מסע בעקבות הדיוקנאות של הרוגי צוק איתן: הכל התחיל בעיניים של חלל צה"ל, סמ"ר אורון שאול ז"ל. הימים הם ימי קיץ 2014, עיצומו של מבצע צוק איתן. במהלך הקרב הקשה שניטש בין צה"ל לחמאס בשכונת שג'אעיה שבעזה, הוכרז תחילה שאול, חייל חטיבת גולני, כנעדר. בינתיים, בשכונת מרום נווה בעיר רמת גן, ישב הצייר איזי שילדהאוס בדירתו הצנועה, וחשב כיצד יוכל לתרום למאמץ המלחמתי. "ראיתי שישראלים רבים נוסעים לשטחי הכינוס של הצבא ליד הרצועה כדי לתת לחיילים אוכל, לחלק פרחים, להציע עזרה. הרגשתי שגם אני רוצה לתת משהו, אבל היה לי קשה נפשית ופיזית להגיע אליהם", הוא מספר, "אמרתי לעצמי שאני חייב בכל מקרה למצוא דרך כלשהי להגיד תודה לחיילים הגיבורים שלנו, והדרך שידעתי לעשות זאת היא דרך הציור".
 
שילדאהוס, 67, יליד צ'ילה שגדל בבוליביה והגיע לישראל רק בשנות ה-30 לחייו, התעדכן באינטרנט במתרחש ברצועה, כאשר באחד מאתרי החדשות נתגלתה אליו תמונתו של שאול. "אני מצייר כבר המון שנים", הוא אומר, "וכשאני מצייר, אני מצייר יותר עם הנשמה מאשר עם היד. כשקראתי את הדיווח על החייל שנעלם, משהו בעיניים הכחולות שלו דיבר ישר לתוך הלב שלי. הן היו בצבע כחול עמוק, כחול כמו השמיים האינסופיים. לקחתי מכחול ובד והתחלתי לצייר עם צבעי שמן קודם כל את העיניים שלו, שכאילו דיברו איתי מבעד לתמונה. היה בהן משהו שאמר לי: 'תודה, אני עכשיו שקט שמישהו כמוך מנציח אותי'". את יתר הדיוקן של החייל, שבהמשך הוכרז כחלל צה"ל, צייר שילדהאוס בשחור-לבן, כשהאלמנט הצבעוני היחיד בציור הן אותן עיניים כחולות.

צילום: יקי צימרמן "זה ממש הוא". שילדהאוס )משמאל( מוסר לזוג קידר את תמונת בנם דולב ז"ל.


הציור של אורון שאול היה למעשה הסנונית הראשונה במה שלימים הפך לתערוכה שלמה של דיוקנאות, שהוצגו בבית יד לבנים ברמת גן תחת הכותרת "עיניים מדברות". במשך שמונה חודשים עמל שילדהאוס בביתו על הכנת פורטרטים של כל אחד מ-67 חללי צה"ל שנפלו במהלך מבצע צוק איתן. בכולן רכיב העיניים הצבעוניות בולט על רקע יתר חלקי הפנים, המאוירים בשחור-לבן. כשסיים לצייר את כל החללים, הרגיש שנגולה אבן מעל לבו. אבל למעשה, הוא היה רק בתחילתו של מסע אישי ולאומי מרגש. מסע, שנכון לכתיבת שורות אלו, טרם הגיע לסופו.


במהלך השנה האחרונה עמל שילדהאוס, יחד עם הפעיל החברתי תומר גבאי ועם כתב "מעריב" סער ורדי, על חלוקת התמונות למשפחות השכול. שילדהאוס הגיע אישית לבתים של משפחות ביהוד, ברמת גן, בכפר סבא ובמקומות נוספים, וגבאי סייע לו בהתקשרות עם משפחות שכולות במוקדים רחוקים יותר, לרבות באר שבע, ירושלים ויישובים בצפון.
 
הראיון המלא על הפרויקט המרגש של שילדהאוס, אותו מלווה עיתון "מעריב" מזה כשנה, יתפרסם ביום שישי הקרוב במוסף "סופהשבוע".