים ויצירתיים".



שומע דברים שאמר לפני שנים. אופיר אקוניס, צילום: פלאש 90
שומע דברים שאמר לפני שנים. אופיר אקוניס, צילום: פלאש 90



"ארצות הברית לחצה שנים רבות על ישראל להקפיא את הבנייה בהתנחלויות, המדיניות הזאת עומדת להשתנות. אני חושב שכל ישראלי צריך להיות שמח על כך", סיים אקוניס את דבריו.


 


אמירותיו של גרינבלט מצטרפים לדברים שאמרו מקורבים נוספים לטראמפ בנושא הישראלי פלסטיני ויחסו לישראל. "דונלד טראמפ יהיה חבר מצוין, חבר של אמת, למדינת ישראל". אמר איש העסקים הישראלי רותם רוזן ל"מעריב"



גם מנהל הקמפיין של טראמפ בישראל, צביקה ברוט, אמר בראיון ל"103FM" שטראמפ יהיה ידיד של ישראל. "כל מי שהיה חשוב לו נשיא שיגבה את ישראל וחשוב לו הקשר עם ישראל הצביע לו. לפני הבחירות שאלו אותנו איך נדע שלא יהפוך את עורו אחרי הבחירות וענינו שאי אפשר לדעת לא לגביו ולא לגביה. אי אפשר לקבל הבטחות בחירות כפשוטן בלי לחקור לעומק. צריך לראות מה הוא אומר בפומבי, מי הצוות שמקיף אותו, מה הוא עושה מאחורי הקלעים, ובכל הפרמטרים האלה ישראל יכולה ללכת לישון בשקט", הוסיף.