השר להגנת הסביבה אבי גבאי עורר אתמול את זעמם של הארגונים הירוקים כשהבטיח שפליטת החומרים המזהמים במפרץ חיפה לא תגבר כתוצאה מהרחבת בתי הזיקוק. בארגונים השיבו לשר כי אין שום ממצאים עובדתיים המגבים את הטענה, והאשימו אותו ואת משרדו בכך שאינם פועלים להפחתת רמות הזיהום הקיימות.



בכנס ישראל השביעי לטבע וסביבה של החברה להגנת הטבע בחר גבאי לפתוח דווקא במחמאות לפעילי איכות הסביבה. "הארגונים מעלים נושאים לסדר היום ומאתגרים את המערכת, וזה מאוד חיובי", אמר גבאי, ומיד לאחר מכן מתח ביקורת נוקבת על הקמפיין שמובילים הארגונים הירוקים נגד תוכניות הרחבת בתי הזיקוק במפרץ חיפה.
 
"גם הארגונים הירוקים צריכים להסתכל קצת במראה. מעבר לעשייה המדהימה שלהם עליהם להיזהר מתופעת 'זאב זאב' שעלולה להפוך את המערכת לקהה לאמירות ולמחאות", אמר השר והדגיש: "אנחנו חוזרים ואומרים שלא תהיה הגברה של פליטת המזהמים אלא ירידה".
 

בתגובה לדברים אמרו בעמותת אזרחים למען הסביבה: "המשרד להגנת הסביבה, עם כל הכבוד לשר, אינו יכול להשעין את הטענה על הפחתת פליטות עתידית על ממצא עובדתי. להיפך, רוב המידע שיש למשרד בנוגע לפליטות - מקורו במפעלים".
 
ד"ר רויטל גולדשמיד מארגון מגמה ירוקה הוסיפה כי "השר גבאי אחראי כיום על המחדל התחלואתי והסביבתי הגדול בישראל - מפרץ חיפה. אך באופן מצער הוא מאכזב את תושבי חיפה ובמקום לשמור על חייהם הוא מנסה להצדיק את הפיכת מפרץ חיפה לאימפריה פטרוכימית". לדבריה, "היינו מצפים מהשר לשאוף להוריד את רמת הזיהום ולא להשאירה כפי שהיא כיום".
 
בתנועת אומ"ץ למלחמה בשחיתות שלטונית הגיבו במילים חריפות יותר. "שוב אנחנו נתקלים בהתקרנפות בזויה של מי שאמון על חיינו", אמרה עו"ד אליס גולדמן, "לא די בכך שמנע את ההכרזה על מפרץ חיפה כנפגע זיהום אוויר, הוא מוסיף חטא על פשע בדבריו החמורים”.