"אלו רגעים גורליים. הזמן קצר, ורוב הציבור רוצה הסכם בר קיימא שישיב לו את הביטחון. הציבור תומך בהסכם על בסיס של שתי מדינות, ולכן יש ליזום משאל עם בסוגיה זו ולהשלים אותו בהקדם. פתרון שתי המדינות לא פשוט, ויהיה כרוך בוויתורים כואבים. לא תהיה לנו ברירה - ניאלץ לוותר על אזורים ביהודה שומרון, ויש לשתף את הציבור כולו בהכרעה גורלית זו. השאלה היא בסדר גודל של הכרעה לאומית שאיננה בשגרה ומחייבת משאל עם", אמר ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), ל"מעריב אונליין" היום (ראשון).



לדבריו, "נוכח ממשלת הימין הקיצוני, אשר אינה מייצגת את עמדת רובו המוחלט של העם, אי אפשר להמשיך לדחות את ההכרעה. הכרעה במשאל עם תחייב את הממשלות בישראל, גם בהיעדר תהליך מדיני, לקיים מדיניות תכנון ובנייה בשטחים השומרת את האופציה להסדר קבע ולרצף טריטוריאלי בבוא העת למדינה פלסטינית לצידה של מדינה ישראל יהודית ודמוקרטית", הסביר.



את ההשראה למהלך קיבל ברושי ממשאל העם שנערך בבריטניה, בו החליטו אזרחי הממלכה להיפרד מהאיחוד האירופי. "ביום חמישי האחרון נפל דבר בבריטניה. ברוב של שני אחוזים החליטו תושבי הממלכה שהם מעוניינים להחזיר לאחור את הגלגל ולהיפרד מהאיחוד האירופי. גם הממשלה מכירה בכך שברגע שהיא החליטה להשתמש בכלי של משאל עם ומרגע שהתקבלו התוצאות – היא מחויבת לפעול ברוחן. גם בישראל קיימת סוגיה מהותית לגבי עתידה, סוגיה אשר חוצה מחנות פוליטיים ברמה העקרונית. זה הזמן לשאול את העם – מדינת לאום יהודית ודמוקרטית לצד מדינה פלסטינית או מדינה דו-לאומית. מועד ואופן הביצוע יהיו נתונים במחלוקת אך לגבי השאלה הגדולה חייבת להתקבל הכרעה בהקדם – הזמן אינו לטובתנו", הדגיש.



קיבל את ההשפעה מהבריטים. ברושי. צילום: ארז ביט
קיבל את ההשפעה מהבריטים. ברושי. צילום: ארז ביט


"סוגיה שמלווה אותנו שנות דור"



יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, שנשאל על כך היום בגל"צ, אמר כי "יש סוגיה שמלווה את חיינו שנות דור והיא הסוגיה הפלסטינית. אני לא חושב שהבחירות שיקפו בהכרח את ההתייחסות לסוגיה הזו. צריך לשאול את אזרחי המדינה האם הם רוצים מדינה ישראלית-פלסטינית או מדינה ישראלית", והוסיף כי "הציבור הגדול רוצה הסכם עם הפלסטינים, יודע שיש פה סיכונים, יודע שצורכי הביטחון חיוניים". לדבריו, "אבל בואו נעשה מעשה. שהעם יכריע וידע מה הוא משאיר לדורות הבאים".



בתוך כך נודע כי גם "תנועת שלום" עכשיו עומדת לצאת בקמפיין ציבורי למען משאל עם על עתיד השטחים. גורם בכיר בשלום עכשיו מסר כי היוזמה נולדה עוד בטרם משאל העם בבריטניה אבל הואצה בעקבות המשאל שם. "אנו נכנסים לשנה ה-50 לכיבוש. הציבור בישראל צריך להכריע האם פניו לשתי מדינות או לסיפוח השטחים על כל המשתמע מכך וזאת באמצעות משאל עם. הקמפיין יפנה אל הממשלה ואל הסיעות בכנסת בקריאה ליזום חקיקה שתאפשר קיום משאל עם על עתיד השטחים", הסביר הגורם הבכיר בתנועה.