מאיר דגן נלחם למען המדינה: עד לפני מותו, ראש המוסד לשעבר, שהלך לעולמו היום (חמישי), לא חסך בביקורת פוליטית ושאף לשינוי במדינת ישראל. היום מצוינת שנה לבחירות שהתקיימו במרץ, 2015. עשרה ימים לפני פתיחת הקלפיות, נשא דגן נאום בלתי נשכח בעצרת בכיכר רבין, שכותרתה "ישראל רוצה שינוי". רבבות בני אדם שמילאו את הכיכר ביקשו בזמנו להחליף את שלטון ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות. דגן אמר בזמנו בהתרגשות רבה כי "ישראל היא מדינה מוקפת אויבים, אבל האויבים אינם מפחידים אותי - אני מפחד מההנהגה שלנו".

"אני מפחד מהיעדר החזון ומאובן הדרך", אמר דגן והוסיף: "מאובדן הנחישות. מאובדן דוגמא אישית. אני מפחד מההססנות והקיפאון. ואני מפחד מעל הכל ממשבר המנהיגות. משבר מנהיגות שהוא החמור ביותר שהיה כאן עד היום". הוא טען כי הגיע "ללא אספירציות אישיות, מבלי לחפש תפקיד וללא טינה או מרירות. המפלגה היחידה שאני שב ומתפקד אליה מידי יום היא מדינת ישראל".


סבי נרצח רק בשל היותו יהודי


דגן הזיל דמעה על הבמה בכיכר רבין כשסיפר על סבו שנספה בשואה: "במהלך כל שנות שירותי, נשאתי עמי ממקום למקום, את תמונתו של סבי מצד אמי, הכורע ברך מול חיילים נאציים, דקות לפני שנרצח על ידם בדם קר - רק בשל היותו יהודי".

עם זיכרונות העבר, מצויד במבט לעתיד, תקף דגן את נתניהו ואמר כי "יש לנו מנהיג שנלחם רק במערכה אחת: המערכת להישרדות הפוליטית של עצמו. בשם המלחמה הזו הוא מדרדר אותנו למדינה דו לאומית ולסופו של החלום הציוני".

דגן הביע את התנגדותו למדינה דו לאומית והוסיף "אני לא רוצה שנהפוך למדינת אפרטהייד. אני לא רוצה לשלוט בעוד שלושה מיליון ערבים. יש בהחלט אלטרנטיבה טובה יותר. במערכת הפוליטית יש אנשים שהלב שלהם במקום הנכון, שמאמינים בצורך להחזיר את השפיות, להפסיק לפחד ולהפחיד ולקחת אחריות לגורלנו".